Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skedesvamp??

Redigeret 24 juli, 2013, 13:35 i Åben debat om infektioner
Hej.
Jeg har rigtig meget udflåd, og hver gang lige før jeg får min menstration begynder mit udflåd at lugte af gær, og det er meget slemt! Derfor har jeg læst en del om skedesvamp, men syntes ikke helt at jeg har alle symtomerne. Min skede klør en smule ind i mellem(hvilket jeg ville syntes er normalt??), stadig ikke så slemt som der beskrives i nogle debatter jeg har læst. Jeg er ikke rød forneden, kun en smule når mit udflåd lugter af gær, og er også kun lidt hævet når udflådet lugter. Sådan har det været i næsten to år.
Og så har jeg også meget af det er størknet udflåd. Hver gang jeg giver mig selv finger, kommer det størknede hvide udflåd på mine fingre. Er det normalt ?
Jeg har prøvet et par gange at have sex med min kæreste men jeg er alt for stram til det, og er nu begyndt at tænke over om det er normalt alt det her?
Jeg tør ikke at tage til læge, så jeg håber jeg kan få svar her inde.

Hilsen den anonyme

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej. Det er ikke normalt at have meget udflåd. Nej. Det er ikke normalt, at det skal klø i skeden – heller ikke kun lidt. Nej. Der skal ikke lugte slemt af gær – eller noget andet.

    Det kan da godt være noget svamp, men hvis det har været sådan i to år og ikke er blevet værre og værre, så tror jeg ikke, det så er det – eller også er det.

    Du har også oplevet at være for stram, de gange, du har prøvet sex. Det kan skyldes, at du spænder for meget, og måske at du faktisk slet ikke er klar til den del af livet endnu. Det er der ikke noget underligt i – jeg går ud fra, at du er ret ung. Men – det kan også skyldes nogle andre ting, måske i forbindelse med det, du i forvejen døjer med.

    Men – det er jo helt lige meget, for du vil ikke gå til læge, og det vælger du naturligvis helt selv. Det er dig, der vælger om du vil gå og være generet af sådanne ting, som der givet nemt kan gøres noget ved.

    Der ER altså ikke noget hverken pinligt eller flovt ved at fejle noget der – alle kvinder kommer til at opleve nogle problemer i den del af kroppen på et eller andet tidspunkt i deres liv – og lægen har altså helt 100% set det før.

    Det er en underlig – og for mig at se en totalt syg – ide, at fordi det er kønsdelene, så må man hellere lide unødvendigt. Du ville jo aldrig gå i to år, hvis du havde noget, der generede dig i halsen, vel?

    Og det ER altså helt det samme fra et lægeligt synspunkt.

    Der er intet galt i, at du bestiller en tid ved lægen – fortæller at det drejer sig om et underlivsproblem, og når du så kommer ind, så er det rigtigt godt, at du fortæller, at du er meget genert og at det er svært for dig, det her. Det vil en hver fornuftig læge tage hensyn til.

    Måske er det en ide, at du i stedet for at fortælle mundtligt om de her problemer, har skrevet dem ned – f.eks. som du har gjort her, og så giver denne seddel til lægen. Det vil lægen helt klart også have forståelse for. Husk nu at få det hele med – også det seksuelle problem, for tingene hænger ofte sammen. Med mindre du kun er et lille barn, så ved din læge godt, at du givet har prøvet sex, og at det er helt naturligt.

    Nej – det er ikke særlig ”sjovt” at ligge der på briksen – men heller ikke du slipper for det på et tidspunkt i dit liv – så få det dog overstået nu, hvor har de problemer. Du vil erfare – som alle andre – at nej, morsomt er det ikke, men det ER altså heller ikke værre.
    Lægen ser det hver eneste dag – og der vil IKKE blive grinet af dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.