Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sex med behandlet sygdom

Redigeret 2 oktober, 2013, 14:27 i Åben debat om sex
Hej! Mig og min kæreste har fået en form for svamp begge to i underlivet, det er ikke specielt udbredt eller farligt og har fået af vide at det ikke skyldes at hun er på P-piller, og vi dyrker ubeskyttet sex, men det dog bare skyldes en hygiejne fejl hos en af os. Men vi har fået en creme af lægen der skulle få det til at gå væk efter en uges tid. Den virker allerede nu, da kløen er gået væk. Men ville egentligt bare høre om vi må dyrke ubeskyttet (med p-pille selvfølgelig) sex, nu hvor vi begge er under behandling eller om det bare vil gøre det værre. På forhånd tak! :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg går ud fra, at I begge er under behandling?

    Jeg går også ud fra, at I har fået dette konstateret ved lægen? Fik I slet ikke nogen besked der?

    Hvad står der på indlægsseden for jeres behandling?

    Hvis det virkelig ikke er noget, der på nogen måde er givet besked om, og at I begge er under behandling, så betyder det vel, at det så ikke har nogen betydning, og I kan derfor godt have sex med hinanden.

    Det er dog vigtigt at I, selv om I føler, det allerede nu har hjulpet, følger behandlingen til ende, som der vel i det mindste står noget om på pakningen.

    Skulle I så alligevel få et nyt angreb, så er det helt rimeligt, at I forlanger at få ordentligt besked ved lægen - og i øvrigt husker fremover, at man altid skal bede om at få forklaring. I kan alternativt spørge på apoteket i morgen.

    Jeg fik for mange år siden noget svamp, og jeg fik at vide ved lægen, at min partner lige skulle smøre sig ved samleje, så jeg tror ikke, det så er det store problem, men derfor bør man alligevel kunne forvente at man får ordentlig besked.
  • Indstillinger
    Redigeret 2 oktober, 2013, 12:34
    Det er lidt en gårzone, jeg ville mente det sikreste i forhold til at behandlingen virker er at holde sig fra ubeskyttet sex. Min tanke er, at hvis behandlingen ikke er succesfuld hos den ene af jer af en eller anden grund (ikke været godt nok applikeret osv.), så risikerer i begge to at skulle starte forfra.
  • Indstillinger
    Jeg er egentlig enig, men sådan noget BØR der være givet besked om - enten direkte fra lægen, eller ved information ved medicinen.
  • Indstillinger
    Det er helt sikkert anbefalet at man skal lade være. Gråzonen opstår fordi de begge to har samme gene. Ubeskyttet sex mens man har svampen øger risikoen for at behandlingen ikke er succesfuld. Der er også muligheden for at behandlingen går godt for begge og det ikke er et problem. Det handler om hvor vigtigt ubeskyttet sex er i forhold til fortsatte gener og evt at behandlingen skal begynde forfra.
  • Indstillinger
    tak for jeres svar, men det eneste jeg fik at vide af lægen var, at det var svamp og at jeg derfor skulle hente cremen på apoteket.
    Min kæreste har ikke fået konstateret noget, men for at hun er på den sikre side, så har hun valgt også at behandle. Mit udbrud er ikke særlig slemt og jeg har desuden efter første smøring i dag, ikke kunnet mærke nogen form for kløe.
    Min kæreste mener også at det ikke er risikabelt, når nu lægen hverken har sagt noget, og fordi vi begge er under behandling.

    Derudover står der intet i indlægsseddelen om, hvorvidt man ikke må have ubeskyttet sex.
  • Indstillinger
    Hvad er det du har fået?
  • Indstillinger
    En creme der hedder Brentan. Der står intet på indlægsseddelen om hvorvidt man ikke må, som tidligere skrevet! :-)
    Ej heller noget på apotekets hjemmeside ..
  • Indstillinger
    Det kommer anden på hvordan du tolker:

    Almindelig hygiejniske regler skal overholdes for at undgå kilder til infektion og reinfektion.

    Jeg ville jo sige at det at have ubeskyttet sex med en der potentielt eller har samme svampeinfektion talte som en kilde til reinfektion.


    I sidste ende er valget det samme som hele tiden. Risiko for reinfektion mellem hinanden overfor at undvære ubeskyttet sex mens behandlingen står på.
  • Indstillinger
    min kæreste er ikke smittet, det er bare noget jeg har misforstået, men hun har valgt behandle sig alligevel bare for at være sikker :-)
  • Indstillinger
    Jeg synes det ville være ærgerligt hvis du fik smittet din kæreste og selv om de ikke direkte skriver sex i indlægssedlen, så vil jeg mene de er tæt nok på til at det frarådes og at der er en risiko.

    I sidste ende er det jo jeres valg.
Log in eller Registrér for at kommentere.