Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjernehindebetændelse

Redigeret 18 juli, 2013, 05:22 i Hovedpine og migræne
Hej.

Det er fordi jeg har været på sygehuset og fået taget en masse test hvor de troede jeg enten havde halsbetændelse eller hjernehindebetændelse, blandt andet nogle test de havde havde lavet på mig var urin og blodprøve så fik jeg taget røntgen billeder af mine lunger, samt få lavet en CT-Skanning af hele mit hoved, de fandt ikke noget på nogle test bortset fra jeg havde bakterier tror jeg det var i mit blod, som en sidste ting lavede de en halsbetændelses prøve på mig som vidste sig negativ, jeg ventede lidt længere derinde inde og jeg fik nogle pinex og jeg fik det en hel del bedre da de hørte det blev de enig om jeg ikke behøvede en rygmarvsprøve og at det bare var halsbetændelse.

Ting jeg fejler lig nu.
Feber.
Hovedpine.
Kvalme/Opkast.
Ondt i halsen.
Ondt i rygge og nakke.

Hvis det er muligt og forstå hvad jeg har skrevet så kommer spørgsmålene her.

Hvorfor ikke gå ind og lave den rygmarvsprøve jeg ved ikke om den gør mere end en CT-Skanning, men det kunne vel ha gjort dem sikker på at det ikke var Hjernehindebetændelse.

Hvorfor kom lægen frem til at det måtte være halsbetændelse og ikke Hjernehindebetændelse, når prøven til halsbetændelsen var negativ og hvis det havde været Hjernehindebetændelse ville pinex ikke ha hjulpet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først og fremmest er der flere forskellige typer af halsbetændelse, hvoraf nogen er bakterielle, og dem kan man måle, mens andre er en virus, og dem kan man ikke nødvendigvis måle. Og da det er langt mere almindeligt at have halsbetændelse end at have hjernehindebetændelse, er det måske naturligt, at det er den diagnose, men vælger.

    Det er, så vidt jeg ved, meget normalt, at når man har hjernehindebetændelse, så svinger man mellem at have høj feber og være feberfri. At man har influenzalignende symptomer, men altså med febermønstret til forskel samt, at hjernehindebetændelse er langt mere langvarig.

    Men jeg ville ikke stille mig tilfreds, hvis lægerne ikke er meget, meget sikre på, at det er halsbetændelse. Min mand havde hjernehindebetændelse for snart 10 år siden, hvor han fik diagnosen lungebetændelse. Han var for det første ved at dø, dernæst var han rigtig, rigtig syg i 8-10 uger, og i dag har han PST, og kan ikke arbejde inden for sit fagområde. Ikke for at skræmme dig, for mange kommer sig helt, men det kræver, at man får den rette behandling.
  • Indstillinger
    Du skriver at du har ondt i ryggen og nakken.

    Hvis du kan få hagen ned til brystet eller ligge i fosterstilling uden at det gør meget ondt så ville jeg slå mig til tåls med den halsbetændelse.

    Hvis ikke, så skal du tage på skadestuen i dag for så kan du godt have en meningitis.

    Du har dog nok haft symptomerne i nogle dage nu, og det tyder altså på at hvis det er meningitis så skyldes den en virus og de er ikke så farlige selvom man kan have det skidt. Meningitis med bakterier udvikler sig inden for et døgn så på den måde udelukker tiden også bakteriel meningitis.

    Ved hjernehindebetændelse med bakterier har man høj feber, den springer normalt ikke op og ned som Rejen skriver. Men din mand kan have haft en form man ikke ser så tit, eller måske egentlig hjernebetændelse hvor sygdomsbilledet godt kan være mere lusket.

    Man kan ikke se om man har meningitis med en CT-skanning, så lægerne har nok mistænkt noget andet efter at have undersøgt dig.
  • Indstillinger
    Hej Askelaios, hvordan kan du vide så meget om sygdom ?
Log in eller Registrér for at kommentere.