Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smart drugs / nootropic

Redigeret 6 september, 2013, 10:55 i Åben debat om hjernen
Hey.
Jeg er en ung fyr med nogen koncentrations besvær. Jeg er faldet over de så kaldte "smart drugs" som også er nootropics. Altså et præparat af en slags som indeholder forskellige stoffer som stimulere hjernen. Nogle navne på disse kunne være "Oxiracetam", "Vinpocetine","Piracetam osv. osv. der er et hav af forskellige nootropics, som alle stimulere hjernen på forskellige måde.

Dem jeg er interesseret i er dem der stimulere hukommelse og koncentration.

Mit spørgsmål er: Er disse præparater lovlige i Danmark? Er de farlige? hvad kan bivirkninger være? og er der overhovedet nogle? og hvad synes i om ideen at afvikle koncentrations besvær, og effektiviser studie vha. disse præparater?

Jeg har søgt en del om nootropics, men kan ikke se nogen steder hvad det egentligt er, om de er lovlige, og hvad de egentligt gør ved dig. Det er meget begrænset hvad jeg har kunne finde i hvert fald. Hilsen Tobber

Kommentarer

  • Indstillinger
    De er ikke nogen mirakelkur og de er ikke uden risiko. Det er en meget bred gruppe der udgører smart drugs/nootropic/study drugs hvad du nu gerne vil kalde dem (fordi det er ikke nogen etableret videnskab, det er tættere på misbrug/er misbrug). Jeg har ikke overblik over alt hvad folk kan finde at kalde study drugs og jeg vil ikke udelukke at der *kan* være noget der er rimelig harmløst (hvis nogen nu skriver at nogle vitamer kan hjælpe eller ligende. Husk der er ingen krav om at de har en effekt for at folk skriver de har det).

    Mange af dem (dem jeg kender) har dog risiko for alvorlige bivirkninger (de værste af dem incl pludselig død, selv om det er en meget lille risiko) og deres salg uden om en recept er ulovligt og risikofyldt pga muligheden for at medicinen man køber er forfalsket samt at du ikke får brugt dem korrekt. Der er heller ikke nogen 100% garanti for positiv effekt.

    Den bedste løsning er at tale med din læge om dine koncentrationsproblemer (hvis du føler dig påvirket nok til det) og få en professionel vurdering af om det er noget der bør behandles.
Log in eller Registrér for at kommentere.