Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg brug for hjælp?

Jeg er en pige på 19 år, og jeg har på fornemmelsen at jeg har et stort problem, men jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor slemt det er. Det skal lige siges at jeg har snakket helt åbent og ærligt om det med min kæreste og en smule med min mor, så jeg skriver "bare" herind for at høre lidt flere holdninger.

Min kæreste og jeg har gennem et par år spist for ca. 100 kr. slik/kager/chips hver eneste aften. Jeg kunne meget nemt spise 1 pose chips, 2 plader chokolade, en 300 grams kage og en halv pose vingummi. Derudover har jeg altid spist utrolige mængder af mad (både frokost og aftensmad, f.eks 4 store portioner pasta med kødsovs).
Det besynderlige er dog at jeg højest har vejet 70 kg. (Jeg er 173 cm høj), så det er jo ikke overvægtig. Ved ikke hvorfor, jeg er nok bare heldig.
Nå, men en aften for ca 4 måneder siden, blev min kæreste og jeg enige om at nu måtte vi hellere stoppe med alt det slik-spiseri, fordi vi synes begge at vi var blevet lidt for buttede (på trods af at mit bmi jo ikke var usundt). Jeg ændrede altså livsstil for at få en flottere krop, kort fortalt.
Jeg begyndte at veje al min mad, og tælle kalorier via. hjemmesiden "madlog". I starten var det fedt, for i løbet af 3 måneder havde jeg tabt ca. 12 kg, og vejede ca. 55 kg (som jeg stadig gør nu).
Jeg kan meget bedre lide min krop nu, så det er fedt! Men da jeg begyndte på den nye livsstil, lavede jeg nogle regler for mig selv, for selvfølgelig skulle jeg ikke leve af salat resten af livet og aldrig lade mig selv spise noget af det guf som jeg elsker. Så jeg har "aftalt" at når jeg tager ind til 2 af mine veninder som bor i kbh (og ved begivenheder: fødselsdage, bryllupper, familieudflugter), så må jeg spise lige præcis hvad jeg vil, uden begrænsninger. (der er også andre undtagelser, men så er det f.eks. at jeg må spise dessert hvis jeg er ude). Nu skal jeg så ind til mine veninder på mandag, og idag tog jeg mig selv i at sidde på min madlog og taste ind alt det jeg skal spise derinde. Det blev til ialt over 10.000 kalorier på 1 dag! Alle og enhver kan vist se at det er sindssygt. De få dage hvor jeg må spise hvad jeg vil, går jeg fuldstændig amok i mad. Jeg kan ikke stoppe igen. (til min svigerfars fødselsdag for en uges tid siden, spiste jeg f.eks 6500 kalorier). De resterende dage (dvs. ca. 29 dage ud af 1 måned) spiser jeg ikke ret meget, og jeg vejer hver en gulerod. mit daglige indtag er ca. 1700 kcal, men problemet opstår hvis jeg tager fx. 500 gram på, så skal de jo væk, og så spise jeg kun 1000 kcal i stedet. Dvs. der er faktisk ikke ret mange dage på en måned, hvor jeg spiser "almindeligt" som andre mennesker. Jeg er kun rigtig glad de dage hvor jeg må spise hvad jeg vil, men derefter overfaldes jeg så af den dårlige samvittighed. Jeg magter ikke dette her mere!


Skal jeg til lægen, eller overreagerer jeg?
Håber der findes nogle gode råd derude!
På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det korte svar er ja. Du har et spiseforstyrret forhold til mad og det kan hurtigt udvikle sig og blive en langvarig spiseforstyrrelse. Det er meget typisk spiseforstyrret tankegang med alt eller intet, og at veje sin mad og tælle kalorier burde ingen have brug for, så længe man lever sundt og varieret.
    Håber du kommer godt videre.
    Mvh
    Katrine
Log in eller Registrér for at kommentere.