Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg gravid

Redigeret 30 oktober, 2013, 08:17 i Spørg Netdoktors brugere
Hej!
jeg er en pige på 18år
her for en uges tid siden begyndte jeg, at få meget ømme og meget hårde bryster. Jeg er også begyndte at få mere udflåd end normalt det er hvidere og mere tykt men dog uden klumper.
Jeg synes ikke ellers at der er andet som viser sig men er dog lidt nervøs for om jeg kan være gravid. jeg har en fast kæreste og vi ser os begge ikke som forældre endnu før vi kan give barnet hvad det har brug for.
jeg har min menstruation reglmæssigt og skulle gerne få den om en uges tid men er utålmodig.
kan jeg tage en test nu tror i/du at det ville kunen vise sig på den nu om jeg er gravid? eller har i/du nogle gode råd til hvad jeg gøre i denne situartion?
på forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har menstruation regelmæssigt, du afventer den om en uges tid – dvs. at du har haft den seneste for ca. tre uger siden??

    Men – for en uge siden begyndte du at mærke nogle symptomer? Og det vil sige, at du har mærket de symptomer sådan nogenlunde samtidigt med, at du skulle have undfanget?

    Så hurtigt mærker man ganske enkelt ikke symptomer på graviditet.

    Hvis du er blevet gravid, så er der ikke så meget du kan gøre her og nu, da en eventuel graviditet først skal påvises, før der kan tages stilling. Du kan naturligvis godt tage en test nu, men hvis den viser negativ, så er det ikke et sikkert tegn så tidligt. Der står vist på pakningen, at man først kan måle resultat ved udebleven menstruation.

    Du er derfor nødt til at vente til den menstruation evt. udebliver – og husk; nervøsitet i sig selv kan sagtens få menstruation til at udeblive eller forsinket.

    Du nævner intet om, at I bruger nogen form for prævention, så det vil jeg da foreslå, at I begynder på – for usikker sex kan altså sagtens føre til graviditet.

    Dog – hvis du tager p-piller, og ikke lige har fået den væsentlige detalje nævnt her, så kan der gælde andre ”regler” - især hvis du har haft glemt en pille.
  • Indstillinger
    tak for svaret :)
  • Indstillinger
    Jeg ville lige lave et par tilføjelser, til det foregående svar, når man har ægløsning er der en del kvinder der med alderen begynder at kunne mærkedet, f.eks. ved spænding i brysterne, derud over kan det øgede udflod være et symptom på netop det at have ægløsning da der sker forandringer i hormonerne som virker stimulerende på mandens sæd.
    Som jo er en vigtig del når man skal være gravid.

    Men af samme skuffe som tidligere afvent en uge og tag en test, hvis du får et negativt svar og fortsat føler noget anderledes så gå forbi egen læge som kan tage en blodprøve og be-eller afkræfte om du skulle være blevet gravid.

    Få fundet ud af det så du/I kan tage den rigtige beslutning for jer!

    og for fremtiden husk prævention!!

    med venlig hilsen en velmenende Jordemoder
Log in eller Registrér for at kommentere.