Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

19 år, langt fra udviklet

Redigeret 21 februar, 2014, 14:13 i Teenagere
Hejsa,

Jeg skriver da jeg er meget bekymret ang. min udvikling.

Jeg er 19 år, fylder 20 den 23. november. Jeg er cirka 188-189 høj men vejer kun 50. Vægten er ekstrem lav, jeg har altid været meget, MEGET undervægtig. Min vægt kommer i den grad til at ændre sig, da jeg snart starter på en kostplan (bulk). Så dét er på plads.

Hverken min stemme, penis eller hårvækst har udviklet/ændret sig siden jeg blev 17. Kun min højde - jeg gik fra 158, 2011 til 186, 2012-2013 eller sådan.

Skyldes min MEGET sene udvikling min svære undervægt, som har stået på hele mit liv? Jeg holder hånden på mit hjerte, når jeg fortæller jer, at jeg ikke lider af spiseforstyrrelse. Men hvorfor har min mor intet gjort for at få mit vægt øget?! Jeg er jo 19 nu, og står selv med problemet; men jeg har som sagt ALTID været svært undervægtig. Jeg bliver så gal hver gang jeg tænker på, at min mor intet har gjort. Hendes latterlige undskyldning som "du har højtstofskifte," "din far og jeg var også tynde som unge"... Grrr.

Kan I hjælpe mig? Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre andet om at bede om hormonpiller af lægen, men sidst jeg spurgte min gamle læge om det, mente han ikke det var nødvendigt.

Casper

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej casper

    Jeg bed mærke i at din far tilsyneladende også var undervægtig som ung og hvis du selv spiser normalt og ligger med en BMI på en 14-15 stykker så er det i mit hoved noget der var en ekstra overvejelse værd.

    Det er et blindt skud her, som din læge sagtens kan have taget stilling til (så ingen panik), men det kan være du har forhøjet stofskifte. Hvis stofskiftet ligger for meget over normen så er det ikke positivt og kan være behandlignskrævende.

    Du kan læse lidt mere om det her hvis det har interesse http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ehoejt.htm


    bedste hilsner
  • Indstillinger
    Hej,

    Tak for dit svar.

    Jeg har et normalt stofskifte i følge min læge.
  • Indstillinger
    Jeg synes det lyder som et godt råd du har fået af Michael.

    Det virker på mig som om du er bekymret for om du mon har været underernæret under din opvækst. Det tror jeg dog ikke du skal være bange for, ellers ville din krop slet ikke have kræfter til at vokse så meget som den har gjort i højden. Jeg synes du skal tage en stille og rolig snak med din mor. Det kan godt være at hun ikke lige kan forstå dit problem med det første -i hendes øjne er du sikkert helt perfekt! Men Michael har da ret i at det er vigtigt om der ligger noget bagved din undervægt som skal behandles. Og i så fald skal du da ikke stå helt alene med det, mon ikke også din mor og far hellere end gerne vil støtte dig?

    Der er en genetisk defekt der giver meget høje, tynde mennesker. Marfans syndrom -Marfan har ingen betydning overhovedet for din intelligens, men der er nogle fysiske ting der skal holdes øje med og det er fx næppe en god ide at vælge erhverv med tungt fysisk arbejde. Stofskiftet er imidlertid et rigtigt godt sted at starte.

    Nogle mennesker er dog bare meget høje og meget tynde. Husk på, at BMI ikke tager hensyn til hvor kraftige eller spinkle knogler du har.

    Dit hovede vokser desværre ikke mere, dine kranieknogler er nemlig for længst vokset sammen. Men igen, det har absolut ingen betydning for din intelligens, kun for størrelsen på dine kasketter.

    Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at tage hormoner -du kan få blodpropper og blive rigtig rigtig syg. Og hvis din højde og vægt skyldes Marfan, så kan effekten være endnu mere uoverskuelig. Desuden ved du aldrig hvilket andet l... de har blandet i når du køber fra ulovlige sider.

    Det er livets vilkår at være utilfreds med sit udseende i ungdommen -en ringe trøst for dig lige nu -men det bliver altså bedre når du kommer til at hvile mere i dig selv og finder ud af at du er god nok præcis som du er.

    Du vil også med tiden finde ud af, at det folk ser primært er din udstråling og ikke dit udseende. Hvis du ikke tror mig, så prøv at google lidt på topmodellerne inden for haute couture og kig rigtig godt efter -de fleste er faktisk ikke særlig kønne i klassisk forstand -men de har en helt utrolig karisma og udstråling der brænder igennem billedet. Og præcis derfor er disse modeller de bedst betalte i branchen!
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Jeg vil gå til lægen snart og få tjekket om jeg lider af Marfan.

    Dog tyder det på det grundet mit hovedes størrelse; undervægten er dog pga. jeg ikke spiser nok - det ved jeg godt selv. Så er der også højden - men har hverken mærkelige fingre, høj gane (tror jeg) eller platfod.

    Men som sagt, så vil jeg tage til lægen her snart.
Log in eller Registrér for at kommentere.