Hjem Øjne Åben debat om øjne

Grøn Stær og skimmelsvamp

Redigeret 9 oktober, 2013, 15:31 i Åben debat om øjne
Hej,
Jeg har haft en velkontrolleret Grøn Stær i over 20 år, som stort set ikke før har generet mig. Jeg er 47 år.
De sidste 3-4 år er det gået radikalt stærkt med synsnedsættelse og uklart syn.
Det har min øjenlæge ikke kunnet forklare, andet end at den grønne stær jo godt kan udvikle sig, og vi har ændret øjendråber m.m. for at se om det kunne afhjælpe problemet men uden held.
Nu har vi fået konstateret skimmelsvamp i soveværelset, pga. en bygningsskade, og jeg er bange for at påvirkningen af skimmelsvamp har kunnet få den grønne stær til at eskalere. Skimmelsvampen er fjernet for 6 måneder siden, men har fortsat problemerne med øjnene.
På amerikanske debatsider findes der diskussion omkring emnet, men jeg finder ingen konkret viden om det.
Findes der nogen herhjemme, som evt. kender til problemet ?
På forhånd tak,
«1

Kommentarer

  • Du skal nok have fat på en øjenlæge for at få et godt svar.
  • Det har jeg prøvet, men ingen læger kender til det.
    Derfor prøver jeg at spørge her..
  • Grøn stær skyldes at afløbet af væske inde i øjet er stoppet hvilket giver overtryk der i sidste ende forårsager skade på øjet. Der kan være forskellige årsager og der findes forskellige typer af grøn stær.

    Den påvirkning jeg lige kan forestille mig fra skimmelsvamp skulle være i form af en allergisk reaktion. Luftborn allergi giver dog ikke et øget tryk i selve øjet (intraokulære tryk) selv om det godt kan føles sådan.

    Andet end hvis du har brugt øjendråber mod allergi inden for måske 15-30 min før eller efter du har brugt din medicin mod grøn stær og den derfor er blevet skyllet ud eller påvirket på anden vis.

    Jeg *tror* derfor ikke at skimmelsvampen har en forbindelse til grøn stær.
  • 1000 tak for din gode forklaring Michael ;-)
    Du har fat i noget, som jeg selv har tænkt på før.
    Jeg har brugt allergi medicin, ikke dråber - men Clarityn piller.
    Skimmelsvampen var i soveværelset, og jeg har en mistanke om at øjnene kan have reageret i forbindelse med den allergiske reaktion om natten.
    Det er ikke skimmelsvampen i sig selv jeg mistænker, men derimod den allergiske reaktion, som på en eller anden måde måske har forværret min stær.
    Har du nogen ide om det kunne have en sammenhæng ?
  • Den allergi du oplever fra skimmelsvamp vil være luftborn. Luftborn allergi giver ikke et øget tryk i selve øjet og derfor ikke grøn stær.

    Allergi fra skimmelsvamp kan dog godt føles som tryk i øjet. Det skyldes at man kan opleve hævelse i det omgivende væv.

    Jeg tør ikke udtale mig definitivt om, om den omgivende hævelse kunne gøre et problem med grøn stær værre, men...

    Jeg tror ikke en hævelse fra skimmelsvamp i øjets omgivende væv har nogen indflydelse på eksisterende grøn stær, men et mere fyldestgørende svar er helt sikkert specialviden ud over hvad jeg sidder inde med.
  • Tak Michael, det påskønner jeg.
  • Håber det har været til hjælp.
  • Absolut Michael, du giver mig en ny viden,
    Men.. jeg spekulerer stadig på om en belastning af immunforsvaret kan gøre om hvorvidt den grønne stær ikke bliver 'holdt i skak'
  • Jeg kan godt forstå din tanke om en forstyrrelse af kroppens balance. Det minder om den filosofi der hedder humoralpatologi (en græsk forklaring på sygdom der ligger tilbage fra ca. 400 før vor tidsregning og som eksisterede til ca. 1800 tallet hvor den blev erstattet).

    Selve det at have et immunologisk respons burde ikke belaste kroppen på en måde der har indflydelse på grøn stær ligesom at fx en byld i munden eller tandkødsbetændelse ikke burde påvirke grøn stær.
  • Nu er jeg faldet over denne artikel, som på engelsk beskriver at hvis man i længere tid er udsat for en allergisk påvirkning, kan det forværre den grønne stær.
    Kender nogen til det problem ?
    Hverken astma allergi forbund eller øjenlægen kender til problemet;

    Seasonal Allergies & the Impact on Glaucoma
    Allergy Health Issues

    http://voices.yahoo.com/seasonal-allerg ... tml?cat=70
Log in eller Registrér for at kommentere.