Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsomme smerter

Redigeret 30 august, 2013, 18:31 i Rygsmerter
Hej.
Tilbage i 2007 kørte jeg galt, det har resulteret i at jeg lige siden ulykken har rendt rundt med konstante smerter, både i form af ryg og lændesmerter samt konstant hovedpine og smerter i nakken.
Mine smerter stråler ud i ben og arme, og da lænden er den værste er jeg nu i gang med nogle undersøgelser, men føler jeg støder panden imod en mur.

Den første fys, mente ikke hun kunne hjælpe mig, men at jeg skulle lære at leve med mine smerter, det gjorde mig ked, vred og frustreret, for jeg magter ikke alle mine smerter, og ønsker ikke at leve på medicin resten af livet.
Jeg får ikke sovet meget, jeg vågner mange gange i løbet af natten, og må op og gå, for at kunne holde smerten ud.
På jobbet er jeg træt, og da jeg sidder på kontor, er det et problem at jeg er nødt til at gå rundt for at kunne klare dagen, sidder/står jeg i 1,5 time, så er jeg så smerte påvirket at jeg ingen steder kan være, dette er på trods af at jeg får medicin for at dulme smerterne.

Jeg går nu til en ny fys i håb om at han kan hjælpe, men ved sidste konsultation fik han lokaliseret en del af smerterne og fandt ud af at jeg ingen reflekser har i mine ben, samt at jeg har føle og kraft forstyrrelser. Han afsluttede konsultationen med "Jeg er nødt til at tænke over et par dage om jeg kan gøre noget for dig, men jeg er meget bekymret for dig".
I morgen er dagen hor jeg skal have hans svar, og jeg er rædselsslagen for hvad udfaldet bliver, jeg savner tiden uden smerter hvor jeg kunne gøre alt, jeg forventer dog ikke det liv, men blot et liv der ikke kræver medicin for at jeg kan holde ud at være mig.

Jeg ved at min læge vil sende mig til en MR scanning, så vi kan få kigget ordentligt på ryggen.

Det jeg frygter mest er nok om jeg en dag ender med at blive permanent følelsesløs i mine ben, jeg oplever det oftere og oftere nu, og det er et stort problem, som skræmmer mig meget.

Hvis det er discus jeg har rendt rundt med i 6 år, kan det så opereres eller er det for sent?
Og er der en chance for at jeg får et liv med væsentlig mindre smerter?
Og er der nogen grund til at frygte for om jeg en dag bliver lam i mine ben?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har føle- og kraft nedsættelse/forstyrrelser og bortfald af reflekser så skal fysioterapeuten ikke tænke over det.

    Du skal ringe i dag og få en hurtig tid til en ortopæd- eller neurokirurg. Du kan nemlig have en diskusprolaps med de symptomer du beskriver. Og ja, nerveskaderne kan blive permanente hvis der ikke gøres noget i tide.

    Du skal have den MR-skanning hurtigst muligt, det er nok noget kirurgen vil ordne. Ellers skal din læge fremskynde din MR-tid til en akut tid. På skanningen kan de se om du skal opereres eller kan slippe med korrekt træning.

    Jeg ville i øvrigt skynde mig at skifte den fysioterapeut ud. Vedkommende lyder ikke særlig kompetent.

    Når du er færdigudredt og evt. behandlet, så bed din læge om at henvise dig til et ophold på Gigtsanatoriet eller Monte Bello. Det er en måneds ophold som kan gøre underværker. Her er du omgivet at virkelig dygtige fysioterapeuter, læger, ergoterapeuter og sygeplejersker som vil hjælpe dig til at få færre smerter og en bedre hverdag.
  • Indstillinger
    Jeg kan kun anbefale, at ligegyldig om det bliver operation eller "kun" træning, så er en tur til Montebello i Sydspanien værd at overveje. Jeg har været dernede i februar måned. Det er ikke en måned, det er tre uger man kan være der. Det er virkelig godt, de er dygtige dernede.
    Linette
  • Indstillinger
    Efter min mening bør man ikke gå til hverken fysioterapeut eller andre behandlere, før man ved hvad der er galt med ryggen.
Log in eller Registrér for at kommentere.