Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klumper i blodet!

Redigeret 27 juli, 2013, 04:43 i PMS og menstruation
Hej.
Jeg har lige fået min første menstruation for et stykke tid siden, og jeg er ikke så tryg ved at spørge min mor.
Når jeg skal på toilet og så skal skifte bind opdager jeg at blodet har en lidt brunlig farve og at der er klumper i det. Er det normalt?
Er der også nogen der har et godt råd til hvordan jeg undgår at mit bind krøller?
Hilsen Jose21. (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jose

    Det er helt i orden at være genert over for forældrene i denne situation, men Jeg håber, du kan tale med din mor om, hvad det vil sige at have fået sin menses.

    Ja det er helt normalt at det ser sådan ud, årsagen til at lidt af blodet er brunlig er fordi det har været lidt længere under vejs end det der er rødt.

    klumper er som oftest lidt størknet blod og den udstødte slimhinde fra livmoderen.

    Et befrugtet æg (graviditet) sætter sig fast i i denne slimhinde, men da du ikke er gravid udstødes slimhinden ved menstruationen.

    Den allernemmeste måde er at købe de bind med vinger, de beskytter dine trusser.
    I Kvickly kan du købe Økologiske bind, de lader huden ånde, du kan eventuelt bruge dem sidst i din mensesperiode, hvor der går lidt længere tid mellem hver skift af bindet. ( Hvis du vil have det, undersøger jeg gerne hvad bindene hedder)

    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Tak (:
    Jeg har bare aldrig rigtig været så tæt på min mor, så det er svært at snakke med hende om den slags, men jeg skal nok prøve.
    Igen, tak for svaret, og jeg skal nok finde nogle bind der passer. (:
    Jose.
  • Indstillinger
    Hej Jose

    Det er jeg sikker på du kan finde de bind, der lige passer til dig :)

    Det er trist, når man som forældre ikke får etableret det tætte forhold til sine børn, for begge parter går glip af rigtig meget i de unge menneskers liv, og den unge får ikke videregivet de værktøjer der vil gøre livet lettere for den unge, især i sådan en situation.

    Jeg håber, du vil arbejde på at få et bedre forhold til din mor, men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du måske bruge en venindes mor (som du har tillid til),
    til at få svar på tingene om, og konsekvensen af at være begyndt at få menstruation.


    Held og lykke i din fremtid. :)
    Mange hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.