Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!

Redigeret 25 august, 2013, 05:12 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle.

Håber I kan hjælpe lidt. Hvad er symptomerne på for lavt og for højt stofskifte?

Jeg er 49 år og vidst nok i overgangsalder, men der er ikke noget der rigtig hjælper på mine hedeture, som heldigvis er den eneste gene jeg har. Jeg har prøvet hormonplaster i 6 uger, det hjalp ikke. Lige nu er jeg ved, at prøve Cetapresan, som skulle kunne hjælpe, det er næsten 5 uger siden jeg startede og der er ingen virkning endnu.

Tænker så, om det kan være mit stofskifte der er noget galt med?
Jeg tager D-vitamin og kalk med magnesium, hver dag + en jerntablet også hver dag.

Håber I kan hjælpe mig, for jeg er ved, at blive skør af at svede sådan hele tiden.

På forhånd tak!

Connie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man kan have problemer med stofskoftet på en del forskellige måder og symptomerne er lidt forskellige. Hvis ikke du oplever andre symptomer end at svede, så er det ikke særligt sandsynligt at det skyldes stofskifte problemer. I forbindelse med at man sveder kunne en af de mere almindelige symptomer være vægttab andre symptomer kunne være varmeintolerance, rastløshed, hjertebanken mm (ps. forbundet med forhøjet stofskofte: tyreotoksikose).

    Den sikreste måde at få undersøgt om man har problemer med stofskiftet er at få taget en blodprøve hos lægen.

    Medicinen som du tager skal normalt virker i løbet af 2-4 uger, der er dog nogen der får sat deres dosis op efter 2 uger. Det bedste er helt sikkert at tale med din læge om det også fordi justering af dosisen på Cetapresan (både op og ned) er en læge beslutning hvis man ikke har aftalt andet. Hvis du skal stoppe med Cetapresan skal du aftale nedtrapning med din læge da man ellers kan opleve bivirkninger.

    Ps. jeg var faktisk begyndt at skrive en masse symptomer ned, men slettede dem fordi problemer med stofskiftet er meget svære at selvdiagnosticere og jeg tænkte de måske ville skabe mere usikkerhed end klarhed. Hvis du stadig gerne vil have dem er der her et link.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... rthyreose/
Log in eller Registrér for at kommentere.