Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

CAM impingement - anbefaling af kirurg?

Redigeret 7 september, 2014, 07:04 i Slidgigt
Hej - jeg har netop fået stillet diagnosen CAM impingement på begge hofter og skal nu til at tage stilling til hvilken operation jeg skal vælge. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogle, som har gode erfaringer på operationer på Sjælland? Hvilke kirurger kan anbefales? Jeg har hørt om Søren Winge på Københavns Privathospital
På forhånd tak for jeres svar
Susan

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Susan,
    hvordan er det gået, er du blevet opereret? Jeg har selv fået stille samme diagnose hos Søren Winge, og er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvad du har fået af erfaringer og om du fandt ud af hvilken kirurg der er bedst.

    mvh
    Anne
  • Indstillinger
    Hej Anne,

    Jeg er ikke blevet opereret endnu, men datoen er sat til august. Desværre viste det sig, at jeg er så slidt, at jeg skal have foretaget total hoftealloplastik (THA) i begge hofter og jeg har valgt at få det gjort på begge sider under samme operation.
    Jeg har valgt kirurg Henrik Husted - han er kollega med Søren Winge (Søren Winge er ikke ekspert på THA operationer), men jeg har valgt at få operationen i det offentlige, hvor Henrik Husted også arbejder pga der laves flere THA i det offentlige end i det private.
    Jeg er nu ved at undersøge med genoptræningsmuligheder, for min sundhedssikring dækker ikke, da jeg ikke er blevet opereret indenfor 6 måneder efter stillet diagnose.

    Så det afhænger af, om du skal have foretaget en THA eller blot den "lille" operation, hvor de bevarer knoglehovedet, hvlken kirurg du skal vælge og jeg har kun undersøgt mht THA, da det blvce min eneste behandlingsmulighed.
    :-) Susan
  • Indstillinger
    Hej Anne og Susan.
    Jeg bor I Aarhus er 36 år og har også fået diagnosen CAM Impingement for ca halvandet år siden.
    Jeg har bare ikke turde få lavet hoftearthroskopien...endnu :-/
    Men nu har jeg tiltagende smerter og overvejer det kraftigt.
    Ved I om CAM fremprovokerer slidgigt? Jeg tænker nemlig meget over om det "bare" er smerterne jeg skal holde ud, hvis jeg ikke får lavet operationen, eller om jeg bare gør mig selv en bjørnetjeneste og ødelægger noget på længere sigt?

    Jeg vil prøve at træne pilats intensivt nu her for at se om det kan hjælpe på smerterne at blive stærkere i mave, bækken, baller, ryg, men det fjerne jo ikke CAM'en.

    Jeg har været tilset at Bent Lund på Aleris/Hamlet, men har ikke længere sygesikringen. Så jeg vil se om jeg kan blive opereret af ham på Horsens, hvis jeg vælger at få lavet operationen.

    Mvh Tine
  • Indstillinger
    Hej Tine!
    Jeg er 58 år og er for to døgn siden blevet opereret af Bent Lund på Horsens sygehus. Jeg havde ikke så mange smerter som du har, men fik smerter ved gåture længere end 500 meter, og ved at cykle op ad bakke og kunne heller ikke løbe. Har også haft inflammation af ledlæben som er meget smertefuldt. Selve operationen skal du ikke frygte, det fungerer rigtig fint i Horsens. Som jeg har forstået det, kan ubehandlet Cam impingement med tiden også give slidgigt. Her to dage efter operationen er jeg istand til at humpe rundt på et ben med to krykkestokke og sidder og ligger uden nævneværdige smerter. Jeg skal gå med krykker de næste fire uger, og er forberedt på at det kommer til at give smerter under genoptræningen som jeg starter på i morgen. 80% får det bedre efter operationen sige Bent Lund. Jeg skal være sygemeldt i en måned. Med din unge alder vll jeg klart tage imod operation, du vil jo blive ved med at have cam impingement uanset hvor meget du træner, tænker jeg. Selv om mine symptomer ikke var så slemme som dine, sagde Bent Lund efter operationen at det havde været en absolut nødvendig operation...
    Ønsker dig held og lykke!
    Lars
Log in eller Registrér for at kommentere.