Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mave- tarm sygdom? Hvor står jeg?

Hej

Jeg er en kvinde på 23 år

Jeg har det seneste år haft smerter i håndled. ankler, knæ, hofter ømhed, mest hyppigt ved anfalds perioder. Voldsom Oppustet til tider med smerter., perioder med dagligt smerter ved underlivet, og mave, mest venstre side. Manglende energi, tit træt, afføring er ikke normalt. lange perioder med, tynd mave, wc besøg ca. 4 -7 gange. korte perioder med flere dage uden afføring. . Nogle gange mørke brunt blod ved afføring. andre gange slim og forkommer også begge dele på en gang. udover det har jeg haft et vægttab 14 kg på et halvt år.

Jeg har altid haft noget med " maven" dog ikke kunne sætte en finger på hvad.
disse voldsomme symptomer, er først kommet det seneste år.. og kun blevet værre.

I dag d. 21/8 2013, oplevet jeg at min afføring var meget slimet, mere end det plejer, faktisk skræmmende meget.

Jeg har været til mave tarm læge, her blev jeg kikkert undersøgt, både i gennem mund og endetarm, intet unormalt at se, fik også taget prøver.

I endetarmen opdaget vi en svulst (polyp), som derefter blev fjernet. prøverne fra polyppen viste, betændelses tilstand, de samme baktier som inflamatotisk tarmsygdom. heldigvis godartet.

derefter har jeg fået en kur for tarmsygdommen colitis, som jeg ikke synes hjalp særlig meget. kun minimalt.
jeg kan ikke få en diagnose, og lægen sagde, at han ikke kan gøre mere for mig. han tilbød at få syghuset til at gentjek mig. han mener dog at jeg ikke kan få et mere afklaret svar..
Har taget imod tilbudet og venter på indkaldelse.

har imellem tiden kontaktet en anden mave tarm læge, for at få flere" øjne på"



Jeg føler mig alene, og er bange for at blive opgivet. og at jeg slev giver op.
Jeg mener bare ikke at det kan være normalt at have det sådan.
det påvirker min hverdag, også fordi jeg har gode perioder og aldrig ved hvornår jeg får " anfald"

Jeg mangler en diagnose, så jeg kan få den rette behandling.
Hvor kan jeg søge hjælp udover min egen læge? Er der nogle der har en hverdag som mig?
Og hvad kan jeg selv gøre??

Med venlig hilsen

Camilla S
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er svært.
    En medicin ved navn Simvastetin (kolesterol) kan give smerter i hænder m.v., så hvis du får det, så prøv at holde op, det hjalp mig.
    Du kan godt have en slags forstoppelse. Jeg bruger Masin, en flaske hos Matas, ca. 100 kr.
    Prøv, og meld tilbage please.
  • Indstillinger
    Mave-tarm problemer er ofte meget vanskelige at diagnosticere. Det hjælper dig jo ikke med at få en diagnose, men fortæller dog at du bestemt ikke er alene om at have svært ved at få et klart svar.

    Du har jo taget i mod lægens tilbud om undersøgelse på hospital og det kan sagtens være de kan finde ud af noget.

    Det lyder som om de her råd ikke nødvendigvis vil have nogen effekt, men det kan jo være de hjæper. Nogen af de ting der ofte giver problemer med fordøjelsen er for lidt væske og for lidt motion.

    For nogen kan fibertilskud hjælpe, men du skal nok tale med din læge om det først (Da der er nogen tarm problemer det ikke er gavnligt for) og husk hvis I finder ud af at fibertilskud er værd at prøve, så skal man sørge for at få nok at drikke (ved din læge mere om, men mindst 1.2 litter om dagen vil jeg mene, gerne mere op mod de 2).

    Hvis det er Colitis ulcerosa bør du være særligt opmærksom på smertestillende så som Ipren (en gruppe af lægemidler der under ét kaldes NSAID, de kan hjælpe dig på apoteket) da de kan virke *aktiverende* på et anfald.

