Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer med smerter i maven hvad skal jeg gøre?

Redigeret 10 september, 2013, 16:41 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg har igennem et måneds tid eller to, haft problemer med smerter i maven, det sidder i venstre side lige under ribbene og strækker sig om på ryggen og kommer anfaldsvis hvor det varer 30 min til 1 time. Jeg har samtidig svært ved at spise når det er der og får hurtigt kvalme.
Generelt er min appetit meget svingende efter det er kommet og nogen gange kan jeg nærmest ikke spise eller så kommer det hvis jeg begynder at spise.

Er der nogen der har nogen gode råd?
Samtidig er jeg ekstrem træt og svimmel, bliver hurtigt forpustet og får blå og gule mærker uden jeg disederet har gjort noget for at få dem.

Jeg har brugt meget af mit liv på at rende frem og tilbage ved lægen hvor de aldrig har fundet noget, og derfor har jeg nærmest heller ikke lyst til at gå derop igen i frygt for at få den samme besked at der ikke er noget galt.

Nogen der kan hjælpe?
Tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan være noget så uskyldigt som forstoppelse (dog ikke helt uskyldigt hvis det har varet for længe uden stop), hvilket var mit første tanke, men da du mærker smerter i ryggen er der også risiko for at det fx kunne være en lille nyresten selv om det ville være tidligt at få omkring de 20, (gætter jeg på ud fra dit brugernavn) men det kan godt ske alligevel.

    Der er også andre muligheder, men de fører i mine øjne alle sammen frem til at når du har haft problemet så længe lyder det fornuftigt nok at tale med en læge om for en sikkerheds skyld.
  • Indstillinger
    birthebonjet93, ja man kan rende frem og tilbage hos lægen uden at få noget resultat.
    Jeg har selv altid holdt ved den læge jeg nu engang havde. Holdt smerter ud, for hjælp var der ingen af. Men jeg har nu endelig indset man bør finde en anden læge, hvis man bliver svigtet igen og igen.
  • Indstillinger
    Hej.
    Du HAR vel prøvet at tage syretabletter.
    F.eks. Balancid.
  • Indstillinger
    Jeg tror så ikke det er forstoppelse ;), og ja jeg er 20 år :) Hmm ja måske burde jeg gå til lægen magter bare ikke at blive smidt hjem igen..

    Og nej har ikke taget noget som helst medicin.
  • Indstillinger
    Syretabletter vil jeg ikke kalde medicin. Fås hos Matas. Rare at have i huset. Prøv dem.
  • Indstillinger
    Hvad hjælper de imod?
  • Indstillinger
    Reflux (mavesyre i spiserøret). Balancid virker rimelig hurtigt, men virkningen holder også op rigtigt hurtigt. Det lyder ikke som reflux på mig.

    Det vil normalt være smerter omkring der hvor din lever er og lidt op. Rygsmerter ville være usædvanligt, men smerter i maveregionen kan være diffuse.

    Spiser du ofte smertestillende så som ipren kan de også give mavesmerter, men igen smerter der går om i ryggen ville ikke være typisk for mavesyre problemer (kan dog godt ske).

    Det kan være vildt mange ting derfor jeg synes det er fornuftigt at tale med en læge.

    PS.
    Balancid virker hurtigt (minutter) men mister også virkningen hurtigt (en times tid måske, men med forskel)

    Der er andre længere varende mærker på markedet som holder i 24 timer+ (man har kunne måle en effekt i op til 3 dage), men hvor det tager ca 30 min til en time før de virker: Pantoprazol, lansoprazol, omeprazol og en enkelt eller 2 mere (er meget ens, men med forskelle din læge eller apoteket kender).

    Så hvis man har reflux eller mavesyre problemer så er der forskellige muligheder afhængigt af behov. De kan alle anskaffes som håndkøb.
  • Indstillinger
    Hmm interessant skal tænke over det :) Tak.
    Og tager sjældent smertestillende.
Log in eller Registrér for at kommentere.