Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor bliver det af?

Redigeret 28 juli, 2013, 04:41 i PMS og menstruation
Jeg har et spørgsmål, som jeg tænkte om i kunne svare mig på, kan man blive gravid, hvis man har ubeskyttet sex dagen før ens mens. Burde komme?
Det prøvede jeg og min mens. Er ikke kommet endnu, og det er en uge siden det skulle være kommet.
Kan man selv helt uden at tænke over set rykke som egen mens. Hvis jeg går og tror alt mulig?

Håber i kan svare

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nervøsitet kan i sig selv sagtens udskyde en menstruation. Cyklus er faktisk ret følsom overfor en sådan stesspåvirkning.

    Du spørger om man kan blive gravid dagen før menstruation burde komme, og til det er jeg nødt til at sige, at ja, det kan man faktisk godt - det er dog ikke det "nemmeste" tidspunkt i perioden, men der går rigtigt mange mennesker rundt på denne jord, som er resultat af "sikre" perioder.

    Hvis ikke man vil være gravid, bør man bruge prævention hver eneste gang man har sex - og også hver eneste.

    Om du har været så uheldig eller ej, er der desværre ingen, der kan svare på, så selv om sandsynligheden er lille, så ER den der altså. Beklager.

    Du er nødt til at vente til der er gået i hvert fald to uger efter dette ubeskyttede samleje - og er menstruationen stadig ikke kommet, så må du tage en test. Er den negativ, så må du vente yderlige en uge og tage en mere.

    Det kan godt ske, at menstruationen udebliver en gang eller to uden man er gravid - sådan kan cyklus godt spille en et puds, men hvis den udebliver de tre uger, og du netop har haft ubeskyttet sex, og test stadig er negativ, så bør du nok for en sikkerheds skyld lige tage forbi lægen, så du kan være dobbelt sikret på, at du ikke er gravid.
  • Indstillinger
    Jeg takker for for svar, men jeg kan så sige at min mens. Startede her i dag, så der er ingen bekymring mere :-)
  • Indstillinger
    Nå, det var dejligt.

    Risikoen for undfangelse på det tidspunkt er jo - som jeg skrev - også lille, men den er der jo, selv om den er aldrig så lille, så pas godt på dig selv fremover. :-)
  • Indstillinger
    Ja, det ved jeg, jeg skulle bare lige være helt sikker:-)
    Jeg plejer også at passe ordenligt på mig selv, men denne gang smuttede lige, men jeg er på p-piller så det hjælper lidt :-)


    Hilsen Amanda
  • Indstillinger
    Ja, det var så en ikke helt ligegyldig detalje, du lige kom med her.

    Hele ideen med p-piller er jo, at de forhindrer ægløsning (i hvert fald for det meste), og det er derfor fuldstændigt ligegyldigt, hvornår du så har sex, for når man er på p-piller, så har man ingen cyklus, og ens menstruation, som i øvrigt slet ikke ER en menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, bør faktisk komme som et urværk, når man holder den månedlige 7-dages pause.

    Den kan dog godt være en del svagere eller helt udeblive en gang i mellem, men det er faktisk nok mere et tegn fra din krop om, at den nok ikke er totalt begejstret for det hormontilskud, som den får tilført via p-pillerne.

    Noget tyder på, at det nok vil være en rigtig god ide, om du satte dig ind i, hvad p-piller i grunden er, og hvad de gør ved din krop.

    De er i øvrigt slet ikke så uskyldige, som både indlægsseddel og læge helst vil påstå.
  • Indstillinger
    Da vi var sammen var jeg ikke på p-piller, fordi jeg skulle til at starte på på den, på min første menstruationsdag, denne gang. Så fremover kommer det til at hjælpe at jeg er kommet på dem:-)

    Jeg har læst rigtig meget om dem og har fået snakket godt med min læge omkring nogle forskellige ting, som de kunne gøre når jeg begyndte på dem :-)
    Jeg har også læst den "beskrivelse" som ligger i pakken når jeg køber mine piller.
  • Indstillinger
    Hmmm - ja, så mangler du vist bare at øve dig i at udtrykke dig noget mere klart i et sådant debatforum, for nu er det hele vist blevet noget værre roderi.
    :-)


    Man KAN altså kun udelukkende forholde sig til det, der står.

    Ingen kan jo gætte, at de p-piller først optræder EFTER det, du spurgte om.
Log in eller Registrér for at kommentere.