Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavesyre/Hoste

Jeg er en mand på 28 år som lider af mavesyre, men jeg synes det er en meget mærkelig form for mavesyre.
Lægen har konstateret at det er mavesyre efter en øre/halslæge har kigget med et lille kamera gennem halsen og kunne se at jeg havde hvide pletter på bagsiden af tungen, som kom fra mavesyre. De fleste morgener kan jeg hoste tykt slim op og jeg er MEGET tør i halsen om morgenen. Derfor kunne lægen konkludere at det var mavesyre jeg havde.

Men det er meget sjældent at jeg føler at det føles syrligt når jeg har mavesyre, mine symptomer er istedet hoste, som opstår ved hoste refleks. Det føles som om jeg har masser af røg omkring brystregionen og at det kommer nedefra og opad, indtil det standser ved lidt under halsen og det resulterer i hostereflekser. De gange jeg har haft det i de 10 måneder har disse hostereflekser kun sket 2-3 gange på en dag, andre gange er der gået 1-2 uger imellem. Jeg har fået medicin for det i 2 måneder nu og jeg har faktisk ikke haft det siden, kun enkelte gange som har resulteret i et enkelt host.

Lige indtil idag hvor det var rekord for hvor mange opstød jeg fik, altså disse hostereflekser, det skete sådan cirka hvert 10. sekund og jeg har aldrig haft det sådan . Det føles som nogle bobler i form af røg som presses op nedefra indtil det eksploderer halvvejs ( det er nok min bedste forklaring ) om dem havde jeg nok omkring 100 af idag. Var hos lægevagten og han sagde jeg skulle tage en ekstra mavesyre pille . Men det som standsede denne mavesyre/hoste var at vi fik en Grov McChicken burger på McDonalds ( havde kun spist et stykke rugbrød om morgenen, dette skete ved 17 tiden) . Og efter denne måltid standsede det og har ikke været der siden. Jeg ved ikke om der kan være en sammenhæng mellem sult og mavesyre ? Som om den føde jeg indtog går ned og lukker for den ring nede ved mavesækken ?

Havde ellers haft masser af livskvalitet igen da jeg ikke havde nogen symptomer i næsten 2 måneder indtil idag :S ...

Denne hoste som føles som røg der kommer nedefra havde jeg faktisk en enkelt gang hvor jeg spillede fodbold for 10 måneder siden, det var hver gang kroppen vibrerede efter jeg hoppede eller løb, at jeg fik disse hostereflekser . Men har dyrket motion andre gange hvor der slet ikke har været symptomer.

**********

En helt anden ting som gjorde at jeg overhovedet søgte læge var at jeg i nogle måneder hvor jeg en gang om ugen fik sådan en voldsom hoste, altså hvor det føltes som om en stak mig med en kniv lige omkring brysregionen, lidt under halsen. Det medførte også en hosterefleks og folk omkring mig blev bange, fordi det var en voldsom smerte. Har fået scannet mine lunger og taget blodprøver uden der blev fundet noget. (stoppede med rygning for 10 måneder siden fordi jeg troede det var pga rygning.) Men tænker nu på om det kan være en voldsom form for mavesyre, som gav denne voldsomme stikkende smerte, som varede i 2-3 sekunder og forsvandt ved at jeg ''hostede det væk'' ...


Jeg håber at der måske er hjælp at hente her på Netdoktor, til at få svar på nogle af mine spørgsmål . Især det med at det føles som røg der bliver presset op nedefra hvilket resulterer i refleks hoste . Er det pga mavesyren eller kan det være en helt anden ting ? Nogen gange tænker jeg om denne syre generer andre ting i kroppen på mig ? eksempel lungerne eller luftvejene som gør at jeg hoster lige pludselig .

Informationer**

Har benyttet Omeprasol Pensa 20mg , 1 tablet dagligt om morgenen til mavesyr . Lægen har fra idag fortalt jeg skal tage en ekstra om aftenen.

Jeg lider har lidt af angst . Syntes nogle gange at der var sammenhæng med mine mavesyre hoste når jeg var meget stresset eller overtræt .

Det hele startede for cirka 10 måneder siden, for 10 måneder siden tog jeg mange ekstra kilo på, vejede 81kg før det og kom op på 94kg . Fedme og mavesyre har også sammenhæng.

Drikker meget lidt kaffe og the . Dyrker lidt motion selvom jeg går meget .

Kommentarer

  • Indstillinger
    En del af svaret kan godt ligge i hvordan din medicin virker og ikke virker. Hvis du tager kapsler mod mavesyre, så er der nogle bestemte krav der skal opfyldes for at de har en funktion:


    Undgå mælk og lignende produkter sammen med din syreneutraliserende medicin:
    Medicinen optages faktisk ikke fra maven, men fra tarmen. Medicinen kan ironisk nok ikke tåle mavesyre. Medicinen er derfor i en kapsel, der først går i stykke når den kommer ud i tarmen, men hvis man drikker fx mælk eller andet i den retning omkring 1 time før og ca. (i det her tilfælde) 1 time efter, så går kapslen i stykker i maven og medicinen kommer fri og bliver ødelagt af mavesyren. Derfor undgå mælk sammen med din syreneutraliserende medicin (når det er kapsler)
    -Du kan stadig godt tilsætte lidt mælk til din morgenkaffe, hvis du nyder den slags, uden problemer.

    Undgå anden syreneutraliserende medicin (som fx tyggetabletter):
    Samme forklaring som ovenfor. De ødelægger kapslen som så går i stykker og medicinen kan blive beskadiget.

    Spis mad:
    For at medicinen kan virke, skal "maven" producere mavesyre. Det gør den primært sammen med mad. Det tager ca. 30-60 min fra at du sluger medicinen til den er kommet ud i kroppen og begynder at virke. Derfor sørg for at spise noget mad ca 30-60 min efter du har taget din medicin. Hvis du ikke kan komme til det, så, så tæt på som muligt, fx sammen med medicinen.

    PS du bruger kapsler, omeprazol er i en kapsel.


    Det er meget normalt at fed mad og i nogen grad sukker kan fremprovokere mavesyre.
Log in eller Registrér for at kommentere.