Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Konstat mærkelig slim i hals.

Hejsan, jeg er en kvinde på 20 og ryger. (Har dog skåret en del ned denne her uge og er ligeså stille begyndt at skifte over på e-smøger)

De sidste minimum 2 måneder har jeg døjet med konstant slim i halsen - den bliver skubbet op af sig selv og jeg spytter ud 24/7 MEGET tyk gennemsigtig slim million gange om dagen.

De sidste par uger er den blevet gullig/orange/rust farve. Jeg var nede ved lægen ang noget andet for en måned siden - og så nævte jeg rust farven .. hun sagde at det kunne bestemt ikke være kold lungebetændelse da jeg fortalte at jeg ikke havde feber når hun spurgte, hvilket jo ganske fint :)

Men nu er der endnu mere af mørke/lyse gullige ting jeg hoster op der er møgtykke - jeg har fået en slem hoste der holder mig vågen om nattet og om morgenen der betyder at jeg skal op flere gange og hoste noget op. Nu er det blevet mørkebrunt og nogle gange sindsyg meget brunt. Når jeg ånder kan jeg nogle gange høre en mærkelig lyd. Nogle der har en idé?

I dag hostede jeg noget mærkeligt op, det lignede stor popcornflage (dem der er indeni popcornen) med noget tykt hvidt indeni, der lignede gamlet hvidt brød.. (Undskyld den klamme beskrivelse hehe!)
(Jeg har for ca. 2 år siden haft midlertidlig astma, så vidt jeg husker kaldte lægen det for astmatisk bronkitis - jeg vil helst ikke ned til lægen igen, da jeg har på fornemmelsen at de er trætte af mig og mine "påfundne" gener.)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nå ja, ved ikke om det er relevant - men jeg ryger omkring de 15-20 smøger om dagen (Puha ja, det er skræmmende meget!) Men jeg er igang med at forkorte ned på 5-10, og bruger nogle gange kun e-cigaretten.

    Jeg spiser sundt, grønsager og kød osv. og tager D,B,Multi vitaminer samt Mablet :)
  • Indstillinger
    Det er jo uden tvivl tobakken der har skylden. Du er godt i gang med at ødelægge dine lunger.
    Astmatisk bronkitis, ja så kan du da slet ikke tåle at ryge.

    Du kan gøre, som min mand må, købe slimløsende tabletter på apoteket. Jeg fatter ikke I hellere vil have alt det besvær i stedet for at stoppe med at ryge.
    Han må ikke ryge i nærheden af mig- føj, det stinker.
  • Indstillinger
    Tak for svar :) tænkte nok at noget af det var tobakkens skyld. Tak vil kigge på de slimløsende tabletter. Det er lidt svært at stoppe når man først er kommet til at blive afhængig.. Det kan godt være afslappende men også utroolig usundt! Lidt ligesom at holde op at spise sine yndlings retter.. Men har skam også planer om at stoppe. Har ikke tænkt mig at blive ved med dette da jeg er så ung - så har ikke planer om at blive en livslang ryger.

    Ved at det brune slim er som regel pga. tobak. Men tror du også at det gule og gennemsigtige slim skyldes rygningen? :)
  • Indstillinger
    Har du været forkølet?
    Det florerer i øjeblikket. Jeg selv har været rigtig sløj af en forkølelse, og nu har jeg så hoste, der holder mig vågen om natten, og gulgrønt snot. Det sidste kan opleves som om det kommer fra lungerne, men det kommer fra næsen. Så ligger det som slim i halsen, man hoster for at få det væk.
    Det kan være ret kraftig hoste.
    Mine lunger kan også pive i øjeblikket.
    Den brune farve kommer af tobakken. Hvis du har været forkølet, kan dine slimhinder være lidt sarte i øjeblikket, deraf hosten.
  • Indstillinger
    Ja, var lige forkølet i nogle få dage - og så forsvandt det og efterlod en grusom hoste. Det giver god mening du siger :) Men hvis det forsætter i en uge til (så det har været i 3 uger) så vil jeg måske overveje at tage til lægen for at være sikker at jeg ikke har udviklet Astmatisk bronkitis efter forkølelsen ligesom sidste gang :) Tak for svar, håber at du kommer dig hurtigt :)
  • Indstillinger
    Hoste det får man nu af at ryge. Så kan man tale nok så meget om andre ting. Eller prøve at bortforklare.
    Lungerne kan ikke slippe af med det slim, som bliver mere sejt, når der ryges. Os, der ikke ryger slipper af med den ganske naturlige slim blot ved at rømme os.

    Det er klart bliver man så også forkølet eller lider af astmatisk bronkitis kan det kun blive værre.
    Jeg har hørt på min mand i flere år og set, hvordan han kæmper med sejt slim.
    Men, indrømme det, det gør rygere ikke. Min bror fik kræft i munden af alt den tobak. Han døde ganske ung.

    http://www.lunge.dk/kronisk-bronkitis
  • Indstillinger
    Jeg måtte til lægen i dag. Mit peakflow var meget lavt. Mit infektionstal var ikke specielt højt, men dog for højt, så jeg fik penicillin og prednisolon.
    Persille, du har til en hvis grad ret, men ikke helt ret. Selv børn der ikke ryger kan få voldsom hoste og lungebetændelse, samt bihulebetændelse. Jeg var ni år, da jeg første gang fik alvorlig bihulebetændelse. Mine sønner havde i spædbarnealderen astmatisk bronkitisk og de to mindste døjede tit med lungebetændelse. Forkølelse kan give meget sarte slimhinder, hvor man bare hoster og hoster.
    Lige nu må jeg hvile mig ret meget. Jeg har luftproblemer, så jeg håber det snart bliver bedre. Det er meget ubehageligt.
  • Indstillinger
    Jeg er ikke i tvivl om rygning er en del af det, hvis ikke stor del. Men jeg ved også at rygere også kan blive syge :) Så håber at dette aftager snart, da jeg ikke er så meget for lægebesøg, så håber ikke at det bliver nødvendigt :) Men smider snart smøgerne da det ikke er besværet værd. Nu er det bare at gøre sit bedste for at tage sig sammen :)

    Pewha, godt at du har fået noget imod det Linette :) Det er så ubehageligt.
  • Indstillinger
    Der tror jeg nok du misforstår mig, Linette.

    Naturligvis kan man da få hoste, astmatisk bronkitis, forkølelser o.s.v. uden at være ryger, som jeg også har skrevet.
    Hvis ikke jeg vidste det ville jeg da være mere end uvidende. Men er man SAMTIDIG ryger bliver det værre.

    Og et barn, der får astmatisk bronkitis hos en rygerfamilie har det bestemt slet ikke godt. Sygdommen bliver meget værre. Men den kan forsvinde igen, hvis rygerne stopper med at ryge i hjemmet.
Log in eller Registrér for at kommentere.