Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Røde bumser

Redigeret 17 september, 2013, 10:46 i Bumser
Hejsa

Jeg er en pige på 17 år, og jeg har nogle problemer med nogle store røde bumse agtige udbulinger jeg for det meste får på ydersiden af mine næsebor(oftest), på hagen og i panden.

Jeg får dem oftest omkring den tid hvor jeg får min menstruation. Det er nogle semi store røde 'bumser'. Området starter med at gøre lidt ondt, så kommer der en rød udbuling og smerten bliver større, og er ret fedtet. Til sidst bliver den hvid i det, og man kan trykke den ligesom en bums, hvor der kommer det der hvide væske ud samt blod. Den danner sår, og når såret så endelig er væk, så kommer der et rødt ar. Det er virkelig grimt, og utrolig irriterende når man gerne vil have en flot ensfarvede hud.

Dagligt lider jeg også meget af blackheads primært på min næse(som også er ret fedtet), under mine næsebor og lidt under munden(omkring hagen), samt rødme de samme steder og lidt på kinderne.

Jeg har prøvet så utrolig mange ting. Lermasker, andre rense masker, damp, jeg renser min hud hver aften, jeg spiser sundt, og holder mig væk fra fedt og sukker, og jeg har prøvet sådan en børste der drejer rundt.

Så jeg ville bare høre, om I havde nogle gode råd mod mine hudproblemer. Jeg kunne virkelig godt tænke mig en flot ensfarvede hud, men der er intet der har virket for mig endnu.
«1

Kommentarer

• Lad være med at trykke dem ud, det er det der givet ar. Lad dem være også selv om de ikke er rare at gå rundt med.

Vasker du din hud med sæbe hver dag?

Du kan prøve at bruge klorhexidinsalve på det områder der er angerbet.

Du kan bruge basiron (kan købes på apoteket).
    Man kan godt opleve forskellige bivirkninger af basiron så som tør hud og rødme. For de fleste forsvinder bivirkningerne helt eller næsten helt efter et par dage og risiko'en for bivirkninger kan nedsættes ved at bruge en fugtighedscreme når basironen har haft mulighed for at virke og er tørret ind/fjernet. Den kan anskaffes i 2 forskellige styrker, valget er først og fremmest på baggrund af hvad din hud kan tåle og derefter hvor stort behovet er. Det er sikkert ganske oplagt, men basiron må ikke komme i øjnene.
    PS. basiron bleger tøj så lad være med at få det på noget tøj der ikke må bleges. Mange bruger det til natten når de lægger sig til at sove.

En Lægen/dermatolog kan også hvis det er slemt nok give noget receptpligtigt der er forskellige ting ved dem der skal tages hensyn til som skal tales igennem med en læge.

Dermatolog anvendes hvis der ikke er respons på andre behandlinger.
  • Hej, og mange tak for dit svar.

Nej, jeg vasker ikke min hud med sæbe. Hvilken slags sæbe skal jeg bruge?

Okay, jeg vil tjekke det ud. ;)
  • Det er ikke så vigtigt hvilken type af sæbe du bruger andet end hvis du har en personlig præference. Hvis du kan komme til det så evt vask med sæbe morgen og aften. Hvis du synes der er behov for det så smør noget klorhexidinsalve på de ramte områder når hunden er blevet tør.

Du kan sagtens bruge en fugtighedscreme samtidig, men giv klorhexidinsalven tid til at trænge ind før du smører fugtighedscremen på.

Jeg ville droppe de ting du har forsøgt uden effekt.

Giv det lidt tid (en uge eller måske 2) og se om problemt blive bedre.

Hvis ikke det bliver bedre kan du tale med din læge. Vær opmærksom på at hvis du stadig får ar uden at springe dem, så skal du henvises til en hudlæge.

Håber det hjælper

Bedste hilsner
  • Okay. Mange tusind tak for hjælpen! Jeg vil helt sikker prøve det. ;)
  • Hej EXO2sarang.

Spændende med Basiron. Den kender jeg ikke. Håber du giver feedback om det har hjulpet. Jeg bruger Alkymea 307. Men jeg tror det er lidt individuelt hvad der virker. Er i hvert fald meget interesseret i at høre om resultatet af Basiron.

Venlig hilsen 3Martin.
  • Til forskel fra Alkymea, som sagtens kan virker godt for dig, er Basiron et godtkendt lægemiddel mod akne. Det betyder bl.a. at der er en langt større sandsynlighed for at basiron virker.
  • Kære Micha3.

Tjah. Det er nu ikke min erfaring, og en del debat i pressen sætter også mere og mere spørgsmål ved medicinal industriens herligheder. Men hvis det er din erfaring, at medicinal godkendte produkter er bedre, så tror jeg på dig.

Venlig hilsen

3Martin.
  • Kritikken af medicin er typisk ikke på at den ikke virker, men andet. Husk dog at medicin arbejder med noget der hedder "numbers needed to treat" eller NNT som handler om hvor mange man skal behandle for at have 1 succes. Du kan læse mere om det her:
    http://www.healthknowledge.org.uk/publi ... ology/nnts
    En bevist effekt behøver altså ikke betyde at den enkelte medicin virker for dig. Der er forskellig NNT på forskellige typer af medicin.

Det er svært at kæmpe mod mistroen til medicinalindustrien fordi nu og da er den helt berettiget, men du skal huske at hvis ikke det er medicin så er der intet krav til at bevise en effekt.

Jeg kan i princippet lave en creme og så længe jeg ikke prøver at sælge den som medicin eller som direkte havende en indikatoin så er der ingen der blander sig i om det virker. Der kan helt sikkert være nogle der har et udbytte af den type af cremer og jeg taler på ingen måde for at man skal gå over til basiron hvis man har sin akne under kontrol fordi det er rigtigt hårdt for huden på nogle.

Jeg taler for at der er en forskel i kravet til bevisbyrden på et lægemiddel og på en creme og at du kan have en forventning (ikke garanti) til at behandlingen virker når det er et lægemiddel det kan du ikke på en creme (som dog stadig godt kan hjælpe).
  • Hej Micha3.

Det er helt ok.
    Hvis jeg har en god erfaring, deler jeg den gerne med andre. Lige nu er jeg bare interesseret i at høre, om EXO2sarang's erfaringer. Kunne være, at jeg også kunne have gavn af det. Eller andre der læser dette.

Med venlig hilsen 3Martin.
  • Jeg har de sidste par dage brugt en ganske almindelig vaskegel, rensemælk og skintonic to gange dagligt, hvorefter jeg har smurt såret med Vetramil, og jeg kan allerede se resultater. Såret er næsten væk, nu skal rødme bare lægge sig lidt. Jeg håber på, at hvis jeg fortsætter med dette, så vil mange af minde blackheads forsvinde samt rødmen.

Jeg har ikke fået prøvet det andet, da jeg lige vil se hvordan det her ender. Men jeg siger stadig mange tusind tak for hjælpen. ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.