Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forladt for en anden

Redigeret 30 oktober, 2013, 05:20 i Utroskab
Hej,

Jeg har virkelig brug for at høre fra nogen der har råd eller måske har prøvet det samme!?

Jeg oplevede for et lille halvt år siden at min kæreste gennem ca 10 år forlod mig for hende han var mig utro med. De var kollegaer og havde haft et forhold i noget tid før han indrømmede hans forelskelse. Indrømmelsen var nok lidt en fejl idet det skete midt om natten i en brandert.

De blev officielt kærester nærmest dagen efter hans afsløring og har været det siden samt er flyttet sammen osv.. Det er ikke særligt sjovt at "se" på dem og deres stormende officielle forelskelse når man selv står tilbage helt i chok!!

Hvordan dælan kommer jeg videre? og acceptere det der er hent?
Vi har ingen kontakt overhovedet og har aldrig rigtigt haft det siden episoden den nat.

Har virkelig brug for råd om hvordan jeg piller ham ned fra den skammel han står på og følelsen af ikke at være god nok, valgt fra i forhold til hende, hun må være bedre osv osv..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det gør du bedst ved at ignorere ham fuldkommen. Det handler ikke om at du ikke er god nok, han har åbenbart forelsket sig i en anden og det kan du jo ikke gøre så meget ved.
    Derfor kan du da sagtens være god nok. Det dummeste du kan gøre, det er da prøve på at "pille ham ned", det vil kun gå ud over dig selv.
    Nej, lev dit liv, som om han aldrig har eksisteret i din verden. Hvis du vil have "hævn" er det den bedste metode og du vil få det bedre, det er 100 % sikkert.
    Jeg ved da godt det ikke er nemt, men vis ikke omverdenen det. Du kommer over det.
    Jeg kan more mig over min eks, da først jeg viste mig totalt ligeglad fortrød han, men jeg var virkelig blevet så inderlig ligeglad med ham.
  • Indstillinger
    Kære du,
    Du har været udsat for noget, som bestemt ikke er særligt rart, nemlig at blive bedraget af en som stod dig nær. Det er en af de livskriser, som en del mennesker desværre bliver tvunget til at gennemleve. Og gennem, det skal du. Been there, done that, got the t-shirt - desværre, for der er ikke meget sjov i det.

    Hvis det ikke er længe siden, at det er sket, så er du formentlig lige nu i en chokfase med fornægtelse, forvirring, frygt og skyldfølelse (jeg er ikke god nok, hvad har hun som jeg ikke har, hvad nu med fremtiden osv.).

    Det er en fase, som normalt afløses af vrede og frustrationer, når det er gået helt op for en, hvad man er blevet udsat for. Man føler sig uretfærdigt behandlet, får trang til hævn og vender i det hele taget ofte reaktionerne udad.

    Når man har raset ud, så afløses følelserne ofte af mild til svær depression, hvor man ikke rigtig orker noget, lader stå til, og det hele kan også bare være lige meget. Man gider ikke tænke på kærester, fremtid eller noget som helst i det hele taget. Her er det vigtigt at søge hjælp fra professionelle, venner og bekendte, så man ikke synker helt ned i et hul men i stedet kan gå videre til...

    Bearbejdning. Det går op for dig, at det der er sket, ikke har noget med dig at gøre. Du kan vende din opfattelse på hovedet og se, at din ekskæreste faktisk ikke står på nogen skammel, han er i virkeligheden faldet ned fra en i stedet. Hvis han var stolt af det, han havde gjort, mon så ikke han havde reklameret med det, mens utroskaben stod på? Hvor mange mennesker er i virkeligheden inderst inde stolte af at have bedraget andre? Mon det er en egenskab, der er i høj kurs hos fremtidige partnere?

    Du vil begynde at finde dig selv og den styrke, som du også indeholder. Du vil indse dit eget værd og begynde at orientere dig mod fremtiden, finde ud af hvad du ønsker i dit liv, finde mening med tilværelsen igen. Du vil stadig have arrene efter bedraget, men det er ikke åbne sår og vil gøre mindre ondt. Du vil have fået noget livserfaring og en styrke, som du kan bruge fremadrettet. Du er en overlever og ikke et offer.

    Det jeg har beskrevet er sorgfaser, som de fleste går igennem efter en oplevelse som din, hvor man har mistet en nærtstående eller noget værdifuldt, og det har du. Du skal igennem sorgen over at have mistet en kæreste gennem mange år og et forhold, som du givetvis var glad for.
    Faserne kan have forskellig varighed, man kan gå lidt frem og tilbage ind imellem, men overordnet, så er dette processen.

    Vid at det, der er sket ikke har noget med dig at gøre. Det var din kæreste, som traf et egoistisk valg, formentlig bare fordi han kunne. Din opgave er at passe godt på dig selv, spis og drik sundt, sørg for at få søvn (det var min helt store udfordring), kom i form, hvis du ikke allerede er det. Det giver et boost til selvværd og selvtillid, så du vil få nemmere ved at komme igennem.

    Tal med familie og venner om det, der er sket. Find også gerne nogle, som har prøvet det før og forstår hvor livsforandrende oplevelsen er. Det kan være svært at forstå, hvis man ikke selv har prøvet det.

    Pas på dig selv, kæmp for dig selv, glem de andre, arbejd dig igenem go kom ud på den anden side som et stærkere menneske.
Log in eller Registrér for at kommentere.