Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Aggresivt udslet i hovedbund der spreder sig

Redigeret 14 oktober, 2013, 11:02 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg har igennem længere tid haft udslet i hovedbunden, men på det seneste er det begyndt at bliver temmelig aggressivt.

Nuværende symptomer:
Rødt udslet med afskalning, konstant synligt, men mest efter bad hvor man kan se at det dækker ca 70% af hovedbunden, begyndende udslet i området ned langs kinden med større konstant udslet omkring hagen. Udslet afstedkommer kraftig afskalning der efterlader væskende overflader og sår. Ved hårvækst i to uger, ligner hovedbunden et "askelandskab" af afskalning efter håret tages af. Flere steder er huden så porøs at en negl kan trække sår, ved at køre fast hen over hovedbunden (altså efter hårvækst er fjernet).

Forløb:
Startede for en små ti års siden efterhånden, med en skel-lignede reaktion. og er i dag endt med en rødt aggressiv spredning. forløbet er således:
for ti år siden fik jeg af vide at jeg bare skulle:
1. bruge head and shoulders. Det lod til at virke med efter et længere forløb var det ikke nok, derfor fik jeg tilskrevet:
2. Decopal virkede i en kort periode, men holdt mere stand end at det udbedrede det, derfor fik jeg tilskrevet:
3. Nizoral 1% hvilket faktisk holdt stand i et par år, men igen begyndte symptomerne at komme tilbage. og derfor:
4. Nizoral 20 mg/g. Lægen sagde at det var helt almindeligt og det bare ville tage tid. Men da det kun blev være blev jeg tilskrevet Betnovat 1mg/ml, alt dette var kun med til at holde stand og jeg måtte hyppigere og hyppigere klippe mit hård kortere og kortere, uden at det blev bedre. Til sidst måtte jeg skifte læge, gå op til hende efter jeg havde klippet mig helt skaldet, fremvise en hovedbund som lignede et "æskelandskab" med væskende sår, og herfra fik jeg så en henvisning til en hudlæge:
5. nu er jeg på Fucicort 20 mg/1 mg/g, nizoral 20 mg/g, betnovat 1 mg/ml og Dalacin 10 mg/ml, Jeg har fået antibiotika i piller og kan efterhånden kun være skaldet uden at min hårbund får væskende sår eller skaller af i et meget aggressiv tempo.
6. og grunden til at jeg nu skriver her inde; Det er begyndt at brede sig ned over kinden til hagen og rundt om ørerne. Og det hele er inden for 2 uger, har haft et begyndende udslet på hagen som har været let at holde nede, men på den sidste måneds tid er det blevet så voldsomt at jeg ikke synes jeg kan stille noget op.

Jeg synes det er svært at finde ud af hvad lægerne mener om det. De har ikke gidet se billeder eller hørt om forløbet og jeg aner ikke hvad de prøver at behandle mig for pt. sidst snakkede hudlægen om at det måske var skælallergi men kan det være rigtigt? Jeg føler også lidt jeg helst ikke vil skifte hudlæge da jeg er bange for at det hele så bare starter forfra igen, men indtil videre er der 4 ugers ventetid til næste gang. Hvad gør man i denne situation?
Er også begyndt at blive nervøs for om det smitter min kone og barn på et tidspunkt nu da det tager sådan til, selvom de ikke har nogen symptomer pt.
Jeg føler også at det er svært at få lægerne til at forstå hvor voldsomt det er, da jeg aldrig kan komme til når det er på sit højeste og tit har fået det nogenlunde under kontrol når jeg endelig for tid.

Håber at der er nogen der ved noget.

VH:
a26damc
Log in eller Registrér for at kommentere.