Træning med hælspore

Redigeret 13 februar, 2018, 04:16 i Sportsskader
Jeg Er i gang med en livsstilændring med motion og kalorietælleri har været i gang siden maj 2013 og pt tabt ca. 16 kg.
Var til en "stram op" time lørdag i træningscenteret og fik efterfølgende meget ondt under foden ved hælen. Har døjet med det i nogle dage og været til lægen i dag som sagde hælspore pga forkert fodtøj.

I løbet af i dag er smerten markant formindsket.

Mit spørgsmål lyder, kan jeg træne på torsdag? (piloxing en blanding mellem boksning, pilates og dans som foregår på bare fødder)
Der er ikke hop på programmet. Og hvad med crosstrainer?

Jeg er nemlig bange for at tabe motivation i mit vægttabsprojekt hvis jeg ikke kan vedblive med at træne.

Mvh mia Rasmussen

Kommentarer

  • Jeg har ikke megen forstand på det, men hvis du har bare fødder, så er det jo ikke forkert fodtøj, men måske mere, at du mangler støtte, så derfor er det en god ide at investere i noget fodtøj, der støtter.

    Om det så er helt forbudt at bruge fodtøj i den sport, du udøver eller ej, ved jeg selvsagt ikke, men jeg mener dog, at det altid vil være tilladt at bruge den støtte, man har brug for.

    Det skal selvfølgelig så være fodtøj, der er ikke bruges til andet end til det underlag, der bliver brugt på stedet. Så prøv d først at undersøge det.

    Når du nu har fået det bedre, så vil jeg bestemt mene, at du skal fortsætte din motion, men altså med støttefodtøj.

    Jeg mener at vide, at netop sportsforretninger har forstand på det rette fodtøj, så du få den optimale støtte. Man er gode til at rådgive sådan et sted.

    Og ja - sådanne sko koster, men vil alligevel være billigere end, at du mister din motivation.

    Held og lykke.
  • Hej Mia1979!

    Hvis du løber meget eller som du selv siger er i gang med en livstilsændring, kan det godt være at dine fødder/krop lige skal omstille sig til en markant ændring i din egentlig natur. Altså hvis du ikke har dyrket så meget sport førhen, er kroppen ikke rigtig i stand til det med det samme. Den skal trænes ligeså stille op, til kontinuerligt at klare mere og mere for efter at bygge på.
    Løber du meget? Så få lige tjekket om eventuelt pronation på fødderne. Pronerer du lidt eller overpronerer du? Det kan de fleste sport forhandlere tjekke i deres butik.
    Så kan du rette skoen til dig, putte en anden sål som giver mere støtte. Det er aldrig en god ide at træne barfodet, efter trænings gulvene oftest bahandlet og er ekstra hårde det slider meget, når du eksempelvis hopper og lander på benene igen. Det giver en meget hårdt stød i dine ankler/fødder. Derfor, hvis du træne barfodet så erhverv dig et par gode sko med en blød bund.

    Det er jeg sikker på, vil gøre dine fødder gavn/hæl

    Held og lykke!

    Hilsen Thomas!
  • Hej Mia1979

    Først vil jeg sige tillykke med dit vægttab, det er rigtigt flot at springe ud i sådan en livsstilsændring.

    Angående din fod og smerter, så kan der være flere årsager til dit problem og derved og flere behandlinger. Jeg er ikke sikker på at der er tale om en hælspore. Hvis du dyrker idræt uden fodtøj og derved får store tryk og stød på din hæl, kan fedtvævet der beskytter din fod, blive trykket eller knust og man vil derved opleve smerte. Jeg vil også anbefale støddæmpende fodtøj, men lige nu og her, kan en optapening af hælen hjælpe. (se evt youtube under Bruised heel eller Plantar faciitis)

    Mvh
    Peter
    Bodyrehab.dk
  • Hej Mia

    Det er godt, at du har reageret på det, så snart du kunne mærke irritationen ved foden. Især når det gælder hælspore/overbelastet svangssene, så er det vigtigt, at stoppe op hurtigst muligt og afhjælpe problematikken.

    Jeg har selv døjet med det, som du beskriver, og det hjalp mig til at blive helt smertefri ved at bruge såler i samtlige sko (også løbesko og træningssko). Derudover lavede jeg forskellige øvelser derhjemme, hvor jeg bl.a. brugte massagebold under foden til at stimulere musklerne i foden, en træningsmåtte til at lave gulvøvelser og til at lave en øvelser, hvor du folder træningsmåtten, stiller dig på den med tåspidserne og så laver 3 sæt á 12 gentagelser, hvor du går på tåspidserne og gå ned på flad fod igen. Herefter begyndte jeg gradvist at løbe igen (med indlæg) og smerten var faktisk væk - før jeg vidste af det.

    Hvis du ikke i forvejen har ovenstående udstyr eller helt ved, hvor du kan købe det, så kan jeg i hvert fald anbefale SPORTSACT, hvor jeg købte mit udstyr. Du kan besøge dem her: http://sportsact.dk/

    Jeg håber meget, at du kommer i bugt med irritation og kan fortsætte din seje livsstilsændring. Stor high-five herfra.

    De bedste hilsner
    Iben
  • Redigeret 20 august, 2018, 12:50

    Hej Mia!

    En rigtig god idé er at skaffe dig nogle behagelige sko med god fjedring og støtte.

    Dernæst er det vigtigt at huske, at der er specialister, som kan hjælpe dig, hvis du har ondt i fødderne.

    Det kan i sidste ende være en god idé. Fødderne skal jo helst sidde på os hele livet :-)

  • Hej,

    Du kan evt prøve at søge efter Henrik Riel ved Aalborg Universitet, mener han er i gang med en PHD i netop dette, og ved han ofte mangler folk til undersøgelser og forløb, så det kunne evt være en mulighed for få super god hjælp! :)

Log in eller Registrér for at kommentere.