Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svært ved at falde i søvn

Hej.
Jeg har problemer med at sove derhjemme.
Problemet kommer primært hvis jeg f.eks. har sovet lidt længe den forige nat, men generelt har jeg svært ved at sove hver eneste aften. Jeg kan føle mig træt hele dagen, men i det sekund jeg slukker lyset om aftenen føler jeg mig anspændt og min tankestrøm kører derudad som aldrig før. Meditation og åndedrætsøvelser hjælper ikke på at slappe af, og der kan gå adskillige timer før jeg falder i søvn.
Problemet eksisterer som sagt udelukkende når jeg befinder mig derhjemme, også selvom jeg har skiftet seng. Hvis jeg er på ferie/besøger familie eller af andre årsager ikke sover derhjemme sover jeg som en sten. Problemet startede i læseferien i starten af juni hvor min døgnrytme blev vendt op og ned, og problemet har været her lige siden. Jeg har forsøgt at finde årsagerne, men intet virker, ingen TV/computer virker ikke, at læse virker ikke, intet virker.
Som sagt kan jeg være træt hele dagen, også mens jeg læser om aftenen, men så snart jeg lægger bogen fra mig og slukker lyset flyver tankerne bare derudad. Jeg håber du/I kan hjælpe.
På forhånd tak
Hilsen Victor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Personligt hjælper det mig at sørge for at finde noget jeg kan slappe af til inden jeg lægger mig til at sove.
    Hvis det er bekymringer der gør det svært at falde i søvn så tænkt på noget positivt, kan gøre det lettere at slappe af.
    Hvis det stresser ikke at kunne sove så hjælper det for nogen ikke at forsøge for længe, måske 15 min ellers stå op også lave noget til du føler dig klar til at prøve igen.

    Ps. en stabil døgnrytme hjælper også meget.
  • Indstillinger
    Mit forslag hedder også en stabil døgnrytme. Stå op på samme tid hver eneste dag - også i week-ends, hvad enten du er kommet sent eller tidligt i seng.

    Lad være med at sove midt på dagen, heller ikke selv om du føler dig træt

    Jeg hæfter mig ved, at du sagtens kan sove når du er ude andre steder, hvilket får mig til at tænke på, at der sker der måske nogle ting, der netop gør, at du føler dig fysisk træt, og det gør der måske ikke derhjemme til dagligt?

    Jeg ved ikke, hvor meget motion, du dyrker, men en god, lang trave- eller cykeltur efter aftensmad er også en mulighed. det handler om, at du skal sørge for at være rigtigt træt.

    Jeg skelner lidt mellem "sove-træt" og bare "sløv-træt". Jeg kan have problemer med at sove, hvis ikke jeg er rigtigt "sove-træt" - måske hvis jeg har haft en dag, hvor jeg ikke har lavet en pind - men netop bare dasket og dovnet, så derfor handler det om, at man sikrer sig at man netop er fysisk træt.

    Nu nævner du noget om læseferie, hvorfor jeg gætter, at du er temmelig ung men ældre mennesker klager jo ofte over, at de ikke kan sove, og det skyldes langt hen ad vejen, at de stort set intet foretager sig om dagen, hvorfor de så heller ikke er søvnige nok til at kunne sove om aftenen.

    Så - sørg for at foretage dig noget fysisk - og måske især der om aftenen et par timer før sengetid.

    Og - kan du stadig ikke sove, så er jeg også enig i, at du ikke skal stresse dig selv, men i stedet siget til dig selv, at det er i orden, at du bare hviler dig, og hjælper det heller ikke, så stå op igen - læs lidt eller læg et puslespil, eller hvad ved jeg, men nogle rolige ting, der ikke kræver for megen hjerneaktivitet, så du på den måde bliver endnu mere vågen.

    Hold dig langt fra især kaffe, men også sort te - eller andre koffeinholdige drikke og /eller alkohol om aftenen.
  • Indstillinger
    Hej og tak for svarene begge to.
    Jeg synes det er meget mærkværdigt, og jeg føler ikke der er forskel på, hvad jeg foretager mig i løbet af dagen mht. evnen til at falde i søvn - det er udelukkende bestemt af om jeg er derhjemme eller ej. Og dog. Hvis jeg har sovet meget lidt den foregående nat har jeg lettere ved at falde i søvn, mens hvis jeg har sovet for meget, 9 timer+, er det fuldstændig umuligt. På ferie, eller hvis jeg har overnattet et andet sted, har jeg snildt kunne sove 11 timer, eller mere, og sagtens kunne falde i søvn om aftenen.
Log in eller Registrér for at kommentere.