Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

diffuse mavesmerter

lotte123lotte123
Redigeret 18 august, 2015, 03:35 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Jeg har tidligere været inde her og fået tanker omkring diverticulitis, som jeg har døjet en del med, men de seneste par år har det været nogenlunde ”rimeligt”.

Men – her d. 13. oktober begyndt det at gøre ondt igen, og ja, jeg har prøvet det før, og har haft pæn virkning af en ”kur” med to Panodil hver fjerde time i en uge, så det gjorde jeg igen, og selv om jeg havde noget ondt, så lod det til, at det da gav nogen ro, dog er min mavepine ret diffus – det er ikke kun nede i venstre side, men også oppe i mavesækken.

Jeg stoppede med panodil-kuren mandag, og så begyndte smerterne at tiltage igen, hvorfor jeg var ved læge i går. Der er ikke forhøjede infektionstal, hvorfor der ikke er noget, der tyder på betændelse, men min læge mærkede tydeligt en ret voldsom ømhed især ved mavesækken, hvorfor hun formoder, at det kan handle om et mavesår.

Min læge fik taget nogle andre prøver omkring min lever, da det kunne være der, der var noget galt, men jeg har i dag fået svar, og der er ikke noget unormalt, så hun har sendt recept til apoteket omkring noget mavesårsmedicin, men jeg har igen talt med hende, og udtrykt at jeg simpelt hen ikke kan få det til at hænge sammen med, at det ”kun” drejer sig om et mavesår.

Jeg afviser ikke det mavesår, men for en del år tilbage, havde jeg også smerter, fik konstateret mavesår, fik behandling – men det blev bare ved og ved, og til sidst insisterede jeg på en nærmere undersøgelse, og det viste sig, at jeg var stoppet med galdesten, og det netop var de galdesten, der havde udløst dette mavesår. Jeg lå på operationsbordet dagen efter.

Min læge vil se på mig igen i dag, men mit spørgsmål her går på, om der er andre, der har erfaring med netop smerter i maven – vel sagtens tyktarmen, hvor der altså ikke påvises infektion i blodprøverne, men hvor der alligevel har været noget galt? Jeg kan sagtens forestille mig, at netop noget andet kan udløse et mavesår, men at det altså ikke er det, der er problemet, men egentligt ”kun” et symptom.

Jeg har en god og fornuftig læge, og hun har nævnt at jeg så må på sygehuset, vil dog lige se mig igen først.

Jeg har en fornemmelse af, at der er noget andet galt; i går aftes var det så voldsomt, at vi seriøst overvejede at ringe 112 – men valgte lægevagt, der selvfølgelig mente, at jeg skulle afvente svar fra lægen i dag, hvilket jeg vel kunne have sagt mig selv. :-)

Jeg har i skrivende stund endnu ikke spist morgenmad, for det tør jeg næsten ikke, for jeg får det faktisk rigtigt dårligt meget kort tid efter, jeg har spist – så hvis ”bare” jeg lader være med at spise, så kan jeg holde maven nogenlunde i ro.

Afføring virker – næsten – helt normalt, men er da påvirket af, at jeg netop har ondt.

Så – noget galt er der jo.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er karakterisktisk for mange smerter i maven eller omkring maven, at de er diffuse. Det er svært at sige om det er et mavesår, men det er for langt de fleste en behandling uden bivirkninger. Jeg ville ikke se på det, at tage medicinen, som en afslutning af din behandling, men at det er med til, at fastslå hvor problemet måske er.

    Mavesår kan skyldes bakterier, men da du er testet negativ for det, er det ikke så sandsynligt.
    En anden -meget- normal årsag er smertestillende medicin af typen NSAID, specielt ved længere tids brug. Du kan få hjælp på apoteket med om det er en NSAID. Panodil, pinex og pamol er fx ikke NSAID*.

    Mavesår kan godt være symptomfri, men også meget smertefulde (ud over de risici der er forbundet med at have et). Husk at for at din mavesårsmedicin virker, skal du formentlig spise lidt, en lille time efter du har taget den.


    *NSAID har som bivirkning den effekt, at de hæmmer mavens naturlige beskyttelse mod mavesyre.
  • Indstillinger
    Tak for dit bud; jeg er dog ikke helt sikker på, jeg forstår det.

