Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svamp efter sex!

Redigeret 29 oktober, 2013, 10:38 i Kvindelige sexproblemer
Jeg har i et halvt år nu, siden jeg mistede min mødom, fået svamp hver gang jeg har været sammen med min kæreste. Det gør ingen forskel om vi bruger kondom eller ej, og det kommer også selvom han kun bruger hænderne. Hver gang vi har været sammen på nogen seksuel måde, kan jeg være sikker på det kommer 2 dage efter :(

Det nedsætter min lyst rigtig meget, og både mig og min kærester lider under det!

Er der nogen der har oplevet det samme, og fundet en løsning? Føler efterhåndeden der er noget grueligt galt med mig :S

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er både du og din kæreste blevet ordentligt undersøgt for den svamp? Og har I fulgt behandlingen til punkt og prikke?

    Hvis du og I kan sige ja til dette, så vil jeg da helt klart foreslå, at du beder din læge om en henvisning til en gynækolog, så det kan blive grundigt undersøgt, hvorfor du bliver ved med at få svamp.
  • Indstillinger
    Det er kun mig der er blevet undersøgt af læge, og han har ingen symptomer. Men det kommer også når vi har prøvet at bruge kondom, så det burde jo ikke være smitte.
  • Indstillinger
    Det vælger I naturligvis selv - og jeg tilstår, at jeg ikke er ekspert på området, men det er da tankevækkende, at du får svamp hver gang, du har været sammen med ham. Jeg ved som ikke, om han rent faktisk kan være rask smittebærer.

    Jeg har også en gang haft svamp, og der fik jeg helt klart at vide, at min partner også skulle behandles, og at det ikke er nok at behandle til symptomerne går væk, nej - man skal følge HELE behandlingen i det antal dage, man har fået besked på - det er derfor jeg skriver, som jeg gør.

    Men - det må I selv om. Hvis du har været ved læge, og hvis du HAR fulgt behandlingen til punkt og prikke, så bør du bede om en henvisning til en gynækolog, så du kan blive nærmere udredt.

    Jeg synes dog, du lige skal tale med din læge om, om det kan være din kæreste, selv om han ikke udviser symptomer; min partner havde heller ingen symoptomer. Det er jo fjollet at sætte et større "maskineri" i gang, hvis en behandling af din kæreste kan løse problemet. men - som nævnt - jeg ved det ikke, men det gør din læge.

    Og husk nu - svamp er ikke en kønssygdom som sådan, man kan godt få det på andre måder, men det kan altså også smitte seksuelt.
  • Indstillinger
    Ups, havde helt glemt at nævne at jeg har været til gynækolog, og nu er igang med en behandling, som jeg dog har fået før af min egen læge.
    Men tak for svaret, det skader jo aldrig at sende ham til læge også ;-)
  • Indstillinger
    Og så er spørgsmålet også.
    Hvor sidder din svamp?

    Indvendigt i skeden?
    Udvendigt? Sådan ind i "hjørnet" ved lårene?

    Hvis udvendigt, så beskytter kondom ikke..

    Men ellers, så kan svamp smitte ved indirekte berøring.. Fx hvis din kæreste har svamp på penis... og rører ved området... og derefter ved dig... så kan det smitte..
    Men nok afhængigt af svampetype...

    Fx fodsvamp kan smitte via et vådt gulv i et baderum ved gymnastik eller i svømmehallen
  • Indstillinger
    Hm altså da gynækologen testede podede hun mig indvendig, og jeg får også meget mere udflåd, så ville tro det var indvendigt. Men jeg kan nogle gang se noget grynet der sidder på "læberne"?
  • Indstillinger
    Jeg oplevede også pludselig at få svamp efter sex (dog efter flere års aktivitet).

    Jeg følte jeg gjorde alt, min kæreste blev behandlet og testet og efterhånden virkede ingen svampemidler på mig mere. Det var skrækkeligt og ja, det påvirker helt sikkert det fysiske samværd.

    Jeg har ikke haft svamp i snart 3 år! Løsningen: STOP PÅ P-PILLER!!!

    Man hører sjældent om bivirkninger af P-piller i denne forbindelse, men jeg har efterhånden hørt om mange, som har haft samme oplevelse.

    Hvis du ikke helt er der, hvor du har lyst til at stoppe, så vil jeg anbefale at tale med din læge om at prøve nogle andre mærker.

    Kan kun sige det virkede for mig..! Har ikke haft det en eneste gang siden jeg stoppede på P-piller.

    Mvh.
  • Indstillinger
    Det har jeg ikke hørt om før, og har ellers lavet en masse research her på det sidste! Men det skal jeg helt klart høre min læge om!
    Rart at høre det ikke kun er mig der er noget galt med, har følt mig lidt som Palle alene i verden :(

    Vil være så dejligt hvis det er det der skal til! :)
  • Indstillinger
    Nej, jeg havde heller ikke hørt om det før.

    Men P-piller kan gøre pigers underliv mere sårbart. Blev anbefalet at stoppe med P-piller af en jordemoder, da jeg var med i et HPV-forsøg. De fortæller desuden, at de kan se forskel på livmoderhalsen hos piger, der tager p-piller og piger der ikke gør.

    Hvis jeg havde vidst noget før, at det virkede på mig bare at stoppe med P-piller, så ville jeg være sluppet for halvanden års kamp mod svamp! Også bare for at sige at du bestemt ikke er den eneste!

    Håber du finder en løsning!

    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.