Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

øreirretation

Hej netdoktor

Tilbage da jeg var 16 år havde jeg en mellemøresbetændelse og efter det var gået over fik jeg med nogle måneders mellemrum "anfald" der startede med kraftig hoste og forkølelse og som sluttede af med en hørenedsættelse.

Jeg gik til ørelægen da problemet var tilbagevendende og fik ilagt dræn i øret. Det hjalp men drænet var vist faldet ud for tidligt iflg. min ørelæge. herefter har jeg stadigvæk nogle tilbagevendende anfald. Det starter med at jeg har for stor mængde ørevoks i ørerne og derfor skaber en prop i mit øre og når jeg har været til ørelæge og fået det fjernet har jeg nogle uger hvor mit øre føles irreteret.

Normalt plejer der også at være en forkølelse indblandet men ikke den her gang på nuværende tidspunkt.

mit øre føles mere væskende og det føles nogen gange som om at dannes en form for propper i ørene med en slags knudefornemmelse uden at det har indflydelse på min hørelse og det giver heller ikke umiddelbart anledning til smerter men er voldsomt irreterende alligevel. Jeg mærker også en meget let svimmelhed og til tider ondt i hovedet på den side hvor øret er. Oplever også engang imellem en gulig klæbrig væske rende ud af min næse.

var til ørelæge for blot 5 dage siden hvor han ikke umiddelbart synes at kunne se noget. Men knudefornemmelsen er blevet en lille anelse være for nyligt.

Det skal siges at jeg har døjet med meget mellemøresbetændelse som barn og har fået ilagt dræn mange gange og alle de kompikationer med ørerne resulterede i at jeg i en meget tidlig alder blev døv på mit venstre øre. Derfor er jeg selvfølgelig noget mere påpasselig med mit højre øre og at det derfor piner mig hver gang jeg får disse "anfald" som der cirker er mellem 4 og 6 måneder imellem.

Hvad kan der være galt? hvad kan jeg eventuelt gøre?

Skal også siges at lægerne også mener jeg har meget tørre slimhinder men er ikke sikker på om det kan være det det skyldes. F.eks. kan jeg ikke tage næsespray i særligt lang tid før min næse bløder. Og tilbage til den tid hvor jeg også havde store hosteanfald skete det også tit at jeg hostede blod op.

Håber i kan hjælpe

hilsen
Mathias

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mellemørebetændelse gør forfærdeligt ondt. Jeg er ked af at høre at det ligefrem har ødelagt hørelsen på dit ene øre, det lyder desværre til at de voksne omkring dig ikke har taget problemet tilstrækkeligt alvorligt.


    Man kan købe noget på apoteket i håndkøb til at opløse ørevoks. Det kan nok hjælpe dig at bruge det et par gange om ugen helt rutinemæssigt så du undgår at nye vokspropper dannes.

    Mht. slimhinderne så er det nok en ekstra svaghed oven i det andet.

    Her kan det måske hjælpe at tage et stort tilskud af vitamin C (1g dagligt) og zink (IKKE zinkoxid, det er ikke til at optage) køb det i en helsekost de har de bedste produkter. Det er vigtigt for at det skal virke at du køber noget i god kvalitet.

    Måske det også kan hjælpe regelmæssigt at skylle næsen igennem med et næsehorn, det kan vist også fås i helsekost. Du skal tage 1l koldt vand og 1 tsk salt og lade det blive opløst før du hælder det ind, ellers gør det virkelig ondt.
    Det at skylle næsen igennem kan være med til at evt. bakterier bliver skyllet med ud.

    Det lyder nemlig som om at du også kan have bihulebetændelse -eller også har du en mellemørebetændelse så slem at dit eustatiske rør dræner væsken fra øret ned i næsen men jeg vil tro at du så vil have en del smerter.

    Det må du få ørelægen til at kigge på.

    Held og lykke med det hele -og skriv gerne om noget af det har virket ;-)
  • Indstillinger
    Du skriver flere ting om dine ører og det/kan vil jeg slet ikke gøre mig klog på. Men du skriver også:

    citat

    det føles nogen gange som om at dannes en form for propper i ørene med en slags knudefornemmelse uden at det har indflydelse på min hørelse og det giver heller ikke umiddelbart anledning til smerter men er voldsomt irreterende alligevel.

    citat slut

    Det minder mig om alt det jeg har døjet med mine ører. Jeg havde også en lang periode, hvor jeg ustandselig måtte have skyllet vokspropper ud. Så begyndte det at føles, som det du beskriver.
    Jeg gik i flere år og forsøgte at få hjælp. Endelig fandt jeg en ørelæge der vidste, hvad det var. Det var spændinger omkring ørerne og kæben, der havde skylden.
    Måske har du sammen med det andet også samtidig spændinger. Jeg ville blot gøre opmærksom på denne mulighed også.
  • Indstillinger
    Tak for responsen

    Umiddelbart tror jeg du har ret for hvis jeg bevæger kæben kan jeg mærke trykket kraftigere og det føles som om det er der den er gal. Jeg skal til en ørelæge onsdag og vil prøve at snakke med ham om det der.

    Jeg mærker ikke umiddelbart noget på mit andet øre men det er jeg alligevel også døv på :)

    Du skal have mange tak. Håber det kan være løsningen da jeg efter så mange års problemer er desperat efter en løsning.
Log in eller Registrér for at kommentere.