Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

papmor til overspiser

Redigeret 9 oktober, 2013, 03:59 i Åben debat om overvægt
hej forum

Jeg har helt vildt meget brug for råd vedr min rolle som papmor til dreng med både asperger og spiseforstyrrelse. Han vejer over 140 kg og selv om han er høj, er det en betragtelig overvægt.
Jeg har læst om overspisning på netdoktor og er klar over at det er en lang og sej process at komme igennem, men hvad skal vi gøre undervejs? er der gode råd til motivation eller andre ting vi kan gøre for at hjælpe ham til at finde lysten til behandling? og sidst men ikke mindst... hvordan forholder vi os til mad i samvær med ham? skal der være regler, krav eller rutiner?

Håber meget at der er nogen der sidder inde med viden vi kan bruge

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Papmor

    Du skriver desværre ikke hvor gammel drengen er, men er han en ældre teenager (over skolealderen) kunne dette godt være en mulighed

    http://www.hospitalsenheden-horsens.dk/ ... ilscentret

    hvis han er yngre teenager vil jeg foreslå julemærkehjemmet
    https://www.julemaerket.dk/Default.asp? ... s&Item=461

    Lav diabetesmad http://www.diabetes.dk/velvaerekoekkene ... ifter.aspx
    Grunden til at jeg foreslår det, er at jeg selv har tabt mig ved at benytte disse opskrifter+de daglige grøntsager som også skulle være til stede på tallerkenen.
    Er han stor tilhænger af sodavend og snolder, må du /I prøve af erstatte det med søde frugter, grønt og bær i starten, og hver 2-3 dag tilføje grønt, frugt og bær der er knap så søde indtil i har været hele paletten rundt.
    Lad være med at skælde ud, stil krav om at han skal smage på det der bliver serveret, siger han, at han ikke kan li' det, skal han fortælle og beskrive hvordan han ikke kan li' det eks. Chilli = stærkt og brænder på tungen. Så skal han selvfølgelig ikke spise det.

    Er han ikke til blandet salat, så serverer det i små skåle og lad ham selv tage.

    Kan han ikke' li' grøntsager kogte, så riv grøntsagerne fint og kom det i sovsen til eks. lasange, eller pastasovsen, du kan bruge alle rodfrugter til dette formål.

    Mange hjertelige hilsner.
    Rita


    Men det er helt klart bedst hvis du og hans bio-mor og far hjælpe og støtter drengen

    Hvordan er hans selvværd/selvtillid?
  • Indstillinger
    Hej Rita og tak for svaret.
    Der er mange idéer. Han har været på julemærkehjem som 8 årig. Nu er han 19 år. Udviklingsmæssig svarer han til 16 år måske. Han er på weekend besøg så det er svært at lave dagligdags rutiner.
  • Indstillinger
    Hov... glemte at skrive at han har et rimelig lavt selvværd og man kan se at han er bevidst om sin størrelse. Han sætter sig feks ikke på plastik havestole. De kan ikke bære han og han passer ikke ned i dem. Han tager heller ikke ret meget på tallerkenen når nogen kigger. Han spiser mest i det skjulte eller hvis han er sammen med nogen der aldrig ville kommentere det.
  • Indstillinger
    Okay, han skal allerførst have nogle fede oplevelser med masser succes, er der ikke noget han er go' til?

    Jeg vil foreslå at i kontakter Livsstilcenteret i på Brædstrup sygehus, der visiteres mennesker fra hele landet til behandling.

    Der er patienten og en pårørende i 4 dage, efter 3 mdr indkaldes de to igen, ialt 4 gange på et år.
    Jeg har været i sådan et forløb pga hjertet, det var helt rigtig godt.

    Jeg er sikker på uanset hvor lavt et selvværd han har, vil det kunne gavne ham. Husk blot at oplyse at han har de to andre sygdomme, for medicinen dertil kan jo gøre at han ikke kan tabe sig, men de kan gi' ham nogle værktøjer til at tackle hans hverdag.

    Snak med ham om at han kunne prøve at drikke et stort glas isvand, 10 min. inden I starter med at spise,- spise af en frokosttallerken - at han skal spise med kniv og gaffel som skal lægges på tallerkenen i mens han tygger sin mad-, husk vand til maden.- INGEN TV, mens I spiser, da det fjerner fokus fra mavens signaler om at han er mæt.
    Du kan feks. serverer, lave nogle skiver ristet flutes der er gnedet med løg/hvidløg og får hakket tomat på, og serveres eller en lille skål grøntsagssuppe, eller tomatsuppe med 6-8 små kødboller og 1 spsk grov pasta horn i hans portion og ½ skive ristet rugbrød serveres til.

    Bare dette tror jeg, det vil gi' ham "blod på tanden" for at fortsætte

    Er han nu til Burger, så lav dem selv
    Du kan lave dem af de billige grove krydderboller som kan købes i bilka.
    Bruger han remulade, skal det være den grove, og ikke mere en hvad der kan være på en tsk med en lille top.
    Ketchup skal være den med mindre sukker= beregnet til diabetespatienter.
    Masser af grøntsager i.
    Evt. en mager ost.

    Pizza = hjemmelavet for så kan du styre hvad der kommer på den grove bund ( Maizena Pizzadej + vand) .Tager ikke lang tid.
    Slet ikke når han også skal hjælpe , hvis han vil kan han ordne dejen, og blende dåsetomaterne m. basillikum og origano. Det er vigtigt at han får lov at deltage og smage = Det gør kostændring lettere.
    Her kan med fordel bruges skinke eller kylling, pastrami er meget fedtholdig.
    Se på ostens fedtindhold, hvis han vil ha' det på.
    Gerne også forskellige grøntsager til og eller på.

    Håber dette kan hjælpe lidt.
    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    Jeg er en pige på 17 år, med Aspergers og spiseforstyrrelser. Jeg vil meget gerne hjælpe dig og drengen, hvis du skulle være interesseret i det. Jeg har også meget lavt selvværd, og mine spiseforstyrrelser er anoreksi og ortoreksi. Det er stik modsat overspisning, men problemet kan godt være det samme. Måske føler han, at han er for tyk, og derfor trøstespiser han? Er han ked af det? Det kan godt være en stor del af grunden. Hvor mange venner har han? Jeg tror, han har det meget svært, og derfor kan han godt spise mere end han måske plejer, og måske også få dårlig samvittighed uden at sige det til nogen. Jeg er ret sikker på at jeg har fået mine spiseforstyrrelser, fordi jeg altid har følt, at jeg ikke passede nogen steder ind, og sådan har jeg det også stadig. Mobning kan også have gjort det. Du må meget gerne skrive til mig over mail, hvis du gerne vil have nogle råd:)
    maepadde@gmail.com
Log in eller Registrér for at kommentere.