Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Farveflimmer for øjnene - Lægerne ved ikke hvad det er

Redigeret 18 juli, 2013, 05:19 i Hovedpine og migræne
Hej Netdoktor

Jeg har i den sidste uges tid, begyndt at lide af farveflimmer for mine øjne. Det startede torsdag aften efter spisetid, som en lille prik foran mit synsfelt, som gradvist voksede sig større som et C i venstre side, for efterfølgende at forsvinde igen efter cirka 20 minutter. Jeg så præcis det samme på begge øjne. Både hvis jeg kun så med venstre, med højre, eller havde begge øjne lukkede, så så jeg det for mig. Dette fænomen havde jeg aldrig prøvet før, men min søster som lider af aura migræne, har prøvet det flere gange og hun var sikker på at det var det jeg også oplevede.

Jeg fik dog ikke den efterfølgende hovedpine, som kommer efter farveflimmeret ved aura migræne. Jeg ringede til min læge dagen efter, hvor han undersøgte mig og ikke mente det var noget særligt og det nok ikke kom igen.

Dog oplevede jeg det endnu engang, lørdag aften. Det opstod på samme måde, jeg så det samme og det forsvandt igen efter 20 minutter. Hvor jeg om mandagen ringede til lægen igen, som sagde jeg skulle snakke med en øjenlæge. Jeg havde dog læst en masse om aura migræne på nettet, hvor de beskriver at det ikke er øjnene, men hjernen der skaber farvemønstret og hørte om jeg ikke kunne snakke med en neurolog først. Hvilket han afviste, da han synes jeg skulle igennem en øjenlæge først. Og jeg skulle ringe hvis det kom igen.

Det gjorde det så, samme dag om aftenen. Hvilket så svarede til at jeg havde det 3 gange, med 2 dages mellemrum. Denne gang bare i højre side af øjet. Jeg ringede så til lægen endnu engang dagenefter (igår) hvor han henviste mig til øjenafdelingen på hospitalet (eftersom alle øjenlægeklinikker i mit område havde ferielukket).

De tog så synsprøver på mig, undersøgte mig og fandt frem til at der ingenting var. Præcis som jeg selv regnede med. Hun ville dog ikke sende mig videre til en neurolog, selvom jeg virkelig gerne ville snakke med en. Da jeg ikke oplevede hovedpine efter farveanfaldende. Ligeledes overvejede hun slet ikke at det kunne være aura migræne og mente det nok fremkom af stress.

Hvilket jeg tvivler meget på. Jeg ved jeg selvfølgelig ikke kan give mig selv en diagnose, men de læger jeg har snakket med indtil videre, virker ikke til at vide hvad det egentlig er jeg ser og oplever. Og er sikker på det må være det, da det passer med beskrivelserne som andre ser, samt at min søster lider af det og har været hos en neurolog.

Har også læst, at hvis man lider af aura migræne, kan det være farligt at være på p-piller. Jeg er 24 år og startede kun med at tage p-piller her for et halvt år siden, og har aldrig været på dem tidligere. Jeg mistænker lidt at det måske er dem, der er skyld i farveflimmeret for mine øjne, da det startede på den dag jeg skulle starte med min p-pille pause, og jeg så har haft flimmer mens jeg har haft min menstruation.

I aften (onsdag), er det 2 dage siden jeg sidst har haft farveflimmer, og jeg går lidt og bekymrer mig om at få det igen. Da det skræmmer mig utrolig meget. Samtidig skal jeg begynde på en ny p-pille periode i morgen, hvor jeg her er meget i tvivl om jeg skal gøre det. Eftersom kvinder med aura migræne har højere risiko for blodpropper i hjernen ved p-piller.

Dog har min egen læge, samt øjenlægen på hospitalet fortalt mig at det ikke var noget. Og at det nok var stress. Som i at de ikke kunne give mig en medicins betegnelse på hvad det kan være, selvom jeg fortalte dem om aura migræne.

Mit spørgsmål er så, om jeg skal lytte til dem og fortsætte med mine p-piller? Eller om det er bedst for mig selv at lade være, også evt. vente på at jeg ser farveflimmer igen, så jeg kan insistere på at kunne snakke med en neurolog? Skal jeg være bekymret for om jeg ligger i farezonen for blodprop, nu hvor jeg ser farver? Det skræmmer mig at jeg får det så hyppigt med 2 dages mellemrum den sidste uge, når jeg aldrig har haft det tidligere og lægerne ikke kan sige hvad det er.

Jeg er ikke ryger, og drikker kun sjældent til fester.

Det jeg oplever og ser, passer med beskrivelserne herinde: http://www.migraeniker.dk/da/migraene-t ... e-med-aura (farvemånen i øverste venstre billede), men som sagt uden hovedpinen.

Den anden side jeg har læst, der beskriver det kan være farligt at have aura migræne uden hovedpine er her: http://www.migraeniker.dk/da/migraene-t ... -hovedpine

Samt det jeg så ser, kan visualiseres her: http://www.youtube.com/watch?v=fo139jYAFzA (dog uden det der spotlight der er i starten for at præsentere teksten)

Hilsen den bekymrede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din egen læge og øjenlægen burde altså vide, at man faktisk godt kan have aura uden hovedpinen -den kan så komme senere i forløbet.

    Hvis jeg var dig ville jeg insistere på at blive henvist til neurolog, du skal ikke lade dig kyse af lægen. Du kan evt. finde noget information om migræne på nettet så du er rustet til samtalen med lægen. Jeg synes faktisk din læge har gjort det godt ved først fået dig til en øjenlæge for at udelukke en øjensygdom men forstår så ikke helt hvorfor han ikke vil have dig til en neurolog.

    Jeg ville helt sikkert stoppe med p-pillerne hvis jeg var dig, ikke mindst fordi du er sådan i tvivl om hvorvidt de er en god ide for dig. P-piller beskytter heller ikke mod kønssygdomme så egentligt er kondom under alle omstændigheder bedst og de fås meget tynde nu om dage. Køb nogle selv til din faste partner, eller nogle i forskellig størrelse hvis der er nogle potentialer i farvandet ;-) -husk også at kondomer kan blive for gamle.
  • Indstillinger

    Ziggi88 beskriver lige som migselv følgende:

    Det starter som en lille prik foran mit synsfelt og det sted (fx en bogstav) jeg fokuserer på forsvinder i farvet flimmer som gradvist vokser sig større som et C i venstre side, for gradvis at forsvinde ud af synsfeltet igen (C'et vokser sig langsom større) og efter cirka 10-15 minutter er det overstået. Jeg ser præcis det samme på begge øjne. Både med venstre, højre, eller begge øjne lukkede, ser jeg det for mig. Et fænomen jeg aldrig har prøvet før... første gang er nu cirka 10 år siden. Fænomenet kommer af og til, men uden hovedpine... I starten var jeg bekymret og har søgt på Internet for et stykke tid indtil jeg fandt denne side... men hvad det betyder og om det er et tegn på at andre fysiske problemer er i vente er mit store spørgsmål... =)

Log in eller Registrér for at kommentere.