Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid og er gravid

Redigeret 15 september, 2013, 20:15 i Spørg Netdoktors brugere
Hej, jeg tillader mig at spørge om et spørgsmål,. Kæresten og jeg kan simpelhen ikke blive enige.. Kan man blive gravid når man er gravid i forvejen, ifølge min kæreste skulle han kende nogen som der kun er 8 mdr mellem.. ?! Og der ingen udmiddelbart steder jeg kan læse om det,? Ifølge min partner mener han at man skal kunne blive gravid fra man er 8 mdr henne?! Og jeg kan simpelhen ikke få det til at give mening,. Please hver dog en der kan give os et fornuftigt svar på dette.. Gerne med detaljeret om hvorfor man ikke kan og hvis man kan hvorfor man kan ?! Venlig hilsen den fortvivlet..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når en kvinde bliver gravid udløses der hormoner der gør at de i princippet ikke kan blive gravide igen under graviditeten fordi hormonerne gør så der ikke frigøres et nyt æg (mere detaljeret tager en krig og det er næppe gavnligt for jeres debat alligevel). Ud fra en hver praktisk betragtning bliver en kvinde ikke gravid igen mens hun er gravid.

    Formentlig er de 2 børn/voksne han kender et tilfælde hvor nr 2 var for tidligt født, så ville der kunne være mindre end 38 uger mellem de 2 børn. Man kan blive gravid forholdsvis hurtigt efter en fødsel, hvis nr 2 barn så er for tidligt født med 6-12 uger så passer det rimeligt.


    Når det så er sagt. Det kan dog godt ske i ekstremt sjældne tilfælde at der frigøres et æg mere efter graviditeten (formentlig!):
    http://www.medindia.net/news/Mother-Del ... 7229-1.htm

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20394608

    Så vidt jeg ved kendes der ingen forklaring på "superfetation" (kender ikke det danske navn) og det er så ekstremt sjældent at jeg ville sige ud fra en hver praktisk betragtning har du ret, kvinder kan ikke blive gravide når de allerede er det. Ud fra en teoretisk betragtning, så måske, fordi der pt ikke findes en anden bedre forklaring på nogle observationer man har gjort sig hvor er 2 nyfødte/scannede fostre tilsyneladende har forskellig alder. Der er i litteraturen ikke mere end måske 10-20 sager fra hele verden. Jeg er personligt ikke 100% overbevist om at superfetation er den rigtige forklaring, men indtil den modbevises eller der findes en mere sandsynlig forklaring, så vil jeg betragte det so muligt.

    Hvis der af en eller anden vandvittig årsag frigøres et nyt æg efter 8 måneder som blev befrugtet, så ville fostret formentlig dø når storebror/søster blev født. Det skyldes at begge børn/fostre vil blive født samtidig under de scenarier jeg kan forestille mig.

    Det vil være sjældent at der er mere end et par uger mellem de 2 fostre, inden for noget der er så sjældent, at det nærmest er en myte, at det for alle praktiske årsager er noget man kan se bort fra.


    Her er der lidt spekulationer i hvorfor superfetation sker:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23043772
Log in eller Registrér for at kommentere.