Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

antidepressiv medicin ved passiv læge

Redigeret 2 oktober, 2013, 02:58 i Åben debat om depression
Jeg har nu gennem et år fået Venlafaxin, mødte til konsultation ved lægen første gang , og har siden da via e konsultation bedt om at øge dosis og nu trappe ned , hviltet min læge ingen spørgsmål stiller ved. Groft sagt får jeg bare udlevert hvad jeg beder om.
Det undrer mig meget efter al den omtale der har været med at man ikke bare må udskrive,. Min mand vejler mig mere med min udtrapning , men han er ikke læge , så føler det forkert.
Han har endda kontaktet min læge og spurgt om procedure , men blev ikke meget klogere , fordi jeg havde valgt psykoterapi fra , da jeg ikke bryder mig om det. Undrer mig så bare stadig at jeg så bare kan medicinere mig selv. Andre i samme situation? Er lidt frustreret over at mit humør svinger en del , efter jeg er gået på halv dosis. Måske bare fordi jeg sover dårligere , men nogle dage tror jeg at jeg klarer det , og andre dage er jeg klar til at gå op igen - og så er der også muligheden at tage alle pillerne. Men der sker vel ikke andt end at lever bliber ødelagt. Pest eller kolera.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke at du ikke har kunnet få vejledning. Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men det burde du have fået.


    Du bør få noget vejledning af en læge, her er lidt information til hvis det skulle vise sig vanskeligt, men informationen kan ikke erstatte at få god rådgivning (men er i mit hoved bedre end ingen).

    Nu ved jeg ikke hvad du startede ud med, men helt overordnet bør man stoppe med Venlafaxin over -mindst- 14 dage (det er dog helt sikkert individuelt og 14 er minimum) hvis man har taget det i mere end ca. 6 uger.

    Det gøres ved langsomt at sætte dosis ned (lægen bør hjælpe med hvor meget) og hvis du oplever at du får seponeringssymptomer*, så kan man på venlafaxin, hvis de er acceptable, godt fortsætte eller man kan vente med at sætte dosis yderligere ned, til at de er under kontrol (tager typisk er par dage). Indtil du får vejledning ville jeg synes det var bedst lige at vente et par dage (typisk 1-3) med at sætte dosis ned til du ikke oplever dem mere.

    *Symptomer på at stoppe behandlingen eller her begynde med at stoppe behandlingen

    Seponeringssymptomer kan være fysiske (fx træthed eller søvnforstyrrelser) eller psykiske (fx irritabilitet). Jeg vil gerne skrive hvad det kan være, men det er ikke noget man skal være bange for de går over. Man kan dog bedre håndtere generne og risikoen for at opleve dem ved at respektere hvis man oplever symptomerne under nedtrapningen og vente på at de forsvinder uden at sætte dosis yderligere ned.
  • Indstillinger
    Hej Ms

    Egentlig forstår jeg ikke helt, hvad du er utilfreds med. Du får jo det, du beder om.

    Hvis du synes, at der mangler noget vejledning, hvordan kan det så være, at du nøjes med at kommunikere med lægen over internettet? Hvorfor bestiller du ikke en tid, så du kan få svar på de spørgsmål, du har?

    Hvad angår depressionsbehandling, så er jeg i nogenlunde samme situation som dig. Jeg begyndte på et lægeordineret antidepressivt middel (Mirtazapin) ved årsskiftet 2012/2013. Efter et stykke tid øgede jeg dosis fra 30 til 45 mg, fordi jeg kunne mærke, at det var nødvendigt, og da sommeren kom, satte jeg dosis ned til 22½ mg. Nu da den mørke tid er begyndt, satte jeg dosis op til 30 mg, hvilket jeg regner med at kunne klare mig med i vinter. Alle skift i dosis foregår MEGET gradvist.

    Jeg skal lige sige, at jeg intet mærker til depressionen.

    Jeg synes da, at du skal tale med din læge om de skift i humøret, som du har. Måske er du gået for tidligt ned i dosis.

    Hvor længe man skal blive på antidepressiv medicin, afhænger af hvor mange depressioner man har haft i alt.

    Hvis det er første gang, du har en depression, plejer lægerne at sige, at man skal blive ved med at tage den optimale dosis i op til 12 måneder, efter at den gode virkning er sat ind.

    Hvis det er anden eller tredje depression, skal man fortsætte længere tid, og har man haft talrige depressioner er det normalt, at lægerne siger, at man skal fortsætte med medicin livet ud.

    Jeg har haft virkelig mange depressioner, hvoraf en del har været af svær art, så jeg regner med at skulle fortsætte livet ud – dog med dosisreduktion om sommeren. Jeg vil helst ikke have lægen til at blande sig. Men jeg har jo også mange års erfaring, så det føles ikke vanskeligt at mærke, hvad jeg har behov for.

    Men jeg synes da bestemt, at du skal bede om vejledning. Jeg bringer lige nogle links, hvor der står noget om varighed af medicineringen:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... r-medicin/

    http://depressionsforeningen.dk/Artikle ... dicin.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.