Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vejrtrækningsproblemer ved Budesonid

Redigeret 12 september, 2013, 16:06 i Astma
Hej!

Jeg har et lille spørgsmål angående en af bivirkningerne ved Pulmicort / Spirocort inhalatorer m. Budesonid. Jeg blev diagnosticeret med astma for mange år siden, hvor jeg fik både Bricanyl og Spirocort udleveret. Jeg brugte aldrig min Spirocort, syntes ikke det havde nogen gavnelig effekt. Jeg brugte bare Bricanyl inden jeg skulle anstrenge mig selv.

Nå, spol tiden mange år frem til cirka en måned siden. Jeg døjer med et hjerteproblem, som ofte viser sit ansigt om natten hvor jeg kan døje med lidt apnø eller min astma der lukker lidt til.

Jeg vælger så at starte min Spirocort behandling igen for ligesom at afhjælpe eventuelle natlige vejrtrækningsproblemer. Men det begynder at gå ned af bakke.

Begynder at vise tegn på en slags angst, får en super nervøs fornemmelse i maven, føles virkelig som en slags grundangst og jeg sover ikke i næsten 2 dage. Jeg tager ikke Spirocort et par dage, men pludselig begynder jeg at bruge min Bricanyl 3-4 gange om dagen hvilket er uhørt for mig da min Astma er i ro - På det tidspunkt havde jeg slet ikke forbundet de 'bivirkninger' og Spirocort endnu. Så jeg bruger Spirocort et par gange til uden effekt.

Så her den sidste uge har jeg døjet med vejtrækningsproblemer, samme grund til jeg begyndte at bruge min Bricanyl mere. Det føles som om min hals er snørret mere sammen og skal bruge mere kraft på at få luft, min hals er rigtig tør og jeg vågner flere gange om natten for at drikke vand og har en sjov smag i munden. Bricanyl giver ikke rigtig den forløsning den plejer, kun kortvarigt.

Jeg har bestilt tid hos lægen men ville bare gerne have lidt brugerinput, måske folk der har oplevet noget lignende? Hvad kan skyldes den kvælende fornemmelse, går det væk hvis jeg skære Spirocort fra ( Brugte den sidst for 4-5 dage siden ) eller skal der anden behandling til? Der er ingen hosten forbundet med det.

Til symptom listen kan jeg også tilføje prikken i fingrene, ligesom ved en begyndende influenza, svært ved at synke samt følt mig mere træt. Jeg kan også fortælle af hvis jeg f.eks. træner ( Løb, cykling osv. ) føler jeg mig ikke stakåndet, det åbner op men når jeg stopper snørre det til igen.

Så er bare nysgerrig hvor meget jeg skal bekymre mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis jeg har forstået tingene rigtigt:
    Du har astma.

    Du fik recept på Bricanyl & Spirocort for år tilbage.

    Du brugte kun Bricanyl indtil for 1 måned siden.

    For en måned siden begyndte du at bruge Spirocort pga vejrtrækningsproblemer, men de blev stadig værre.

    Du fik symptomer på angst.

    Du fortsætter på brugen af Spirocort , men synes ikke du har en virkning af det.

    I sidste uge fik du vejrtrækningsproblemer hvilket fik dig til at bruge Bricanyl mere.


    Det er ikke helt et svar på hvad du spørger om, men jeg synes det er relevant alligevel fordi en del af det du oplever kan skyldes du ikke får et godt udbytte af din medicin

    Mit første forslag her mens du venter på din lægekonsultation, er at gå på apoteket og spørge efter en gratis ydelse der hedder "Tjek på inhalation". Det er en ydelse apotekerne giver for at sikre at man bruger sin astmamedicin rigtigt. Det tager måske 5-10 op til 15 min afhængig af hvor meget de synes de kan hjælpe.

    Det kan måske lyde fjollet for dig, som har brugt din medicin i mange år, men der er faktisk rigtigt mange der ikke får gode instrukser fra start eller får nogle dårlige vaner og det er overraskende svært at bruge sin astmamedicin rigtigt.