    Colitis ulcerosa kan også forårsage ledbetændelse og det kan være hvorfor du oplever gener i arme/ben hvordan det bedst håndteres bør du nok tale med læge/speciallæge i medicinsk gastroenterologi om)

    Jeg bliver i tvivl om, om du har fået den information at Colitis ulcerosa er kronisk. Det er en sygdom der periodisk giver problemer og medicinen hjælper til at sørge for at gener og skader i forbindelse med inflamationen ikke bliver lige så voldsomme.

    Det kan være nogen af dine gener kommer fra blodtabet. Du kan overveje at tale med din læge om, om det kunne være tilfældet, så kan det måske hjælpe med noget jerntilskud.
  • Indstillinger
    Jeg har selv i flere år haft problemer med fordøjelsen, godt nok noget anderledes end inde symptomer.
    Men i dag var jeg så hos lægen, og fik sådan set bare at vide, at mange har problemer med fordøjelsen, og at lægerne har svært ved, at gøre noget ved det.

    Jeg har så haft rigtig gode erfaringer med zoneterapi, og min læge sagde, at det eneste, som det er dokumenteret, at zoneterapi kan hjælpe på er fordøjelsesproblemer.

    Så jeg vil anbefale dig, at prøve med zoneterapi.

    Når først du har fået nogle behandlinger af en uddannet zoneterapeut, og har fået en fornemmelse af hvad det handler om, så kan du selv eksperimentere med det.

    Jeg købte en bog om zoneterapi i Netto til 29 kr. for ca. 6 år siden, og den har jeg haft rigtig meget glæde af.
  • Indstillinger
    Camilla..
    Din historie lyder meget træls....

    Jeg håber, at din læge ikke er af LIASON typen... men det lader det heldigvis ikke til...
    Men kommer talen ind på Forskningsklinikken / Per Fink... Så skift læge...

    For det er lige symptomer som dine, at Per Fink vil kalde for psykiske.... indlæggelse på røde papirer... og psykofarmika.... FY FOR DEN...
  • Indstillinger
    ved godt at det her nok er en ringe trøst, men har selv bokset en del med irriteret tyktarm (ved godt at det er mildere end ovenstående) men har dog også været indlagt ect, og ved godt at der tit ikke er meget hjælp at komme efter -jeg fik i hvert fald ingen...men det jeg så senere har "lært" er (også fra en veninde som har det LANGT værre end mig) -at man kan styre ret meget gennem kost. Hun har været så slemt ramt at hun var lige på vippen til at få en stomi, allerede i starten af 20'erne:-/ -men den dag idag er hun virkeligt frisk, total rask og velfungerende -udelukkende gennem diæt (og alternativ behandling) En ting som fungere rigtigt godt (for os i hvert fald) er en glutenfri diæt -for mig er det rigeligt "bare" at undgå gluten, og holde igen med laktose, men hun holder sig helt væk fra alle mel-produkter også. Alt det er hvidt: pasta hvidt brød osv og diverse mælkeprodukter også, og sukker. Så rent dagligdags-mæssigt lader det virkeligt til at "de små ting" gør en stor forskel i længden, -så ud over en evt medicinsk behandling er det ikke uden betydning at man holder sig fra ting som irritere systemet til daglig -der kan være stor bedring at hente der..
  • Indstillinger
    i min verden er der intet der hedder irritabel tyktarm - som regel er det leaky gut ( altså utæt tarm hvor toxiner kan flyde ud og ind af tarmen og ind i blodbanen - fik selv den diagnose for snart længe siden - ih guder hvor havde jeg ondt men blev bare sendt hjem med den vanvittige besked - det var leaky gut og jeg kan nu bevise det eksisterer da jeg har fået en stor udredning i udlandet og har papirer på dette så den kan ikke længere affejes - dette er sendt til sundhedsmyndighederne - så måske du skal tjekke på radiodoktoren om leaky gut - en anden ting er glutenallergi det kan også give alle de symptomer du nævner - det samme kan stofskiftesygdomme - pøj pøj med det :) iom i lyngby er dygtige til at se hvad der er galt med dig hvis alt andet i det etablerede system som sædvaneligt går galt
  • Indstillinger
    havde aldrig hørt om leaky gut:) så tak for den:) det er utroligt at man ofte skal drøne til udlandet når det handler om især den type gener (da det her bare tit bliver kastet i skuffen som noget psykosomatisk eller netop IBS) kan dog også se at IBS (irritable bowel syndrome/spastic colon er nævn som et af symptomerne v. leaky gut. (IBS er vist lidt bare et betegnelse for "aner ik hva der er galt":o) -ANYHOW så virker specifikationerne ved leaky gut mere sigende -men uanset hvad man kalder det, så er der da en fællesnævner: nemlig at det er kosten det betyder rigtigt meget. Jeg kender en del (både med gluten-allergi, laktose intollerance, IBS, candida, og diverse andre uklacificerede gener) -som alle har stor glæde af at spise efter PALEO (stenalderkost) det er faktisk ret nemt, og så slipper man lidt for at gå og læse på alt, og prøve sig frem med at fjerne den ene eller anden type fødevare -for den diæt (eller livstil om man vil) rammer nemlig rigtigt bredt, og indeholder hverken mel eller gluten eller candida-fremmende sager -helt automatisk -ganske enkelt princip at følge:)
  • Indstillinger
    hej jeg har de samme problemer med maven som dig har haft det i et 1 år også fået taget en tarmeundersøgelse og været igenmen alle programer om mad bløder ved aføring tabt mig fået taget blod prøver osv
    så her i sommers smurte jeg mig ind liggen på maven og opdagede en knude i venstre side tog til læge blev henvist til røngen om måtte vente en hel mdr var så til ulterlyd undersøgelse og der var en knude i venster nyrer som stak 8mm ud af nyren en hævet æggestok der ligger i væske jeg blev sendt i ct scanning i går de tog 600 billeder fik besked af min læge kl 15 jeg have en knude på 10cm i nyren som have bred sig til min urinrør og tarme nu er min verden brudt sammen jeg venter på de skal stikke en nål ned i knuden og se hvad det er men det ved jeg da godt inderst inde har lige sygmeld mig fra job jeg skriver det her til dig fordi du skal bare komme til lægen igen og forlange en ultrarøngen det fanma ikke ok de ikke undersøger hele maven nå man bløder og taber sig knus gitte
  • Indstillinger
    Hej Camilla.

