Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skygger/grums for øjnene

Redigeret 7 september, 2013, 17:30 i Åben debat om øjne
Jeg oplever jævnligt, at noget passerer igennem mit synsfelt. Det tætteste/bedste jeg kan beskrive det som, er noget der minder om skygger, "grums" eller silhuetter. Det kommer mest, hvis jeg ikke er umiddelbart koncentreret om noget, eller hvis jeg direkte fokuserer på at kunne "se" dem.
Jeg bruger briller, og har omkring -0,75 til -1,00 på begge øjne.
Jeg har oplevet det det meste af mit liv, men det er først nu, at jeg har tænkt over det.
Er det noget, jeg bør gå til øjenlæge med? Eller er det helt normalt? Er det noget som hjernen danner, eller skyldes det en fejl i øjet/øjnene?

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 7 september, 2013, 06:18
    De fleste kan se den slags. Nogle lægger ikke mærke til det.
    Når du har oplevet det hele dit liv drejer det sig sikkert om det ganske naturlige.

    Men nu skriver du ikke hvor gammel du er, for når man bliver ældre falder glaslegemet i øjet mere eller mindre sammen, og så kommer der flere "pletter" eller hvad jeg nu skal kalde det.
    I mit ene øje faldt glaslegemet pludseligt sammen, jeg kunne intet se med øjet, men synet kom heldigvis igen.
    I et godt stykke tid var jeg ved at blive skør af alt det der svømmede foran øjet, men efterhånden har jeg vænnet mig til det, så nu er det ikke så slemt mere.
    Man skal passe på, hvis nethinden samtidig bliver revet løs, det skal behandles med det samme. Ellers kan man blive blind.
    Du kan finde meget om den slags på Google.

    Men det kan jo være så mange ting.

    http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arki ... ojnene.htm

    Jeg ved godt, det ikke er det du beskriver, det er bare for at vise, der kan være mange ting.
  • Indstillinger
    Jeg oplever det også - jeg beskriver det som nogle mørke skygger, pletter der "danser", og lidt i retning af, at der er smurt vaseline i mit synsfelt.

    Det er voldsomt ubehageligt, men det hjælper ret hurtigt, hvis jeg giver mine øjne lidt ro - sætter mig og lukker dem nogle minutter, så det er væk igen. Det er det råd, jeg har fået, og jeg husker ikke lige hvor.

    Jeg bruger også briller - men + 3-4 stykker, så jeg tror ikke, det har noget at gøre med brillestyrke - dog skal man jo altid sikre sig, at ens brillestyrke passer.
  • Indstillinger
    Mange tak for svarene.

    Jeg er 24 år. Det er ekstra "slemt" i øjeblikket - men det hænger nok sammen med, at jeg er meget bevidst om det i øjeblikket, og dermed lægger meget mærke til det.

    Jeg vil prøve rådet med at give mine øjne noget ro en gang i mellem.
  • Indstillinger
    http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200812.htm

    Prøv at læse dette DennisLaursen89.


    Lotte123, "vaseline" i øjnene, det er meget fint beskrevet, men det tyder vist på glaslegemet i øjnene er faldet mere eller mindre sammen.
  • Indstillinger
    Hov. Nu bliver jeg helt nervøs.

    Det er jo kun noget, jeg oplever ind i mellem, og det forsvinder netop ved at lukke øjnene et par minutter.

    I øvrigt har jeg for nyligt fået undersøgt syn ved optiker, så jeg har slet, slet ikke fornemmelse af, at der skulle være noget alvorligt galt - men netop som denne øjenlæge i dit link fortæller - noget, der er helt normalt.
  • Indstillinger
    Man kan jo ikke holde sig væk.

    At glaslegemet falder sammen er ikke alvorligt, det sker for alle på et tidspunkt. Før eller senere. Det er noget øjenlægen kan konstatere, det tror jeg ikke en optiker kan.
    Det du fortæller om vaseline, ja, der kommer et slør for øjnene og det forsvinder igen. Du lukker øjnene et øjeblik, jeg blinker, så forsvinder det.
    Jeg har ikke tænkt på det som vaseline, men det passer fint.

    Det er absolut ikke alvorligt, men noget naturligt efterhånden som vi bliver ældre. Mit glaslegeme på det øje faldt sammen på en øjeblik, derfor kunne jeg ikke se et stykke tid. Øjenlægen undersøgte om nethinden var revet løs samtidig, det var den ikke.

    http://øjenlægekøbenhavn.dk/om-oejensygdomme/sammenfald-af-oejets-glaslegeme/

    Nå, det link vil ikke, som jeg vil, men kopiere det over på Google.

    Øjenlægen har sagt hvis der pludselig kommer en mørk skygge for øjet skal jeg henvende mig med det samme.


    viewtopic.php?f=95&t=17836


    Jeg skrev faktisk en udmærket forklaring her, den 07-09-2008 syntes jeg da selv. Jeg måtte oprette mig på ny, da der skete et eller andet på netdoktor.
    Ja, tiden går sørme hurtigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.