    Jeg har nu igen været ved lægen, og det er da vurderet, at jeg nok ligger i et grænseområde. Jeg har fået noget mavesårsmedicin, som jeg skal tage, men det skal altså virke ret hurtigt - inden for et par dage, og gør det ikke det, eller bliver værre, så har jeg fået at vide, hvad jeg skal sige til lægevagten, for så skal jeg ind til nærmere undersøgelser, og det skal jeg akut, så jo - jeg "hygger" mig pt.

    Jeg håber dog, at hvis det går den gale vej, at det så venter til efter week-enden, da jeg har på fornemmelsen, at de bedst kvalificerede læger gør, hvad de kan, for at holde fri der, og det derfor er noget mere uøvede, der passer tjansen lørdag-søndag. :-)
  • Indstillinger
    Lyder som om du har en opmærksom læge.

    Din mavesårsmedicin virker, ikke særlig godt, hvis ikke du spiser en smule, 30-60 min efter du har taget den. Det er også vigtigt at undgå mælk eller mæleprodukter 1 time før og 1-2 timer efter.

    Hvis du tager den om morgnen, kan du godt bruge lidt mælk til kaffen uden det giver problemer.

    Hvis problemet kun har noget med mavesår at gøre, så vil medicinen hjælpe ret hurtigt. Det er derfor du skal opleve en bedring inden for et par dage.
  • Indstillinger
    Tak, men det har min gode læge forklaret mig.

    Problemet er, at det ikke "bare" er i mavesæksregionen, jeg har smerter, og der er der, hun formoder, jeg har et mavesår. Disse mavesmerter er i øvrigt ikke de værste - og det var først, da hun i går trykkede direkte på det sted, at jeg blev klar over, at jeg faktisk også er temmelig øm der. Jeg har også heftige smerter nede i venstre side; der hvor jeg har haft diverticulitis og de smerter er faktisk værre - og som nævnt medgiver jeg, at kan have fået et mavesår, og det får jeg også nu behandlet.

    Jeg kan bare ikke få det til at hænge sammen med de andre smerter, men nu ser vi, om der kommer ro, for det mavesår kan faktisk godt bare være et symptom på at der er noget andet galt.

    Min læge er heldigvis også med på, at det mavesår kan være udløst af noget andet, og det er naturligvis dette "andet" jeg bekymrer mig om.

    Jeg var egentlig her ude på, at høre om andre havde oplevet noget lignende, men jo - jeg ved godt, at især omkring maven, så er det netop voldsomt diffust og meget forskelligt fra person til person.
  • Indstillinger
    Nu har jeg taget mavesårsmedicin både i går og i dag, og jo da, det er lettet ved mavesækken, men smerterne nede i venstre side fortsætter ufortrødent dog er det i bølger. Jeg kan have perioder, hvor det "kun" gør ondt og så perioder, hvor det gør temmelig meget "nas". Jeg er ret sikker på, at det eventuelle mavesår udelukkende er et symptom.

    Det er nu op til mig selv at finde ud af, hvad jeg kan holde til - jeg HAR jo fået konstateret, at der ikke er forhøjede infektionstal, så hvis jeg kan "holde" week-enden over, så prøver jeg det, og er det ikke bedre på mandag, så må jeg handle og blive indlagt. Jeg har desværre prøvet at blive indlagt op til eller i week-enden, og fint nok at man så er til observation, men andet sker der jo ikke, så den observation forsøger jeg at klare her hjemme; det er alt andet lige langt mere behageligt.

    Heldigvis kræves der ikke af mig i de her dage, så jeg kan tage den med ro, og det har jeg det absolut bedst med.

    Fint - jeg kan sidde her og "tonse" ud.

    Bvdr - jeg "piver" lige for tiden.
  • Indstillinger
    Hurra for det danske sundhedssystem.

    Mine smerter er gradvist blevet værre og værre - og i dag måtte jeg kapitulere, og jeg ringede til lægevagten, der bestemt mente, at jeg hellere måtte møde op på regionens store sygehus - og ikke det lokale, der ligger her i nærheden.

