mirtazapin og vægtøgning
har nogen et godt råd har nu fået 30mg mirtazapin i 10måneder med god effekt mod depression men desværre har jeg taget 9kg på så hvad gør jeg jeg passer meget på hvad jeg spiser agurk, tomat og æg på rugbrød uden smør og ellers fuldkornsprodukter. Jeg føler at det er for tidligt at stoppe med medicinen for angsten og depressionen ligger stadig og ruger inde bagved.så gode råd efterlyses.glemte også at spørge om andre har erfaringer med rygsmerter navnlig ved gang. Det er virkelig nogle meget stærke smerter så jeg kan desværre ikke så meget som jeg kunne tænke mig ved at det kan være en bivirkning men hvad pokker gør jeg så det er at vælge mellem pest og kolera depression er en rigtig grim sygdom.kh mona
Kommentarer
Hvis du gerne vil gøre noget her og nu, så måske nogle gåture eller noget svømning måske eller anden form for motion? Kommer lidt anden på hvordan din ryg plager dig og dit overskud.
Det var vist ca. samtidig, at du og jeg begyndte på Mirtazapin. Jeg tager det også stadigvæk, og jeg vil nok skulle tage det resten af mit liv, eftersom jeg har haft over 20 depressioner, hvoraf de fleste var af svær art.
Jeg kendte også risikoen for vægtstigning, men jeg har ikke taget på. Jeg spiser mig mæt hver dag, og det har jeg altid gjort. Jeg har en tendens til at spise mig overmæt. Det har jeg også altid haft. Men det går altså ikke med Mirtazapin. Altså ingen desserter og kun sjældent kage!
Du omtaler rygsmerter, og det har jeg faktisk også. Men jeg havde rygsmerter, inden jeg begyndte på Mirtazapin, og de har stort set ikke forandret sig i de ti måneder. Det er værst om morgenen og om aftenen, men om dagen, når jeg er i fuld aktivitet mærker jeg ikke noget. Jeg vil tro, at mine rygsmerter oprindelig skyldes overbelastning af ryggen, fordi jeg har flyttet store mængder af fliser, jord og marksten i min have. Af og til spekulerer jeg dog på, om noget af smerten kan skyldes min medicin. Jeg får jo efterhånden mange slags medicin: En kopi af Losartankalium (som er blodtryksbehandling), Sparkal (vanddrivende), Marevan (som er et blodpropforebyggende middel), Mirtazapin (forebyggende mod depression) og Kaleorid (som er kaliumtilskud).
Jeg ved jo, at mange slags medicin uddriver Q10 fra organismen. Jeg ved, at de gammeldags tricykliske antidepressiver uddriver Q10, og jeg har en stærk mistanke om, at Mirtazapin også gør det. Men jeg har ikke fundet noget klart bevis.
Jeg ved, at mangel på Q10 giver smerter.
Jeg håbede, at mine rygsmerter ville forsvinde, da jeg gik op i Q10-dosis, fra 100 mg til 200 mg dagligt, men det er ikke sket. Selv om Q10 virkelig er et mirakelmiddel for mit hjerte, så kan det altså ikke reparere min ryg. Og det er vel også meget forlangt, hvis det i mit tilfælde er en overbelastningsskade.
Jeg har været ved læge med rygsmerterne for ca. et år siden, men det fik jeg ikke noget ud af. Siden da er der dog sket det, at den skurrende lyd, det dengang gav, når jeg bevægede ryggen, er forsvundet. Nu knager nakken bare, men jeg har ingen smerter i nakken.
Jeg ved, at mange med rygsmerter har D-vitaminmangel. Havde du ikke også det en overgang? Hvad ligger dit D-vitamintal på nu?
Ellers kan jeg da råde dig til at prøve at tage Q10. Hvis jeg har ret i, at Mirtazapin og muligvis også dit blodtryksmiddel uddriver det livsvigtige stof Q10, så kan det muligvis hjælpe på smerterne at tage Q10.
Du kan jo prøve. Det er da et forsøg værd.
Hvad angår vægten, har jeg desværre ikke nogen råd. Jo, jeg er ret glad for gulerødder. Hvis jeg føler, at jeg har et hul i maven, tager jeg gerne en rå gulerod. Det hjælper. Så har maven noget at arbejde med.
Mange hilsner
Kameliadamen
Det er dejligt at høre fra dig igen pas nu lidt på du slider da helt vildt med fliser og sten er der ikke nogen der kan give en hjælpende hånd. Jeg vil prøve q10 har haft det godt med mange af dine råd så også gulerødder kommer på indkøbslisten nu.kh.mona