Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ryg smerter udvikler sig til mave smerter

Hej jeg har igennem flere år lidt af smerter i ryggen.
De seneste 2 måneder har det været helt slem og har derfor spist en del ibumitin sammen med 2 panodiller op til 4 gange dagligt kun efter behov. men her de sidste 2 dage er jeg begyndt at få smerte i mave og så går da en alarm igang og tænker det værste(nyrer lever mavesår osv.) jeg stopper fuldstændig med at tage nogen form for smertestillende og bider smerten i mig
(nogle gange gør det så ondt at jeg bliver lidt svimmel og sveden pibler frem på panden)
idag har jeg så fået mig en voldsom diarre og nu synes jeg ikke det er sjovt længere, da jeg sejler rundt på nordsøen og kan ikke lige besøge en læge med det samme.
Håber nogle har en ide om hvad det kunne være eller har prøvet det samme.?

(De sidste 14 dages tid har mit urin skummet og været mere gullig end normalt)

Kommentarer

• Redigeret 12 september, 2013, 21:30
    OK, du skal tale med din læge. Jeg behøver ikke at have ret i det her, men føler mig rimelig sikker.

En bivirkning ved ibumetin (alle NSAID) er at det hæmmer mavens naturlige beskyttelse mod mavesyre. Det betyder at specielt langtidsbrug kan føre til syreskader i maven.

Skaden kan sagtens udbedres, men det kan være du har behov for noget der hæmmer din produktion af mavesyre for at hjælpe processen.

Panodil har ikke den bivirkning, så dem kan du formentlig godt fortsætte med at tage.
  • Jeg lagde først nu mærke til at du ikke har mulighed for at *komme* til en læge og valgte derfor at skrive lidt mere og gå lidt længere i mit råd og forklaringer end jeg ellers ville have gjort.

Hvis du har nogle blødninger grundet syreskade i maven vil det farve urinen gul fordi når rødeblodlegemer nedbrydes skabes der bl.a. bilirubin som giver urin dens gule farve. Hvis der ødelægges flere rødeblodlegemer pga blødning vil der dannes mere bilirubin og derfor en stærkere og hurtigere gulfarvning af urinen.

Jeg synes du skal *ringe* og tale med en læge om dine symptomer.

Hvis det ikke er en mulighed kan du skrive til "spørg lægen" på denne side (synes det er værd at overveje at tage medicinen jeg foreslår nedenfor frem for at vente på et svar fra spørg lægen fordi det ikke er til at vide hvor lang tid det tager at for svar og bivirkningerne ved den syrehæmmende medicin er ret sjældne hvor at der er potentiale for at du har behov for behandlingen). Jeg synes du skal tage dine symptomer alvorligt.

Hvis det ikke er en mulighed, så er der noget håndkøbsmedicin der reducerer mængden af mavesyre (Men virker altså formentlig kun hvis mit *gæt* har været rigtigt). Det vil være det samme lægen giver hvis vedkommende er enig, men hvis det er på recept er styrken ikke nødvendigvis den samme.

Det kan hedde:
    Omeprazol
    Lansoprazol
    Esomeprazol
    Pantoprazol
    Rabeprazol

De er alle lidt forskellige, men gør i store træk det samme. Der kan dog godt være forskel på prisen. (lansoprazol eller pantoprazol er næsten altid de billigste: En pakke med 56 stk koster omkring 40-45 kr. for både Pantoprazol og lansoprazol).

De kan anskaffes på apoteket. De kan hjælpe dig på apoteket med hvor meget du skal bruge hvis du sætter dem ind i sagen. Et forslag herfra ville dog være at tage (men hverken de eller jeg kan erstatte en lægevurdering i denne situation efter min mening):

Den første uge (så længe det er håndkøbsversionerne):
    2 kaplser morgen og 2 kapsler til aften (gerne 30 min før mad hvis muligt, men ellers bare sammen med maden).

Hvis jeg har ret skal behandlingen fortsættes længere (mindst 4 uger), men du burde have haft mulighed for at tale med en læge inden.

Undgå at drikke mælk en time før og efter du tager kapslerne samt sammen med kapslerne, de går i stykker af mælk og mælkeprodukter som yogurt.

PS det kan være i har medicinen med i en medicinkiste hvis i har sådan en om bord eller at der er andre om bord som bruger det mod for meget mavesyre eller mavesyre i spiserøret (reflux).

Og så få talt med en læge så snart du har muligheden (de vil sikkert ønske at teste for om du skulle have fået en infektion med bakterien der forårsager mavesår, selv om skyldneren ret sikkert er ibumetin)
  • Tusind tak for svaret, ja jeg må nu nok lige få talt med lægen og finde ud af hvad jeg skal gøre. men tænkte bare ikke over at mavesyreren kunne farve urinen men det gør mig da lidt mere rolig, selvom jeg ikke har den store forstand på det.
  • Håber det har kunne hjælpe.

Det er potentielt nedbrudt blod fra et sår i maven, der er fremkommet pga mavesyre, der farver urinen.

Jeg håber du får kontaktet en læge, det er helt bestemt noget du bør gøre.
Log in eller Registrér for at kommentere.