Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk forkølet.

Redigeret 14 oktober, 2013, 06:59 i Åben debat om forkølelse
Hej Netdoktor.
Jeg er 16 år gammel, og jeg har været forkølet i 16 år. Ved forkølet forstås: løbende næse, stoppet næse og tendens til feber. Jeg smitter ikke andre, men jeg er meget træt af ikke kunne trække vejret ordenligt, og min stemme lyder også mærkeligt, fordi min næse hele tiden er stoppet. Jeg har været til et hav af allergi test og ingen har vist noget, jeg er også blevet undersøgt meget men, der er ikke noget der har givet et svar.

Håber i kan hjælpe :-).

Hilsen Sofie.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Sofie
    Det lyder som høfeber af en eller anden slags, men det er jo svært når du allerede har været testet meget for det.

    En allergitest tester dog ikke for alt. Hvis du *ikke* har prøvet allergimedicin endnu, så kan du jo forsøge at tage en allergitablet hver morgen nogen dage i træk og se om det hælper (så længe det er en type der holder i 24 timer ca). Der er mange typer af allergitabletter der kan anskaffes i håndkøb. Det kan de hjælpe dig med på apoteket. Hvis ikke det hjælper overhoved så nedsætter det i hvert fald muligheden for allergi drastisk. Det ville komme til at koste en 30-35 kr at købe den mindste pakke vil jeg tro.

    Tager du nogen form for medicin som du inhalerer enten gennem næse eller mund? Evt håndkøb. Bliv endelig ved med at tage den hvis du gør, men kunne være rart for helhedsbilledet.

    Hvis du bruger otrivin/zymelin i mere end 10 dage i træk kan de helt sikkert forårsage problemer. Det vil ikke kunne forklare alle symptomerne, men de vil være med til at gøre problemet større.
  • Indstillinger
    Hej Sofie
    Jeg er 54 år og har været kronisk forkølet siden, jeg var jeg ved ikke hvor ung. Jeg lider af pollen allergi. Men da jeg var omkring 8 år gammel blev jeg brændt oppe i næsen, for jeg led også meget af næseblod. Jeg har den alder der gør at jeg hører til den generation der har fået fjernet Polypper og Mandler. Det er ikke sikkert at den behandling bliver brugt mere. Du kan kontakte en øre- halslæge. Når du er blevet undersøgt meget, som du skriver det, lyder det som om der ikke er stillet nogen diagnose. Det er svært at afgøre om du smitter andre, når ikke du selv ved om der er virus eller allergi. Når du tager medicin er det om at bruge de rigtige metoder. Lære du din krop at kende, så ved du hvornår det er bedst at tage det.
    Det er meget drilsk det ved jeg. Jeg kan godt blive mopset hvis nogle siger " du skulle tage og pudse næsen lidt" eller du spiser for lidt grøntsager. Fuldkomment uvidende mennesker der ikke kender en.
    Udtrykker sig om dette, det er velment. Inderst inde ved vi det godt, men vi kan ikke altid bruge de råd til noget. Det er vigtigt at finde ud af hvorfor du bliver forkølet.
    Jeg håber inderligt at du får sat en behandling igang. Så du kan komme til at leve.
Log in eller Registrér for at kommentere.