    Det vil resultere i at man får et stærkt reduceret udbytte af sin medicin og ville i nogen grad kunne forklare at du ikke synes du får et acceptabelt resultat ud af medicinen når du bruger den.

    Den mærkelige smag kunne godt skyldes at du ikke får skyllet munden efter at have brugt Spirocort. Spirocort indeholder et stof der bedst fjernes ved at skylle munden og som kan give svamp i munden hvis det ikke skylles væk.

    Det kan også ske at du mangler noget langtidsvirkende astmamedicin og din medicin holder op med at virke midt om natten, det kan din læge tage stilling til.

    Husk medicin har en holdbarhed på oftest højeset 2 år i tilfælde af at det er Spirocort fra langt tilbage du bruger.
  • Indstillinger
    Hey M1cha3l,

    Ja, jeg har Astma. Jeg fik konstateret det som barn. Dengang fik jeg ordineret Bricanyl til 'anfald' og Spirocort til forbyggelse.

    Spirocort havde aldrig en positiv effekt ( læs: ingen ) hvor på jeg kun brugte Bricanyl hvilket virkede fint, da min astma var i ro.

    Pga. min hjerterytmeforstyrrelse som oftes sættes i gang om natten pga. en slags apnø / manglende luft tilstand vælger jeg at købe en ny Spirocort for evt. at se om det kan forbygge den nattelige luftmangel.

    Et par dage senere begynder jeg at få en nervøs fornemmelse i maven, en stærk en. Føles som et helt angst anfald. På dette tidspunkt har jeg ikke sat 2 og 2 sammen, altså at Spirocort nok var synderen.

    Jeg stoppede lidt med den, hvor ugen efter min vejrtrækning begyndt at blive mere besværet, brugte Bricanyl 3-4 gange om dagen i stedet for 0-1 ( Typisk inden jeg skal sove ). Det har stået på i cirka 3 uger.

    I sidste uge blev jeg bare mere opmærksom på det, der tog jeg også mit sidste hiv at Spirocort og kun nu godt se det muligvis har været problemet.

    Ifølge bivirknings listen på Budesonid virker det som om det passer helt fint på hvad jeg har - Så det er nok en reaktion på det.

    Så var egentlig interesseret i selv vejrtrækningsproblemet, om det går væk af sig selv, hvor hurtigt, hvor lang tid er Budesonid om at komme ud af kroppen osv.

    Men det natlige vejrtræknings problem er en apnø tilstand som jeg bare prøver at holde lidt nede med Bricanyl. Tænkte bare jeg ville spæde op med Spirocort.
  • Indstillinger
    Redigeret 12 september, 2013, 16:16
    Budesonid er temmelig hurtigt ude af din krop (plasmahalveringstid på 2 timer for voksne). Det vil være lidt forskelligt hvor hurtigt det kommer ud af kroppen men lad os sige du har fået 400 mikrogram. 11% er blevet optaget altså 44 mikrogram. Hver gang der er gået 2 timer efter det er blevet absorberet halverer du mængden. 22 mikrogram, 11 mikrogram etc.

    Et forsøg på 6 børn hvor det blev givet IV viste at man ikke kunne spore Budesonid efter 8 timer.
    http://link.springer.com/content/pdf/10 ... pdf#page-1

    Artiklen er lidt gammel, og er ikke helt den samme situation på en del punkter, men i et meget anerkendt tidsskrift og giver et ok fingerpeg.

    Det er nogle ret sjældne bivirkninger du er ude i du ville være meget uheldig hvis det skyldes Budesonid.
  • Indstillinger
    Hej,

    Tak for svaret. Jeg står også lidt uforstående over for situationen, hvorfor det pludselig er sket så hurtigt den sidste måned. Men vi må se hvad lægen siger i morgen, kan være det er noget helt 3.
Log in eller Registrér for at kommentere.