Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kloramfenikol i næsen

må man behandel en svær akut recidiverende bihulebetændelse lokalt med kloramfenikol øjendråber - dryppet i næsen istedet ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ikke sikkert det har nogen effekt. Det skyldes at akut bihulebetændelse ofte, bestemt ikke altid, skyldes virus (antibiotika har ingen effekt på virus).

    Desuden er styrken (hvor meget antibiotika der er i en dosis) slet ikke justeret til at bruges på den måde. Vil fraråde at gøre det.
  • Indstillinger
    @ michael, -tak for svar ! er du professional i sundhedssektoren ?
    hvad med oral klorhexidin hældt på spraysprøjte/flaske - det er vel forholdsvis sikkert og ville have en rensende effekt i det mindste i næsekaviteten - eller ?
  • Indstillinger
    Klorhexidin er usundt (toksisk) for øjnene også i små mængder og da der er forbindelse mellem næse og øje ville jeg undgå at bruge klorhexidin på den måde. Desuden er huden i næsen ret tynd og sensitiv så du risikerer at få irriteret den. Du har heller ikke særligt godt af at få klorhexidin ned i maven (hvorfor man ikke bør synke klorhexidinmundskyllevæske, selv om den tåler en smule) og det kan måske være svært at undgå.

    Klorhexidin virker også kun på bakterier.

    Der er mange der har gode erfaringer med at skylle med vand/saltvand, saltvand kan fås på apoteket (måske også andre steder).

    Der er en del der bruger otrivin/zymelin. Hvis ikke de har haft nogen effekt i løbet af et par dage så virker det dog ikke. Husk at lade være med at bruge otrivin/zymelin i mere end 10 dage da de kan forårsage irritation i næsen og derved gøre tilstopningen værre. Otrivin/zymelin fjerner ikke bihulebetændelse det hælper for *nogen* ved at hævelsen i slimhinderne aftager.
  • Indstillinger
    Jeg skriver som privatperson.

    Hvis du tale med en sundhedsprofessionel er jeg sikker på at din læge, "spørg lægen" eller apoteket vil være glade for at hjælpe.

    Håber jeg har været til nytte alligevel.


    Bedste hilsner.
Log in eller Registrér for at kommentere.