    Kender en del af dine symptomer. Jeg har iritabel tyktarm som af og til blusser op. Får asacol tabletter og ved udbrud også asacol stikpiller. For nyligt har jeg haft et udbrud som gav tynd mave, ja nærmest bloddiarre. Om få uger skal jeg til en undersøgelse på sygehuset som jeg har ventet på i 6 uger. Da det var værst med diare, fik jeg en pakke HUSK pulver. Det er et lægemiddel godkendt produkt som kan fås på apoteker og vist også hos Matas og i helsebutikker. Produktet er hør frø skaller. Det virkede fantastisk. Og det virker både for forstoppelse og tynd mave i forbindelse med iriteret tyktarm. I mit tilfælde sugede det tarm væsker til sig og gjorde dermed afføringen mere træg, så jeg ikke skulle på toilet hele tiden. Det løste det ikke, men det lindrede kolosalt. Som tidligere skrevet, klarer asacol stikpiller eventuel opblussen, som sker en gang for hver 2 år. En gang, var det nødvendigt med en binyrebark hormon behandling. Det var meget effektivt. Jeg fik ingen bivirkninger, men det skulle være af og til være tilfældet, hvorfor læger er lidt tilbageholdene med det. Også fordi det ved længere tids brug skulle belaste ens knogle bygning. Asacol kan også fås som direkte indhældning i tarmen ligesom man kan få det i form af skum. Det duer jeg ikke til. Det generer min tarm så voldsomt at det nærmest bliver værre deraf. Omkring kost har jeg gode erfaringer omkring det at undgå gas dannere i føden, såsom kål, løg, visse bønder, kulsyre holdige drikke med mere. Det gælder dog kun ved udbrud. Endelig gør jeg meget for at have så stressfri en hverdag som muligt. At måltider ikke sluges i stress, men indtages afslappet og hyggeligt. Jeg har også lært at meditere og lave yoga da sygdommen siges at være meget stress betinget. Jeg håber at der er noget i det ovenstående som du kan bruge.

    Med venlig hilsen 3Martin.
Log in eller Registrér for at kommentere.