Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For hurtig hjerterytme (20 år/ 130+ slag i stående stilling)

Redigeret 27 oktober, 2013, 04:53 i Hjerteproblemer
Hejsan. Jeg har skrevet her før ang. mulige bivirkninger af HPV vaccine. Efter den anden sprøjte ændrede det hele sig, og min krop drillede mere og mere med tiden.
Jeg er begyndt at have tendenser til at læne mig op ad ting, når jeg står og f.eks tager opvasken eller børster tænder. Jeg har haft trykken for brystet i flere dage nu - og igår før jeg tog på arbejde så kunne jeg mærke hjertet banke voldsomt. På arbejde (arbejder som opvasker, så jeg står meget stille på samme sted i varmt køkken) så kunne jeg mærke at mit hjerte var heeelt op at køre. Hvergang jeg tog rygepause og satte mig udenfor så gik min puls ned til normalt i siddende stilling. Lige med det samme jeg stod op, så var det oppe at køre igen.

Da jeg kom hjem, fik jeg målt den da jeg sad ned og den var som regel imellem 60-90 i minuttet. Da jeg stod op i få minutter og børstede tænder og sådan lidt, så var min puls 130 i min. og over. (Rimelig sikker på at den var LANGT over 130 på arbejde) Og jeg sørgede for at jeg ikke stod op for hurtigt.

Jeg blev bekymret da det har stået på længe tror jeg, uden at jeg vidste det (pga. ubevidste tendenser/lyst til at sidde mere ned end normalt) så jeg hørte vagtlægen ad om det var normalt. (Netop pga. at det ikke er normalt at være så ung og have grundt til bekymringer om hjertet)
Han gav mig ikke en chance for at forklare mig hvorfor jeg rang, da han så at jeg kun er 20 år og sagde at det var ikke en chance at det var noget galt med mig da jeg er så ung.

Jeg tænker lidt, om det kan være noget der hedder POTS eller noget? har en tid hos lægen på onsdag, men kan ikke lade være med at tænke over hvad det kan være.Jeg er blevet mere selvbevidst, og frygter lidt at stå op eller gå nu her. Nogen der kender til hvad det kan være?

Lægen har før lyttet til mit hjerte og fået taget hjertediagram, da jeg fik symptomer på blodprop i hjertet pga. stress. De gange sad jeg ned eller lå, og der var ikke noget at komme efter.

Det jeg har oplevet af kropsligt af mærkelige ting undt. hjerterytmen:
-Smerter i led
-føler mig syg og træt
-besvær med at trække vejret (Fortalte lægen om det, fik ikke noget svar ved det nok pga. at det bliver antaget som stress)
-ondt i muskler
-svaghed i muskler (Specielt venstre hånd)
-ondt i maven og i livmoderen (lægen trykkede på de steder men pga. at det ikke gjorde ondt sagde hun at de nok ikke var noget andet end ømhed i tarmende efter tynd mave, men har haft det i snart måned, uden den tynde mave)
-nemme blåmærker
-bihulebetændelse (går ikke væk selvom jeg bruger saltvand og næse-spray), -søvnbesvær, føler stikken og prikken i arme og ben, kramper i skinnebenmusklerne (Gør dog ikke ondt, men kan mærke det)
-svimmelhed og ør i hovedet, forvirret og glemmer ting..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Bubblepop

    Jeg synes helt afgjort, at du bør undersøges. Men de symptomer, du har, peger i lidt forskellige retninger, synes jeg.

    Det lyder, som om det er hjertet, der bekymrer dig mest. Og en puls på 130 er da også alt for meget. Men når pulsen bliver normal, når du sidder ned, er det nok ikke så alvorligt.

    Jeg har selv haft gentagne anfald af såkaldt atrieflagren (alt for hurtige hjerteslag med alt for overfladisk pumpekraft). Det må man ikke gå med ret længe ad gangen, for når hjertet ikke pumper ordentligt, kan der dannes blodpropper. Og man får i øvrigt også såkaldt lufthunger, fordi blodet ikke bliver iltet tilstrækkeligt.