    Nå - vi kørte de ca. 50 km - og nej, det var ikke rart, når man både har mavesmerter og kvalme, men heldigvis kom jeg hurtigt ind til den lægevagt - og "øh - ja, jeg kan godt mærke, du er meget øm og har smerter, men det ved jeg ikke lige, hvad kan være, så kontakt egen læge, så du kan blive henvist til eget sygehus til nærmere undersøgelser. Farvel med dig." Så vær så god - kør 50 km igen - i øvrigt til ingen verdens nytte. Det der kunne lægevagten på det lokale sygehus også have kunnet finde ud af.

    Tja.... Hvor længe min mand kan magte at se på mig og mine smerter, ved jeg ikke, men når jeg vel sagtens dejser omkuld, så ringer han efter en ambulance.

    Jeg har gjort præcis, hvad min egen læge har forklaret mig - jeg har taget den medicin, hun ville prøve på mig, og da den ikke har hjulpet, har jeg handlet, som hun også har bedt mig om.

    Hele ideen var jo, at jeg netop skulle nærmere undersøges, så man kunne finde ud af, hvorfor jeg har de smerter, men - jeg kan jo naturligvis holde mig oprejst endnu, så det er "nok" bare noget pjat.
  • Indstillinger
    Jamen kære lotte det er da noget skidt med dig, forstår godt dine frustrationer, og det var da ikke megen hjælp, du fik hos lægevagten.

    Jeg har ikke noget bud til dig, kender ikke til smerter i maveregionen, men det er forfærdelig synd for dig.

    Ja du må vente til din egen læge er der i morgen, og jeg er glad for, at du skriver, at hun er en god læge, der tager dig seriøst.

    Skriv endelig tilbage når du har fået en forklaring eller efter du har været til nogle flere undersøgelser.

    Tænker på dig og ønsker dig hurtig og god bedring, og selvfølgelig er det ikke noget "pjat"

    Kærlige tanker sofie
  • Indstillinger
    "Pjat" var vel egentligt lidt ironi fra min side, men sådan føler vi, at jeg blev opfattet. Mit "problem" er, at jeg ikke kan opvise feber eller forhøjede infektionstal - jeg har derfor ikke betændelse, og det er åbenbart det eneste, man kan blive syg af i dagens Danmark. Da jeg ikke har nogen galdeblære, har min egen læge en mistanke om, at det kan være en galdesten på "afveje" - som i øvrigt vist også kan lave en del ravage, og en sådan giver ikke betændelse, men altså voldsomme smerter. En simpel scanning kunne vise temmelig meget om, hvad der er galt, men jeg er jo ikke bevidstløs endnu, så det skønnedes øjensynligt nødvendigt.

    Egen læge har - selvfølgelig - ferie til på torsdag, så på en eller anden måde må jeg holde mig oprejst ind til der.

    Jeg magter ganske enkelt ikke at kontakte vagtlæge igen - eller vikaren.

    Så jo - jeg går lige pt stik mod alle mine råd her på ND - men hvis det er noget sådant, man skal udsættes for, så forstår jeg ganske, hvorfor man undlader at søge hjælp.

    Min mand har selv været ude for noget lignende for ca. 25 år siden - han måtte gå i årevis, før det hele ramlede for ham - så der har jeg absolut støtte og forståelse, og hvis ikke han kan klare at se på det her mere, så er det ham, der ringer efter en ambulance. Så lad os endelig få noget drama, hvis ikke tingene kan foregå mere stilfærdigt. :-)

    Tal for de pæne ord - de varmer mere end du tror.
  • Indstillinger
    Jeg kan se at disse indlæg er et par år gamle, men jeg er spændt på om der blev fundet årsag til dine mavesmerter.
    Jeg oplever præcis de samme symptomer/smerter og indlægget kunne ligeså godt kunnet være skrevet af mig. Jeg har nu i to dage fået mavesårsmedicin, men synes ikke der er nogen effekt. Infektionstallene er ok, afføringsprøver er sendt til mikrobiologisk undersøgelse. Har gået med disse smerter i 16 dage nu, været 2 gange hos lægen.
Log in eller Registrér for at kommentere.