Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jeg ryger og de gamle ved det ikk

Redigeret 18 august, 2013, 10:42 i Spørg Netdoktors brugere
hey jeg ryger smøger og har gjort det siden jeg var 12 fik lov af de gamle for 2 år siden her til forår sagde de jeg skulle stoppe og ikk måtte ryge mere
bliver 18 om 6 månder men hjælp mig for aner ikk hvordan jeg skal sige til dem jeg aldrig har været stoppet det er røv at man skal gemme sig igen
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min lillebror røg også i smug. Da han blev 14 år fik han lov til at ryge.
    Ved du at tænderne efterhånden bliver meget grimme og dårlige. Du lugter grimt ud af munden og stanken hænger i dit tøj.
    Nå, men det var et lille sidespring. Da min bror havde røget i nogle år blev han syg af kræft i munden og lungerne. Han overlevede ikke. Jeg kan nu besøge hans gravsted og tænke på, der har han ligget i mange år nu.

    Du har også skrevet nogle andre indlæg, som tydeligt viser du trænger til uddannelse er meget umoden og skal passe på dig selv. Ellers ender du med at ødelægge livet inden det rigtig er begyndt.
    Desværre tror jeg ikke du lytter, for du mener sikkert du er moden og kan klare alt. Du burde være klogere af hensyn til dig selv og dine stakkels forældre.

    Penge er naturligvis noget du bare samler op. Eller, hvor vil du få dem fra, hvis du flyttede sammen med din kæreste, som du skriver om i et andet indlæg.

    Dine forældre kan se du er ved at ødelægge dig selv og er sikkert dybt ulykkelige. De skulle have strammet tøjlerne og opdraget dig noget bedre. De har været for eftergivende, desværre. Nu ser de resultatet.

    Ja, du bliver gal over det jeg skriver, men jeg kan heldigvis være ligeglad, det gå kun ud over dig selv. Tænk lidt på det.

    Du spørger om, hvad du skal gøre. Du burde snakke med dine forældre om dine problemer, så I sammen kan finde ud af hvordan du kommer ud af din trang til misbrug.
    Ødelæg ikke dit liv. Ellers kan du se på, hvordan andre bliver voksne får hus, familie, bil o.s.v. men du har ingenting. Det er jo ikke det, du gerne vil.
  • Indstillinger
    Ja, jeg tilslutter mig (beklageligvis) Persille.

    Efter at have set hele den stribe debatter, du har lagt ind, så kan jeg også helt klart forstå, hvorfor dine forældre ikke har specielt lyst til at slippe dig løs.

    Jeg tillader mig lige at blande alle dine debatter sammen:
    Du er i fuld gang med at ødelægge mange ting for dig selv, og virker meget umoden. Hvis du flytter sammen med kæresten langt væk så er der desværre stor sandsynlighed for, at det hele ramler for dig. Og - som persille er inde på: Hvordan vil du/I dog klare jer økonomisk i egen bolig, og når I selv skal betale for det hele; husleje, strøm, vand, varme, forsikringer, mad, tøj, vask, telefon... osv osv. Det er altså ikke "bare lige" at bo for sig selv. Det er dyrt - meget dyrt.

    Hvorfor kan dine forældre ikke lide din kæreste? Ryger hun også? Er hun også lidt på stoffer? For så kan jeg da godt forstå, at de ønsker og håber, at det går i stykker.

    Jeg vil bestemt foreslå dig, at du foreslår dine forældre, at I sætter jer sammen og får en god og fornuftig snak - og hvor DU altså er ærlig, for selv om unge gerne mener, at forældre er åndsvage, så er de det nok ikke helt alligevel. De vil det bedste for dig, og de er da garanteret udmærket klar over, at du skjuler en hel del for dig, hvilket jo bare gør, at de er nødt til at stole endnu mindre på dig, end hvis du ikke gjorde det.

    Så kan det være, du også kan få en god forklaring på, hvorfor de altså ikke mener, du er i stand til at klare dig selv, og hvorfor de ikke vil have, du er sammen med kæreste så tit - osv.

    Men - lyt efter, hvad de siger - og læg selv kortene på bordet. Så vil du givet finde ud af, at de altså ikke er helt så tåbelige, og altså kun tænker på dig og det bedste for dig.
  • Indstillinger
    hey piger tak for svar kan se i ikk helt forstår hva det er jeg skriver :)
    problemet med min kæreste er ikk at vi skal flytte selv jeg har fået lov af hendes forældre at bo der...
    og nej vil ikk sige jeg er umoden og nej min kæreste har ikk noget med misbrug at gøre jeg ryger det jeg heller ikk mere som sagt har jeg være clean i et år og spørger om hjælp til at få tankerne og trængen ud af hovedet

    men kan tydelig høre i ikk kender min forældre ( underligt nok )
    men forældre er det ikk opdragelse jeg mangler for gør jeg noget som man ikk må eller ikk passer dem så for man en på hovedet og jeg er 17 og det er stadig sådan siden jeg var 5 og min far brækket min arm har jeg talt ned med dage til jeg kunne flytte
    alle andre må ting som jeg ikk må det hedder stadig som 17 årig jeg skal i seng kl 21 i hverdag ( sammme tid som min stedmors datter som er 5 år yngre)
    og sys det er underligt i siger jeg er umoden og ikk klar til at flytte osv. når voksne mennesker kontakt personer lære bedte forældre og svigerforældre siger det modsatte
    så prøver lige igen håber i forstår mit spørgsmål bedere nu :)
  • Indstillinger
    skal oss lige siges jeg har 2 job så penge er ikk noget jeg mangler godt nok er jeg aldrig hjemme men det er jo heller ikk det jeg vil være :)
    men komunen sagbehandler uuvejleder anbefaler alle at jeg burde ikk bo der og flytte for mig selv :)
    og nej er ikk typen der fester for det gider jeg ikk vil hellere arbejde :)
    håber i forstår beddre nu :)
  • Indstillinger
    lige en tilføjelse mere ved godt i kan være pisse ligelgade med mit liv men har jo gået på efterskole 3 år og i alle de tre år var jeg aldrig hjemme for havde ikk lyst og alle mine venner det vil sige alt min kontakt til verden udenfor er i sønderjylland selv min kontakt person er der nede så jeg vil sige og han siger det ikk ville være dumt så flytter ikk kun der ned for hende oss mere for at have venner og ikk sidder i et rum en hel dag uden venner eller noget og være bange for at gå rundt om hjørnet tænk hvis man har gjort noget forkert og lige for en på hovedet igen...
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 18 august, 2013, 08:42
    Kære dig

