Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaring med psykolog

Redigeret 15 oktober, 2013, 09:24 i Hvordan gik behandlingen?
Hej debatforum,

Jeg overvejer at gå til psykolog, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring først. Virker terapi og er det pengene værd? Jeg har fundet en liste over psykologer i Horsens - er det et godt sted at starte?
http://psykolog-horsens.com/

Lasse

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lasse

    Jeg vil meget gerne bidrage med mine erfaringer :o)

    Allerførst er det vigtigt at være fuldstændig bevidst om, hvad man gerne have behandlet. Og det er vigtigt at finde ud af, om det pågældende problem skyldes noget psykisk, eller om der eventuelt kan være tale om noget fysisk.

    F.eks. gik jeg meget længe til forskellige behandlere på grund af træthed. Det viste sig senere, at min træthed skyldtes mangel på jern. Det er en kendt sag, at mangeltilstande kan føre til både depression og træthed. Men det anede jeg dengang ikke noget om, og min daværende praktiserende læge gjorde desværre ikke noget for at hjælpe mig.

    Som jeg plejer at sige: En psykolog kan være nok så dygtig, men vedkommende kan altså ikke - blot ved at tale med folk - råde bod på mangeltilstande. Jeg har betalt i titusindvis af nytteløse kroner for noget, som et glas jernpiller til ca. 55 kr. kunne have kureret. Jeg siger ikke, at jeg overhovedet ikke havde gavn af terapien. Men jeg ville ganske givet have haft større gavn af den, hvis jeg ikke led så voldsomt under min jernmangel.

    Hvis du er helt sikker på, at der faktisk er tale om et problem, der er psykisk betinget, er næste skridt at finde ud af, hvilken terapiform du foretrækker. Der findes jo mange forskellige terapiformer. Personligt foretrækker jeg kropsorienteret psykoterapi. Men jeg vil mene, at valg af terapiform må afhænge af problemets art.

    Jeg ville aldrig vælge en psykolog blot ud fra en liste. Jeg ville altid prøve at få andre til at anbefale én. Hvis du ikke kender nogen, der kan anbefale en psykolog, så kunne du prøve at spørge din praktiserende læge, hvis du har tillid til lægens dømmekraft.

    Det er i øvrigt en god ide at undersøge, om det er muligt at få tilskud til psykologbehandlingen. Her er reglerne for tilskud:

    https://www.sundhed.dk/borger/valg-af-l ... loghjaelp/

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Min erfaring er at en psykolog ikke kan alt ...og endda også kan vise sig at være ret rå overfor dig.

    Jeg havde/har en ...og hun har været god til det kognitive og med familie aspekter...men jeg kan ikke bruge hende til mit kærlighedsliv da hun ganske enkelt blander sig selv ind i det og ikke kan forholde sig distanceret.
  • Indstillinger
    Tusind tak til jer begge. Jeg fuldte jeres råd og lavede også lidt mere research selv.

    Jeg har lige haft min første samtale hos en Alice Juhl i Horsens. Jeg ved godt det er meget forskelligt hvem der er god til hvem, og det er måske lidt eventyr-agtigt men jeg føler jeg allerede har det meget bedre!
Log in eller Registrér for at kommentere.