Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Citalopram for angst

Redigeret 22 august, 2013, 09:22 i Angst
Hej,

Er rimelig ny herinde på Netdoktor, men jeg vil gerne gøre det kort :) Jeg er en ung mand på 22 år som er startet op på Citalopram 20 mg fra dags dato, pga. Angst. Jeg har haft en svær opvækst med mange skoleskift, mobning, psykolog timer osv, da jeg var mindre. Det har gjort at jeg idag har udviklet en angst, socialfobi og panikangst.
Ringede til min læge imorges da jeg nu har modtaget kognitiv behandling siden Februar, det har selvfølgelig hjulpet en del, men går stadig og bøvler med mange ting, især humøret, og gejsten til at kæmpe videre mod målet at blive nogenlunde angst fri, og at kunne lave de ting som jeg kunne før i tiden, som feks. At tage til koncerter, rejse i fly/tog.

Problemet ligger i, at jeg har modtaget disse tabletter, Citalopram 20 Mg, og efter at jeg har læst indlægs seddelen, så tør jeg faktisk ikke tage dem for at være ærlig. Jeg har læst mig frem på nettet at folk kun har haft gavn af dem osv. Men jeg går og er angst for hvad der vil ske med min krop når jeg tager medicinen for første gang i aften når jeg går i seng :/

Gode råd ønskes!

God sommer til jer alle :-)

Hilsen Musicbuch28.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan jeg da godt forstå. Jeg tør heller ikke tage den slags ting længere, efter at have prøvet mange forskellige slags medicin mod angst. De virker heller ikke på mig i længden. I stedet dyrker jeg noget motion og har fundet een, jeg kan snakke med ind imellem om angst og andre problemer. Det har ikke fjernet angsten, men gjort den lidt bedre og nemmere at leve med.
    Jeg synes, det er godt, du kigger på indlægsseddelen. Mange kigger ikke efter, før de tager medicinen.
    Held og lykke :-)
  • Indstillinger
    Citalopram hjælper rigtigt mange mennesker. Man kan godt opleve bivirkninger, men det er ikke sikkert.

    Hvis du føler dig usikker på om du har lyst til at tage dem, så skal du måske overveje at tale med din læge igen så du kan få svar på de spørgsmål du måtte have omkring bivirkninger.
  • Indstillinger
    Hej
    jeg har selv taget Citalopram 20mg mod panikangst i 7 måneder nu. Jeg kan desværre kun snakke for mig selv men de har været rigtigt gode for mig.
    Før jeg fik dem mod min panikangst kunne jeg ikke gå udenfor min egen dør mere - jeg turde bare ikke.
    I dag kan´jeg næsten leve et normalt liv igen og har ikke haft nogle angstanfald siden jeg startede på tabletterne.
    Lægen sagde da jeg fik tabletterne at jeg skulle tage dem i mindst 2 år, og at man kan få bivirkninger ved opstart. Jeg fik bivirkninger men efter 2 uger var de væk og jeg må sige at havde jeg ikke fået citalopram var jeg ikke i live i dag.
    Nu vil jeg ikke forskrække dig men jeg synes du skal give tabletterne en chance og tro mig det bliver så meget bedre når du er kommet igang
    Held og lykke
  • Indstillinger
    Mange tak for alle jeres svar, er rigtig glad for at høre hver enkelt af jer, og jeres erfaringer :)
  • Indstillinger
    Hej, jeg var også frygteligt meget imod Citalopram og fik også en forskrækkelse da jeg læste indlægssedlen. Men så en morgen stod jeg med en pille i hånden, og var træt af min angst... og så tog jeg en beslutning om, at intet var værre end hvordan jeg i forvejen havde det. Det kunne ikke blive værre, så hvorfor ikke prøve. Jeg var villig til at prøve alt bare for at få ro i hovedet og kroppen. Jeg lovede mig selv at det ikke var på livstid, og at jeg ville trappe ud igen, når jeg har det godt.
    I dag er det halvandet år siden jeg startede, og medicinen har ændret mit liv. Jeg var på 20 mg, den næst laveste dosis og det gav mig et brake. Mange tror de bliver overlykkelige og mister deres følelser, det gjorde jeg ikke. Du giver blot din krop et brake fra de mange indtryk, så du kan stoppe op og se det hele mere objektivt. Først da jeg tog medicinen og fik problemet mere på afstand, fandt jeg årsagen til angsten og psykologen kunne trænge igennem til mig og faktisk hjælpe.

    Mange af mine veninder har efterfølgende kommenteret, at de nu kunne se mig bag angsten, altså hvem jeg var som menneske.

    Idag er jeg på 10 mg og har ingen bivirkninger ved den første nedtrapning, håber jeg helt slipper, når jeg om 14 dage stopper helt.

    Mine bivirkninger ved Citalopram, består i en dejlig kæreste, en hund og snart et barn. Men mest af alt har jeg fået energien tilbage til at gå efter mine drømme:)

    Bivirkningerne i starten kan være irriterende, men det kunne jo være det værd?
  • Indstillinger
    Hej Alice :-)

    Først og fremmest, tak for dit svar, det hjælper mig med at give mig mod på at "prøve" medicinen og give den en chance. Og for det andet, så er jeg glad på dine vegne at høre hvordan du har det idag. Det er jo sådan vi andre også drømmer om at få det på et tidspunkt :-).
    Held og lykke fremover, og endnu engang tak for din respons.

    Musicbuch28.
Log in eller Registrér for at kommentere.