Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes, svamp eller hvad er det? hjælp

Redigeret 9 august, 2013, 05:50 i Åben debat for kvinder
Hej,

Omkring 3 dage efter at jeg var sammen med en fyr, oplevede jeg, at min klitoris hævede og er øm under berøring. I starten tænkte jeg, at det måske kunne være fordi klitoris var blevet overstimuleret og derfor hævede. Men nu har klitoris altså været øm og hævet i et par dage, og hvis det var det, ville det da være mærkeligt, hvis det stadig ikke er gået væk?
Nu har jeg så lagt mærke til andre symptomer som en lille smule kløen og svien "dernede", dog kun en smule, men den er der. Så tænkte jeg at det kunne være svamp, fordi jeg er på ferie og er meget ude og bade og har derfor våd bikini på stort set hele dagen. Men så hvidt jeg har kunnet læse mig frem til burde svamp ikke involvere klitoris?
I går fik jeg så en bums-lignende knup på inderlåret. og opdagede at min lymfekirtel i lysken er hævet og øm. Så tænkte jeg at det kunne være herpes. Men der er kun én knup og den sidder jo ikke på skamlæberne eller tæt derpå, så måske er det bare en bums?
Så jeg er rimelig forvirret og kan simpelthen ikke finde ud af hvad det kan være. Jeg er lidt bekymret, og jeg skal først hjem fra ferie om 6 dage så har ikke rigtig mulighed for at komme til lægen inden da, og det er derfor jeg skriver herind.

Håber at der er nogle, der kan hjælpe?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har dyrket ubeskyttet sex med en tilfældig ferieflirt bør du under alle omstændigheder kontakte din læge, når du kommer hjem, så du kan blive undersøgt for "hele pakken". Du må fortælle, hvad der er sket, så der også kan blive taget hensyn til diverse inkubationstider indenfor de forskellige kønsoverførte sygdomme.

    Men - de symptomer du her beskriver kan også betyde, at det er en form for infektion, og det hælder jeg da til.
    Du fortæller, at du er på badeferie, og hvis det betyder badeferie primært i pool, så er disse feriepools ofte de rene bakteriebomber, så derfor kan man sagtens få en del gener.

    Desværre er det jo ikke reglen, at man tager bad inden man hopper i sådan en, og mange døjer jo med feriemave sydpå, og har måske ikke fået vasket sig ordentligt efter toiletbesøg - og mange - ikke bare børn, men også voksne tager det jo ikke så tungt mht at tisse i vandet.

    Jeg ved godt, at man da prøver at holde disse pools nogenlunde rene, men alligevel kan man altså sagtens være uheldig alligevel.

    Og - hvis det er havet, du bader i, så er der jo også mere eller mindre forurening der afhængigt af, hvad det er for et hav.

    Prøv om du i det mindste ikke kan skifte til tørt badetøj ind i mellem, for generelt er det da ikke godt at rende rundt med vådt tøj hele tiden.
  • Indstillinger
    mange tak for svaret.

    Hvis det er en sådan infektion burde jeg så kontakte lægen herovre? eller kan jeg vente til jeg er hjemme igen den 13.?
  • Indstillinger
    Afhængigt af hvor dårligt du har det, kan det da være, du skal have noget antibiotika, men kan du holde det ud, så er der jo ikke så længe til næste uge. Det kan jo nogle gange være lidt omstændigt - og ofte ret tidskrævende at søge læge på feriestederne.

    Du kan da overveje, om du skal have taget en blodprøve, hvor man kan finde ud af, om du har forhøjede infektionstal, så du kan starte på en behandling, men der sker nok ikke det store ved at vente - som nævnt, kan du stadig nyde ferien og det ikke er voldsomt generende, så kan du godt vente til du kommer hjem. I øvrigt kommer jeg i tanker om, at det jo er fredag i dag - så sandsynligheden for at du kan komme til - og få et svar på en sådan prøve før mandag, er nok ikke specielt stor - og så kan det vel lige så godt vente.

    Men måske det er smart, hvis din læge har e-mail konsultation, at du allerede nu bestiller en tid, så du kan komme til ret hurtigt efter, du er kommet hjem.
Log in eller Registrér for at kommentere.