Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Halsproblemer ved løb?

Redigeret 26 januar, 2014, 11:05 i Motion
NB: Jeg er en pige på 19 år - 182 cm høj.

Jeg har i de sidste 6 måneder været på 'kur' hvor jeg har talt kalorier, og så er jeg begyndt at løbe.

Det lyder umiddelbart ikke som noget skidt - overhovedet, men når jeg løber, mister jeg ret rigtig hurtigt pusten. Jeg har sagtens styrke i mine ben til at løbe, men min pust bliver altså hurtigt ustabil. Når jeg blot har været ude på en 1,5 km løbetur, er min pust smadret når jeg kommer hjem. Jeg slapper af, men resten af dagen er min hals sløv, jeg hoster for at få slim væk, og det føles som om at min hals er ru, og specielt når jeg trækker vejret. Det er som om at jeg ikke kan få alt luften ind regelmæssigt som jeg plejer. Jeg kan ligesom føle at jeg trækker vejret, og det er som om der er en blokade i halsen. Jeg kan fint nok trække vejret, men jeg er bekymret for, hvad det kan være der er galt, hvis noget er galt?

Jeg har vejet 103 kg og har altså tabt mig 17,2 kg så. Jeg er stadig på vejen til at tabe mere, men problemet med min hals og vejrtrækning har altid stået på, og også dengang jeg var barn - hvor jeg i øvrigt også var ret stor.

Jeg ville vente med at spørge, fordi jeg tænkte, at hvis jeg nu tabte mig, kunne det være at det ville gå over eventuelt, da ens kondi jo med tiden vil blive bedre. Men nu hvor jeg er ved at nærme mig min normalvægt, er der er ingen forskel. Jeg får altid problemer med halsen og vejrtrækningen selv ved de mindste distancer, og specielt over længere distancer. Det frustrerer mig at jeg ikke kan løbe så meget som mine ben vil - for det hjælper jo mit vægttab, og så ville jeg bare ønske at jeg kunne slappe af efter at have løbet, uden at skulle føle mig syg eller irriteret i halsen :-(

Kan der være noget galt, er det farligt, eller er det normalt for visse persongrupper - kender I noget til det, eller har I prøvet noget lignende? Jeg søger desperat hjælp, men jeg vil på den anden side heller ikke spilde skatteborgernes penge på et lægetjek, hvis det er noget helt ufarligt og normalt.

Mvh. Frlmm2013

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.