Hjem Lever, nyrer og urinveje Galdesten

Er det galdesten, der forårsager mine smerter?

Redigeret 10 december, 2015, 08:05 i Galdesten
Indimellem, helt uregelmæssigt (der kan gå alt fra 3 dage til 3 måneders mellemrum) har jeg forfærdelige smerter i min mave. Jeg har ved en ultraludsscanning fået konstateret, at jeg har galdesten.

Min læge er ikke sikker på, at det galdesten, der forårsager mine smerter, da hun mener, at mine symptomer er tvetydige, og ikke helt passer på symptomerne til galdesten.

Når jeg har et anfald, begynder det sidst på eftermiddagen/tidligt på aftenen, men at gøre ondt i min ryg, som om musklerne lige op ad rygsøjlen, lidt under skulderbladene, er rigtig godt ømme. Nogle gange går det over igen, men oftest går det senere om i maven og gør ondt både i mave og ryg. Smerterne er centreret omkring solar plexus, hvor det presser lidt op under ribbenene, lige meget i begge sider. Når jeg skiftervis trykker ind på min mave, lige lidt op under ribbenene, i henholdsvis højre og venstre side, er det meget normalt i venstre side, hvorimod der i højre side giver et lille jag af en slags. Det føles som om der er en form for et højt tryk inde midt i torsoen, som om det knuges sammen af noget der trykker udefra og ind.

Vil rigtig gerne have afklaring på hvad der giver mig smerter. Så er der nogen, der kan nikke genkendene til mine symptomer, og ved, at deres smerter er forårsaget af galdesten?

Kommentarer

  • Hej
    Nu er det lang tid siden dit indlæg. Jeg har haft lignende smerter. En ubehageligt smerte mellem skulderbladene i max ½ times varighed. Også i maven som du beskriver( det hele startede dog med småondt i højre siden for ½ år tilbage ) Jeg har lige i dag været til ultralyd for 1½ time siden som ingenting viste. Men jeg har så siden min henvising 3 uger siden, har det fint. Jeg startede på Resium og det gik hurtigt væk. Så jeg ved ikke om jeg har haft galdesten dog, men det mente 2 læger. Jeg fik også en voldsom kvalme der varede 2-3 timer ( indtil jeg fik piller ). Kvalmen kom nogle gange 15 min efter sund mad med protein. Og når jeg bukkede mig ved en fx stor støvsugning. Jeg spiser ellers meget sund, og vejer 68 kg, spiser kun fisk, ryger ikke, drikker ikke kaffe mv. Nå men fandt du ud af siden hen, om det var mere end galdesten?
  • Jeg fik fjernet min galdeblære i november i 2013, og har ikke haft nogle af de smerter siden, så går da ud fra, at det bare var det :-)
  • Tak for svar
    Det bedste er smerterne er væk :-)
  • Det kan være nødvendigt at få fjernet galdeblæren, og derfor skal det da også gøres, når det er, men det er altså ikke ”bare lige”.

    Også galdeblæren har en funktion, og da jeg fik min fjernet, spurgte jeg, hvad det ville betyde for min krop, og jeg fik svaret, at der ”da godt kunne komme en øget belastning på lever og nyrer, men at det ”nok” ikke betød noget”.

    Jeg modtog den besked i den ånd, den blev leveret – nemlig med ligegyldighed.

    Da jeg nogle år senere begyndte at lide af voldsomme migræneanfald, og desværre samtidigt var fyldt 40, blev jeg bare fejet af ved lægen med beskeden: Overgangsalder – og dermed igen total ligegyldighed. Det faldt overhovedet ikke den læge ind, at tænke tanken, at der kunne være andre årsager.

    Første efter flere år med mere og mere voldsomme migræneanfald, fik jeg kontakt med en alternativ behandler, der efter nogen tid fandt ud af, at disse migræner skyldes en ret så forøget belastning på min lever, og jeg fik så behandling for netop denne øgede belastning – og er i dag helt fri for migræne, men skal dog jævnligt lige have en behandling, for belastningen fortsætter jo.

    Jeg påstår ikke, at alle vil få sådanne efterfølger ved at få fjernet galdeblæren, men jeg vil da fortælle, at man bør være opmærksom på, at det kan være årsagen, hvis man på et tidspunkt får nogle helbredsproblemer, som man ikke umiddelbart kan finde årsag til.

    Selv havde jeg da totalt glemt alt om den galdeblære, da jeg fik mine anfald, og det tog derfor nogen tid, før min behandler kunne finde ud af, hvad det handlede om. Jeg havde overhovedet ikke forestillet mig at voldsomme hovedpineanfald havde forbindelse til en manglende galdeblære, men ting i kroppen hænger jo sammen, hvorfor man ikke bør forholde sig udelukkende til den legemsdel, man bliver syg i.
  • lotte123, må jeg spørge hvilken slags alternativ behandler der hjalp dig?
  • En dygtig akupunktør. Vel at mærke en, der virkelig er uddannet i faget - ikke en læge, der lige har tage et week-end kursus eller to.

    Ved akupunktur ser man på hele kroppen; helheden og sammenhængen, hvor i mod læger jo har hvert deres speciale - og slet ikke forestiller sig, at f.eks. som i mit tilfælde at voldsomme migræneanfald kan have årsag i leveren, der er overbelastet.

    Akupunktur har "reddet mit liv" - flere gange, hvor lægerne har sagt "Vi ved ikke lige, hvad der er galt, så vi afslutter".
  • Tak for dit svar. Jeg har selv gode erfaringer med alternativ behandling, bl.a. zoneterapi.
  • Zoneterapi er bestemt heller ikke dumt. Har også selv haft glæde af den behandlingsform, selv om det efterhånden er nogle år siden. Smil.
Log in eller Registrér for at kommentere.