Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Helvedesild

Jeg er en knægt på 20 år der fornylig har fået konstateret helvedesild (herpes zoster).

Efter jeg har været ved lægen var jeg nysgerrig efter at finde ud af lidt mere om sygdommen og det viser sig det mest hyppigt ses ved ældre eller personer med nedsat immunforsvar, hvor det eksempelvis kunne være hos HIV- eller kemopatienter.

Jeg er ret sikker på jeg ikke har HIV, da jeg ikke kunne forestille mig at de piger jeg har haft anden kønslig omgang med bære sådanne sygdomme. Derudover har jeg aldrig haft nogen andre former for kønssygdomme. Det jeg spørger om er dog om man burde blive tjekket alligevel - eller om der er mulighed for at blive tjekket for, hvorfor man har et lavt immunforsvar? Eller om det i sjældne tilfælde kan ramme unge mennesker uden at man behøver at have et lavt immunforsvar?

Jeg har ikke haft mulighed for at finde noget om det på internettet og har altid lidt en smule af angst når det kommer til sygdomme jeg ikke har viden om, hvilket betyder at jeg ville værdsætte et fagligt svar om, hvorvidt jeg bør være ops på mit immunforsvar og gå til læge for at forhøre mig yderligere eller om det er normalt og jeg ikke bør skænke det flere tanker

Mvh. en nervøs spørger

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej MLindholm1993

    Jeg syntes klart du skal en tur omkring lægen mhp immunforsvaret.
    Stress, medicin kan jo også mindske dit immunforsvar.

    Helvedessild kan et ældre menneske få af skoldkoppe virus.
    Så har du ikke haft et udbrud af denne børnesygdom, er det jo en mulighed for at du kunne smittes ved, der er børn eller en rask smittebære i din omgangskreds som bære dette virus.

    Mange hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.