    Det lyder jo til du er flittig, men du skulle nu gerne nå lidt længere end at have de to job. Du kan alligevel ikke betale alle de udgifter, der ville komme.

    Bliver du anbefalet ikke at bo hjemme, ja, jeg kender jo ikke dine forældre. Men jeg vil bestemt fraråde dig at flytte sammen med nogen i din alder

    Jeg taler faktisk af erfaring og ville ønske jeg havde lyttet til min forældre i stedet for. Du er alt for ung. Jeg var ældre end du, men også alt for ung. Man skal bruge ungdommen til at uddanne sig oplevet livet og finde ud af, hvad man gerne vil, hvordan man gerne vil levet livet. Det ved du ikke rigtig endnu.

    Jeg troede, jeg vidste det, men jeg vidste det ikke. Det ser jeg nu, men det er for sent. Jeg ved godt man elsker højt i den alder. Først siden kommer forstanden med, hvis du forstår.
    Jeg vil ønske for dig du lytter, uddanner dig og tænker dig godt om. Man ændrer sig meget på bare to år. Den pige, du ikke tror, du kan undvære nu siger dig måske pludselig intet.
    Man udvikler sig i hver sin retning. Derfor bør man lære sig selv at kende først.
    Jeg håber virkelig du vil lytte til, hvad jeg fortæller dig. Dit liv vil blive meget bedre i fremtiden. Det er knapt nok begyndt endnu. Jeg håber virkelig du lytter.
    Måske "fanger" jeg dig bedre nu, jeg får lyst til at beskytte dig.


    Jeg er glad for du kunne bruge rådet, jeg sendte link til i det andet indlæg.

    De bedste ønsker om en rigtig god fremtid.

    Venlig hilsen.
  • Indstillinger
    Jeg kan godt se det er ikke nemt for dig. Men hvis din sagsbehandler mener det er godt at flytte hjemmefra kunne du måske hjælpes til en ungdomsbolig.
    I kan jo stadigvæk komme sammen, men bo hver for sig. Tro mig, det er ikke godt at flytte sammen i så ung en alder.
    Du mener du er moden. Det er ikke et skældsord, når vi siger du ikke er moden. Det er ingen i den alder.
    Jeg ved så inderlig godt, det tror man, men først skal man lære af sine erfaringer. Jeg mener dig det godt.
  • Indstillinger
    hey tak for råd og det hele
    men jeg havde heller ikk tænkt mig at flytte hen til hende og bo der for altid og bla bla men til at starte på har sagt til hende vil oss prøve at have mit eget for mig selv eller med en kammeret osv.
    men tak for rås og håber jeg selv finder ud af det her for komunen sagde allerede den første uge jeg kom hjem igen det går ikk det her men ville godt komme lidt ættere på min kæreste 150 km er meget men bare 50 - 100 km tættere på kunne være rart og komme væk her fra hvis du forstår :)
  • Indstillinger
    Kære dreng på 17 år

    Jeg må indrømme, at jeg får hjerte ondt, når jeg læser, hvad du skriver om, at du bliver slået hjemme.

    Man slår hverken en femårig eller en ung fyr på 17, ja jeg bliver harm når jeg hører hvad du kan fortælle. Det er for øvrigt også forbudt at slå børn her i vores land, det er faktisk strafbart.

    Jeg vil råde dig til at tage kontakt med din kontakt person og få hjælp til at flytte hjemmefra.

    Om du starter med at flytte til hendes forældre en overgang eller prøver at få en ungdomsbolig er for mig underordnet, for jeg mener at du skal væk fra de mennesker, der burde være god ved dig, hellere i dag end i morgen.

    Når du kommer til at leve under ordentlige forhold, så skal du selvfølgelig tænke på at få dig en uddannelse.

    Der findes voksne der aldrig burde have fået børn, men du skal ikke finde dig i at blive slået. Det er uværdigt og umenneskeligt og det skal der sættes en stopper for.

    Jeg ønsker dig alt godt, og du skal lige huske at i den kommune hvor du bor, er der også hjælp at få. Jeg er ikke klar over om det stadig hedder socialforvaltningen eller noget andet og der er også noget der hedder børns vilkår.

    Tag en rask beslutning og få hjælp.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    hey sofie jeg har prøvet men af en eller anden underlig grund bliver jeg ved dække over for dem aner ikk hvorfor er bare bange for hvis jeg siger det til kumunen kan der måske gå lang tid og så bliver det slet ikk sjovt at være her....
    heldigvis er der kun et halvt år tilbage og ved godt det lyser som en dårlig undskyldning men det var det der startede mit misbrug og har selvfølgelig lavet meget ballade for har jo passet mig selv meget derfor vil jeg væk her fra ps damen fik mig ud af mit misbrug ellers havde jeg nok siddet i det i nu ....
Log in eller Registrér for at kommentere.