Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Motionsløb +60

Redigeret 3 juni, 2015, 06:24 i Motion
Jeg er en mand på 69, almindelig af bygning.
Begyndt at løbe fordi kolesteroltal og blodtryk er for højt, og jeg vil gerne undgå medicin.
Jeg har løbet i 2½ måned, og har de sidste 2 måneder løbet 3 km.
Det skal siges at jeg er nybegynder, og vel naturligt nok ikke kan løbe hele strækningen ud i eet, - dvs. løber 400 m. og går ca.200 m. uden ophold.
Det kan mærkes i læggene og ikke mindst "pusten", men det er ok, og det er jo skønt om morgenen hvor det ikke er så varmt.
Det skal siges at vejene jeg løber på består af stabilgrus, hvilket vel ikke er det optimale.
Min starttid på strækningen var 32 min. -den er nu 25 min. når jeg strammer den.
Mit spørgsmål er nu:
Er disse tider håbløse ( jeg havde regnet med 20 min. inden sommeren var slut), og er det for dårligt at jeg ikke kan løbe 3 km. uden at geare ned??
Flemming

Kommentarer

  • Indstillinger
    Næ - jeg synes da lyder rigtigt godt og flot. Du har allerede fået tiden 7 minutter ned på et par måneder - det er da rigtigt flot, og sommeren er jo ikke forbi endnu - du skal som nok nå dit mål og skidt da med om det bliver oktober, før det er nået.

    Vi har jo alle et sted, hvor vi starter - og som du beskriver det, så nyder du også det her, og er kommet i gang på en god måde - og det ER altså det vigtigste.

    Fortsæt du bare på den måde med små og rolige fremskridt - det kan da kun være godt for dig, og der er absolut ikke noget her, der er "for dårligt" - tvært i mod.

    Dejligt at du har fundet en god motionsform, som du kan lide og som er god for dig. Det kommer da kun positivt tilbage.

    Selv om det er noget mere kedeligt, så kan jeg foreslå dig, at når det bliver vinter og det kan være glat - og dermed farligt at løbe, så smut hen i et fitnesscenter og tag turen på et løbebånd i stedet, så du holder løbet ved lige - også i de mørke måneder.
  • Indstillinger
    Hej Flemming

    Jeg synes, det er super sejt at du er kommet i gang! Jeg må sige, at jeg er lidt nysgerrig på, om du stadig løber og hvordan det eventuelt går med tider og distancer!?

    Min egen far er netop startet med at løbe af de samme grunde som fik dig i gang. Han må siges at være en anelse overvægtig og kæmper også en del med luften, mens han løber. Det er nok meget naturligt :-)

    I starten døjede han også med ret ømme muskler, selv om han tog den med ro på sine løbeture. I fællesskab fandt vi ud af, at Nike Free som hverdagssko (som jeg selv sværger til!) hjalp hans muskler med at restituere hurtigere/bedre. Jeg ved ikke, om det er videnskabeligt bevist, men jeg tænker, at den blide aktivering af musklerne til hverdag, gør en positiv forskel.

    Jeg finder som regel mine Nike Free sko på denne hjemmeside: www.sport24.dk/nike-free/

    Ville bare give rådet videre :-) God løbelyst!
Log in eller Registrér for at kommentere.