Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ægløsning og p-piller

Redigeret 5 september, 2013, 10:47 i Prævention
Hej
For en til to måneder siden glemte jeg at tage mine p-piller (uden at have sex i de dage). Så brugte vi kondom indtil det var sikkert igen. Jeg fik min menstruation som normalt i sidste pause. I midten af denne periode havde jeg pludselig øget sexlyst og ømme brystvorter. Jeg tænkte at det kunne være fordi jeg næsten er trappet ud af noget antipsykotisk medicin som jeg tror har været med til at gøre at jeg slet ikke har haft lyst til sex i mange år. Men det varede kun de dage jeg ville have haft ægløsning hvis jeg ikke havde været på p-piller. Så nu er jeg nervøs for om jeg kan være blevet gravid hvilket jeg absolut ikke skal være nu. Hvis jeg får menstruation næste gang er det så stadig en god idé at blive testet? og er det bedst at blive det hos lægen? i sidste måned var jeg også nervøs fordi jeg tisser ofte uden at have blærebetændelse men lægen sagde at jeg ikke skulle være nervøs når jeg havde normal menstruation.
Mvh.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man er ikke gravid, fordi man tisser ofte og har ømme brystvorter. Man tisser først ofte, når barnet er stort og eventuelt trykker på blæren. Det er altså mærkeligt I unge piger tror graviditet kan mærkes på 100 besynderlige måder.
  • Indstillinger
    Der må være noget, der er smuttet i samtalen med lægen, for man får altså ikke menstruation, når man tager p-piller, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og når man tager p-piller så kører denne kunstigt fremkaldte blødning som oftest efter et urværk, da det jo netop er medicinen og ikke kroppen, der styrer det.

    Ja, det er rigtigt, at udebleven menstruation er det første tegn på graviditet, men når du nu slet ikke har menstruation, så kan der faktisk godt forekomme kunstigt fremkaldte blødninger selv om man skulle være blevet gravid, dog skal det siges, at den da også udebliver i de fleste tilfælde, men jeg har da hørt om nogle, der har været ret langt henne i en graviditet og altså stadig har fået disse blødninger.

    Men, tag dog en test - køb den i supermarkedet, - og viser den negativ, så foreslår jeg, du for en sikkerheds skyld tager en mere om ca. 14 dage eller ved næste kunstigt fremkaldte blødning.

    Og Persille har ret – og dog, jeg kan blive i tvivl; da jeg – og givet vis også Persille – i sin tid fik børn, så var der slet, slet ikke alle de symptomer, som man nu om dage har fået listet op. Jeg har på en af Netdoktors sider netop læst en sådan liste, og altså skrevet af fagfolk – og jeg er faktisk dybt forundret, lige bortset fra at en hel del af punkterne kan man vel altid fornemme, hvis man er bare en lille smule utilpas – måske bare har lidt travlt, har det lidt for koldt eller for varmt - så det behøver overhovedet ikke at have med graviditet at gøre, så derfor forstår jeg ikke meningen med at lave en sådan liste overhovedet.

    Det er godt nok helt ufatteligt, men nu om dage så er der symptomer – som altså også fagfolk vover at påstå - fra ca 10 minutter efter samlejet er overstået.

    Ømme brystvorter kan være et af de tidlige graviditetstegn, men er også en hel almindelig bivirkning af p-piller.
  • Indstillinger
    Ja, jeg har også læst det. Men jeg finder det fuldkommen skørt. Aldrig hørte man om den slags fjollede påstande før i tiden.
    Graviditet SKAL i dag være en sygdom, hvor symptomerne starter 2 min. efter de måske er blevet gravide..
    Det er en liste, som får unge piger til at blive mere eller mindre hysteriske omkring det at blive/være gravid.
    De gange jeg har været gravid har det første tegn været udeblevet menstruation. Dernæst morgenkvalme. Først senere kan der komme forskellige symptomer. man bliver hurtigere træt, barnet kan trykke, så man skal tisse oftere.
    Og så har vi de meget sjældne tilstande, hvor der kan være komplikationer, men det er ikke de normale tilstande.

    Hvorfor skriver fagfolk mon den slags. Det ville være mere end almindeligt sjældent, hvis alle der blev gravide fik de symptomer eller bare tre af dem. Der klages over folk går til læge med ingenting, men så er de jo selv skyld i det.
    Der skrives om symptomer, som kunne være hvad som helst andet også.

    Ja, der er vel ikke noget at sige til unge piger misforstår det og tror, de er gravide, hvis en brystvorte måske er lidt øm en dag. Fagfolk skulle tage og holde sig til de almindelige tegn på en graviditet i stedet for at skræmme folk fra sans og samling med alt det der eventuelt, måske, muligvis, kunne være tegn på graviditet, som måske er noget helt andet i virkeligheden.
Log in eller Registrér for at kommentere.