Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sitrende muskler/nerver

Redigeret 1 november, 2013, 10:58 i Angst
Hej alle.
Jeg lider af sygdoms angst og panik angst.
Synes egentlig det gik ret godt :-)
Men nu....
Alle nerver i mine ben hopper hele tiden og i mine tæer. Jeg føler også en intens varme sommetider på hælen selvom min hæl udenpå er iskold.
Er det symptomer på stress/angst?
Eller bør jeg be min læge sende mig videre til neurolog?

Det skal lige siges at jeg har rendt meget ved lægen med alt muligt og de derfor tager alt hvad keg siger med et gram salt.

Kommentarer

• Hej Linemusen

Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen tage nogle blodprøver for at undersøge, om du har mangeltilstande. Det er især mangel på D-vitamin, jeg tænker på, for det kan godt give den slags fornemmelser. Men bed for en sikkerheds skyld lægen tage prøver for alle de mangeltilstande, som en læge kan tjekke for. Det koster ikke sundhedsvæsenet ret meget ekstra, når lægen alligevel skal tage en blodprøve.

Jeg bringer nedenfor en liste over mulige symptomer ved D-vitaminmangel. Så kan du selv se, om det ligner det, du har. Listen stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside:

http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

• Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

Nå, jeg ser nu, at der står ”prikkende, stikkende, sovende eller brændende fornemmelser”. Der tales ikke om muskler, der hopper.

Men jeg har en bekendt, der har haft D-vitaminmangel. Hun var meget plaget af hoppende muskler i benene – indimellem så slemt, at det tydeligt kunne ses af andre. Men ellers omtalte hun problemet som ”sitrende muskler”.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej igen.
    Tak for svaret :-) det vil jeg da lige bede ham om at teste for! For det er rigtig træls når man skal sove!

Jeg var jo som sædvanlig ud i de værste konklusioner. Hjerne svulst osv. Hehehe :-) det jo typisk.

Jeg skal til læge tirsdag og skal nok melde tilbage om jeg har mangel på d vitamin.

Hvad gjorde din bekendte? Tog nogle ekstra d vitamin piller? :-)

Hilsner Line
  • Hej Line

Jeg har desværre ikke haft kontakt med denne bekendt meget længe, så jeg ved ikke, hvordan det går nu. Men hun var oprindelig i en situation, der ligner din: Lægen tog hende ikke alvorligt, og derfor havde hun meget alvorlig D-vitamin-mangel, da det endelig blev diagnosticeret. Jeg aner ikke, hvor lav hendes D-vitamin-værdi var og heller ikke, hvor meget D-vitamin hun tog for at genoprette niveauet.

Jeg kan forstå på dig, at du vil sørge for at blive testet for mangler, når du nu snart skal til læge. Og det lyder godt, at du vil melde tilbage her i denne debat og fortælle, hvad undersøgelsen viser.

Men hvis ikke dine sitrende muskler skyldes en mangeltilstand, er du måske nødt til at bede lægen henvise til en neurolog. Jeg fandt lige dette:

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201601.htm

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Tak :-) det vil jeg bede om på tirsdag.

Jeg har med hensyn til min angst fået det bedre og disse nervespjæt er stilnet lidt af. Ikke helt men lidt :-)

Er ret overbevist om det er psykisk. Men vil nu alligevel bede om den fulde undersøgelse på tirsdag :-)

Mvh
  • Hej
    Må jeg anbefale dig at læse følgende indlæg som jeg har oprettet. Lyder som en tilstand kaldet BFS som jeg lider af sammen med mange andre i DK.

Følg link:
    viewtopic.php?f=47&t=18226

Mvh
    Christian
  • Hej igen :-)
    Tak! Det lyder meget således :-)
    Efter jeg er begyndt at slappe mere af (mindre angst) så er den brændende fornemmelse væk :-) .

Men skal til læge i morgen og håber på en masse undersøgelser uden alvorlige konklusioner :-) .

Men hvis der intet er vil jeg da helt klart læse mere om dette.
    Vil bare ikke give mig selv en diagnose inden jeg er tjekket for alt :-)

Mange tak for henvendelsen vil have det i baghovedet.
  • Hej igen :-)
    Nu er jeg færdig behandlet med min angst..
    Og mine tics er væk! :-)
    Jeg blev også testet for diverse mangel tilstande og manglede intet.

Så psyken er stærk :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.