Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hash-udløst psykose

Redigeret 20 februar, 2014, 00:55 i Skizofreni
Hej alle sammen.

Jeg fik for 2-3 måneder siden diagnosisteret Paranoid skizofreni(en hash-udløst psykose). Jeg bor på et døgnbehandlingscenter, for misbrugere, og har været clean i næsten 7 måneder nu. Jeg har ikke oplevet stemmer i 3-4 måneder nu(og før det, oplevede jeg det max et par gange om måneden), og syntes egentligt ikke jeg kan mærke noget til psykosen.
Jeg kommer dog i tvivl et par gange om ugen, hvis jeg hører nogen snakke, og jeg ikke kan se dem, så kommer jeg i tvivl om det er noget der virkelig sker, eller om det er bare i mit hovede, men efter et par minutter, stopper jeg så denne tankegang, og siger til mig det må være virkeligt. Jeg har undersøgt det et par gange, og hver gang har jeg fundet ud af det er virkeligt, det som jeg oplever.
men har idag snakket med min psykiater om det, og han råder mig til at starte på risperdal 0.5 mg, for at fjerne tankerne om "er det nu virkeligt?", jeg var meget kritisk imod det, fordi jeg ikke er så glad for at tage medicin, og især fordi jeg ikke syntes det fylder særlig meget, og tænker at det måske "bare" er en vanesag, og med tiden har jeg ikke den "er det nu virkeligt?" tankegang mere?.
Og jeg er blevet mere skræmt imod at bruge risperdal fordi de bivirkninger det har, ikke er særlige rare. da jeg er startet op på skole og træner regelmæssigt, og jeg har brug for at være fit for fight, og så de risperdal piller, måske bare ville kæmpe imod min hverdag.

og så ville jeg høre om hvad andre har oplevet med "risperdal" af bivirkninger(/virkning), og hvad andre folk ville råde mig til/anbefale mig?
syntes nemlig det er en lidt svær situation jeg står i. og har svært ved at bestemme mig for hvad jeg skal gøre.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal følge dit instinkt og sige NEJ til Risperdal- jeg fatter ikke at din læge har foreslået endnu mere medicin til dig. Du lyder fornuftig nok i mine ører og kan sagtens selv styre dine t anker og forestillinger selv. Så jeg vil kraftigt anbefale dig ikke at tage imod tilbud om mere medicin. Held og lykke med dit fine nye liv. Jeg har også lidt af hash psykoser og det forsvinder efter nogen tid efter man holder sig fra hash for altid. Godt gået!!!
  • Indstillinger
    hej
    Hvad gør I for at holde jer væk fra hashmisbruget?
    Søger et råd til mit barn
  • Indstillinger
    Hvis det er et problem for dit barn at ryge hash-sløvhed, ikke kunne passe skole eller arbejde,dårlige vaner og evt de farlige psykoser er det vigtigt at barnet indser de har et problem med det og søger hjælp. Der findes mange foranstaltninger til at hjælpe unge komme ud af deres misbrug-kan ikke henvise til noget her men findes sikkert også på nettet hvor man kan henvende sig. Evt Børnetelefonen- Børn's Vilkår- bare for at starte et sted. Børn's Vilkår kan forældre også ringe ind og få råd. Men hvis det iøvrigt ikke griber ind i barnet's hverdag at ryge hash vil jeg ikke være bekymret.

    God Vind!
    xx
  • Indstillinger
    Psykiaterne siger, at det kan være og nok er pga hashen, at skizofrenien er udbrudt, så jeg tager det meget alvorligt, at han skal forstå det er farligt for ham.
    Vi har set at han har fået angstanfald ved at ryge hash! - så det er farligt for hans tilstand, og skal tages meget alvorligt. Det ødelægger mere end det gavner, og det er jeg bange for at mange ikke kan indse.
Log in eller Registrér for at kommentere.