Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

serotonin tilførelsen genskabes?

Redigeret 18 september, 2013, 06:48 i Rusmidler
jeg har efter mange års misbrug af både afmetamin, hash og alle andre party drugs, ødelagt min serotonin tilførsel i hjernen, og får dagligt medicin .. ( Sertralin 300 mg)
Men er meget i tvivl om jeg kan genskabe min egen produktion af serotonin, eller om jeg skal være på medicin resten af livet???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har kun beskæftiget mig ganske overfaldisk med det her emne, så min viden er formentlig mangelfuld eller jeg kan tage helt fejl. Du kan formentlig få et bedre og mere rigtigt svar hos en ekspert. Jeg ville nok skrive til "spørg lægen".

    Hvis du alligevel er interesseret i hvad jeg *mener* at have læst mig til vil jeg gerne dele det, men jeg skriver med kun perifer viden.
  • Indstillinger
    Hej lulle

    Masser af mennesker er faktisk nødt til at tage antidepressiv medicin resten af deres liv, uden at de har haft et misbrug af rusmidler.

    Jeg har aldrig før hørt, at der kan være tale om, at ens evne til at danne serotonin kan være ødelagt. Man får som regel at vide, at sårbarheden over for at udvikle en depression bliver større, jo flere depressioner man har haft. Men det er jo bare, hvad man rent statistisk ved. Jeg tvivler på, at nogen helt præcist ved, hvad årsagen er.

    I øvrigt er der jo slet ikke tale om, at antidepressiv medicin tilfører signalstoffer. Hvis der var signalstoffer i tabletterne, ville de hurtigt blive nedbrudt af fordøjelsen. Det, der sker, er, at det virksomme stof i medicinen får din organisme til at øge virkningen af det i forvejen eksisterende serotonin i mellemrummet mellem nervetrådenes ender. Så din organisme MÅ jo kunne danne serotonin i et eller andet omfang. Ellers havde medicinen jo ikke noget at arbejde med.

    Har lægerne rent faktisk sagt til dig, at din evne til at danne serotonin er ødelagt?

    (Jeg undrer mig i øvrigt over, at folk stort set altid snakker om signalstoffet serotonin, når der er tale om depression, stort set aldrig om signalstoffet noradrenalin. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at de mest almindelige antidepressiver som f.eks. Sertralin udelukkende forstærker virkningen af serotonin, men noradrenalin er altså også meget vigtigt for ens velbefindende).

    En nødvendig - men åbenbart ikke altid tilstrækkelig - forudsætning for, at man kan danne tilstrækkelige mængder af de nødvendige signalstoffer (neurotransmittere) er, at byggestenene er til stede. Serotonin dannes ud fra tryptofan, som findes i mange fødevarer, men det er nødvendigt, at der også er de rigtige vitaminer og mineraler til stede. At få de nødvendige stoffer dannet og transporteret gennem blod-hjerne-barrieren er en kompliceret proces, der også involverer tilstedeværelsen af en vis mængde kulhydrat på det rette tidspunkt i processen.

    Så derfor er det meget vigtigt, at du spiser sundt og alsidigt.

    Det er desuden vigtigt at tænke på, at hjernen består af to tredjedele fedt. Heraf er en meget stor del såkaldt omega 3- fedtsyrer, altså det fedtstof, man får fra fisk.

    I gamle dage troede man, at et menneske var født med et bestemt antal hjerneceller, som efter en vis alder gradvist blev nedbrudt, sådan at det kun kunne gå tilbage for os. I dag ved man, at beskadigede hjerneceller kan erstattes, så hjernen har altså en vis evne til at reparere sig selv.

    Hvis jeg var dig, ville jeg - ud over at spise sundt og alsidigt - tage tilskud af essentielle fedtsyrer, sådan at hjernen har byggesten til reparationsprocessen. Hvis der på nogen måde er økonomisk mulighed for det, ville jeg nok i en årrække tage en af de dyre blandinger, der findes på markedet, som f.eks. Udo’s Choise.

    Det er en god måde at reparere hjernen på. Og så skal man selvfølgelig undgå stress og sørge for at få tilstrækkeligt med søvn.

    Hvis du ønsker at spørge en ekspert på området, kan jeg anbefale følgende hjemmeside:

    http://www.videbech.com/

    Poul Videbech har ikke mulighed for at give privat og personlig rådgivning, men hvis man stiller et spørgsmål i hans forum, lægges svaret samme sted forholdsvis hurtigt. På den måde kan mange få gavn af svaret.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.