Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal eller skal ikke en brystformindskende operation!?

Jeg gik først til min læge, og forklarede mit problem med mine store bryster (jeg er ikke overvægtig, jeg har en normal BMI og bruger 60G i bh-str.). Jeg lider næsten dagligt af hovedpine(nogle gange værre end andre), og jeg har oftest ondt i ryggen. Når min hovedpine er slem, så går det ud over min balance, for jeg bliver meget svimmel.
Min læge gav mig en henvisning til en fysioterapeut. Her gik jeg til behandling 6 gange, hvor jeg fik massage, holdningskorrigerende tape på og akupunktur. Efter den 6. gang sagde min fys, at der ikke var mere, hun kunne gøre for mig. Igen tog jeg til lægen og forklarede, hvad der var sket. Hun gav mig derpå en henvisning til en plastik kirurgisk afdeling, for at høre om mine muligheder for en eventuel operation. Der er jo ventetid på sådan noget, og så prøvede jeg en kiropraktor i mellemtiden. Hos denne gik jeg til behandling ca. 6-7 gange, hvor han derefter sagde, hans behandling ikke havde den ønskede effekt på mig. Til alt dette skal det siges, at jeg træner 2-3 gange i ugen(kondition og styrke) og at jeg er meget hypermobil.
Jeg var meget spændt på min forundersøgelse ved kirurgen og jeg har så fået tilkendt denne operation af det offentlige. Men jeg har en stor barm, dog ikke den største han havde set, men jeg kunne godt få taget de her knap 400 gram af hver, og så ville jeg ende i en C-skål. Jeg bad om betænkningstid og fik en ny konsultationstid, så nu sidder jeg jo og overvejer alt dette. Jeg er kun 23 år og har ingen børn, og de anbefaler jo, at man venter med sådan en operation til, man har fået de børn, man vil have. Men jeg har rigtig svært ved at acceptere, at jeg skal gå rundt med de her smerter. Jeg kan få operationen nu, og så er mine problemer forhåbentlig løst, eller jeg kan vente. Men venter jeg, så snakker vi måske 10 år, før jeg så kan få den operation.

Er der nogle, som har prøvet andre ting for at undgå operation?? Jeg er desperat efter tips og tricks. Jeg er blevet anbefalet ikke at tabe mig, for der er mest kirtelvæv i mine bryster, så det skulle ikke have den store effekt.

Eller er der nogle, som har fået foretaget den her operation? Før børnefødsler og/eller efter?

Jeg håber virkelig, der er nogle, som kan svare mig, for jeg ved snart ikke, hvor jeg ellers kan søge hen!?

mvh Stine
Log in eller Registrér for at kommentere.