    Der findes en variant, der hedder atrieflimmer (hjerteflimmer). Du kan jo prøve at læse om det:

    http://www.netdoktor.dk/emnecenter/atrieflimren.shtml

    Men som du ser, rammer det folk, der er over 50. Jeg vil umiddelbart tro, at der er tale om stress, eventuelt i kombination med en eller anden mangeltilstand.

    Kan du ikke tage dig et par sygedage, hvor du sidder eller ligger så meget som muligt?

    Når jeg nævner en eventuel mangeltilstand, så er det, fordi dine andre symptomer peger i retning af, at du mangler et eller andet vitamin eller et mineral. Jeg tænker især på D-vitamin og måske også jern og B12.

    Ved D-vitaminmangel får man ofte smerter i led og muskler. Men hjertet er jo også en muskel, så ved svær mangel på D-vitamin øges risikoen for hjerteproblemer.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen tage en blodprøve til undersøgelse af, om du mangler vitaminer eller mineraler.

    Liste over mulige symptomer ved D-vitamin-mangel:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Ved jernmangel er de første symptomer træthed og svimmelhed. Derudover kan man få tynd mave, uroligt hjerte, dårlig nattesøvn og åndenød.

    Meld dig syg et par dage, hvil dig meget og tag til læge og bliv tjekket for eventuelle mangler.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svar. Det bekymrer mig en del, da hjertet slår så hurtigt, og det er begyndt at slå uregelmæssigt når jeg hviler mig plus det føles som om hjertet tøver, og slår ekstra hårde slag istedet for tøven. Jeg håber at det kan vente indtil Onsdag, hvor jeg har tid hos lægen.

    Jeg har før været ramt af stress - men de sidste par måneder har jeg afstresset ligeså stille, og har ikke nogen grund til at være stresset lige nu.

    Jeg er meget ude i solen, og får masser af farve, så tvivler på at det er D vitamin. Desuden tager jeg Jern, Mablet, multivitamin, Omega og B vitamin samt Chlorella hver dag. Lægerne ville ikke teste mig for B12 mangel, pga. at jeg ikke har udviklet anæmi.
  • Indstillinger
    Hej Bubblepop

    Hvis jeg var dig, ville jeg alligevel bede lægen om blodprøver. Du har så mange symptomer, der tyder på mangeltilstande.

    Hvis det ikke er mangel på D-vitamin, jern eller B12, så tror jeg, at magnesiummangel er et godt bud.

    I dag har jeg fået et nummer af det blad, der hedder sund-forskning.dk. Her står under symptomer på magnesiummangel:

    ”Typiske mangelsymptomer er muskelkrampe og herunder ofte lægkramper. Muskelforstyrrelser, svimmelhed, kvalme, hjertebesvær, hjerterytmeforstyrrelser, træthed, kvalme og appetitløshed, nervøsitet, PMS samt kolesterolproblemer er andre almindelige symptomer.”

    Det er under alle omstændigheder en god ide at tage tilskud af magnesium. Mange mennesker tager det mod kramper og mod ekstrasystoler og andet hjertesbevær. Det er klart, at virkningen er bedst, hvis man faktisk i forvejen mangler det. Men det siges, at halvdelen af den vestlige verdens befolkning mangler magnesium. Og der sker ikke noget ved at tage et tilskud af magnesium. Hvis man får for meget (hvad jeg ikke tror, at du gør!), så tisser man bare det overflødige ud.

    Desuden forlyder det, at organismen bruger ekstra meget magnesium, hvis man er stresset. Jeg ved ikke, om det passer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mange tak for svar igen:) Jeg tager Mablet, hvilket forstærker kroppens egne evner til at fremkalde det eller sådan noget. Men må hellere høre lægen ad. Tak :)
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    Så lige dit indlæg, da min 20-årige datter skal til til undersøgelse for POTS på tirsdag. Hun blev HPV vaccineret for over 4 år siden og har siden kæmpet med alle de symptomer, som du selv beskriver. Flere af de vaccinerede har fået POTS diagnosen og rigtig mange har de samme symptomer som dig.
    Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg opfordre dig til at kontakte Vaccinationsforum, se vaccineinfo.dk, der vil vejlede dig yderligere.

    De bedste hilsner
Log in eller Registrér for at kommentere.