Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ingen lykke

Redigeret 18 juli, 2013, 04:52 i Åben debat om overvægt
Hej. Jeg har altid været fed hele mit liv. selv om jeg spiser godt og sundt med begrænsninger, jeg spiser morgenmad, mellemåltid med nødder og frugt, frokost med rugbrød højst 2, mellemmåltid lidt nødder og rosiner, aftensmad med kød og kartofler. jeg spiser ikke rigtigt slik eller sodavand eller saft. jeg gå ca. 3km. dagligt. drikker rigeligt med vand. men.men jeg kan ikke tabe mig.
håber i godt kan give råd

Kommentarer

  • Indstillinger
    har også været gravid hvor jeg bliver ekstra fed. har en kraftig opbygning, hvor jeg er stærk. min BMI er 34,2.
  • Indstillinger
    Hej.

    Det vigtige i denne situation, eller din tilstand er at du opsøger en diætist eller en person som rådgive dig via. vægttab, dette er meget lettere da de kan måle din fedtprocent, muskelmasse og andre ting som du skal bruge for at have nogle helt konkrete tal, som du kan gå ud fra.
    Dette er selvfølgelig coaching, og vil koste dig nogle penge - men det er vist nok også vejen til din lykke, som jeg kan forstå.

    Der kan findes mange årsager til overvægt, uden det betyder at have noget med din motion eller kostvaner at gøre.
    Det kan være genetisk eller via. noget medicin som du får, alt dette kan en kostvejleder eller en læge hjælpe dig med.

    Prøv i en uge at skriv ned alt hvad du spiser, ligefra aftensmåltidet til en vindrue midt på dagen. Dette er også godt som udgangspunkt til at evaluere din kostvaner.

    Håber du kan bruge det til noget.
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg begyndte også at veje for meget fra jeg var 16 år.
    Og har prøvet mange forskellige slanke kure.

    Jeg er lige nu startet på en ny kur, og indtil videre har jeg tabt 2,5 kg på 1 uge.

    Kuren går ud på at du kun må spise inden for 8 timer, og du vælger selv hvornår du lægger de 8 timer, og der er ikke noget der direkte er forbudt at spise, men det er alligevel godt at tænke på at spise forholdsvis sundt, men hvis du spiser lidt slik eller lidt kage behøver du ikke få dårlig samvittighed.

    Feks, jeg spiser først morgenmad kl,. 10.30 og er færdig kl. 10.40, så må jeg spise alt hvad jeg har lyst til indtil 8 timer senere kl. 18.40.
    Man må gerne drikke vand når man vil.

    For mig virker det bedst at jeg spiser mit første måltid senere, for hvis jeg spiser aftensmad allerede kl. 17, bliver det for svært for mig, jeg vil blive for sulten senere på aften.

    Indtil videre har jeg det godt med denne kur, jeg føler mig ikke sulten, selvfølgelig skulle jeg lige vænne mig til at spise morgenmad senere, men jeg har heldigvis aldrig været særlig sulten lige når jeg stod op.

    Derudover går jeg også lange ture flere gange om ugen.

    God fornøjelse med kuren

    Vh Lisbeth
  • Indstillinger
    tak for jeres råd. jeg vil ihvertfald prøve med 8timers kur. og holde lidt med hvad jeg spiser, jeg skal jo ikke overspise. :D
    lige nu har jeg ikke penge for jeg er studerende derfor bruger vores natur til lidt motion, men der mister man jo også motivation.
  • Indstillinger
    Altså, for det første så skal du vide, at der er umådelig mange kalorier i nødder og rosiner. Så spiser du ret meget mere end 5-8 mandler eller nødder om dagen, så har du allerede brugt alle de kalorier, du skal beregne til mellemmåltider en hele dag. Det samme gælder frugt; der er 100 kcal i 50 g æble.
    Det er en langt bedre idé at skrive alt det ned, du spiser i løbet af en dag fremfor, at du kaster dig ud i en eller anden mærkelig kur. Når du skriver ned, skal du også skrive mængden ned. For du vil sikkert opdage, hvis du ellers er ærlig overfor dig selv, at du spiser langt mere, end du tror. For fakta er, at man taber sig, hvis man indtager færre kalorier, end man forbruger, uanset hvilke måde man vælger. Så når du ikke taber dig, så er det fordi, du indtager for mange kalorier.
    Du kan få en henvisning til en diætist gennem din læge, og så er det gratis. Derudover vil du sikkert opdage, at når man spiser rigtigt, så koster det mindre, og derfor bliver der måske penge til en coach eller lign.
  • Indstillinger
    Til Rejen.

    Jeg ved ikke om du hentyder til mit indlæg, da du skrev " mærkelig kur".

    Jeg kan godt se at det kan være en god ide at skrive alt det ned man spiser, for man spiser ofte mere end man tror.

    Men jeg ved at det får jeg ikke gjort, og jeg får ikke talt de kalorier jeg spiser, ikke fordi jeg ikke vil, men jeg vil køre sur i det, og fordi der er så meget jeg ikke må få at spise og jeg "gider " ærlig talt ikke bruge tid på det.

    Derfor foreslog jeg 8 timers kuren, den passer perfekt til mig. Med den kur er der ikke en masse fravalg, men tilvalg, og jeg behøver ikke at få rigtig dårlig samvittighed hvis jeg spiser lidt usundt.
    Selvfølgelig tænker jeg på at spise sundt, men hvis jeg falder i og spiser lidt. usundt er det også ok.

    Dette forslag var til dem som havde brug for en forholdsvis overskuelig kur, som giver hurtig virkning.

    Ved godt at man måske hurtig tager på igen, hvis man dropper kuren, men er det ikke sådan med alle kure.

    Lisbeth
  • Indstillinger
    Nej Lisbeth, sådan er det netop ikke med alle kure, og det er totalt usundt for kroppen at køre op og ned vægtmæssigt. Så er det faktisk sundere at være permanent for tyk, siger den sidste nye viden på området. Kunsten er at tabe sig på den ene eller den anden måde og så holde vægten.
    Når jeg siger, at din kur er mærkelig, så er det fordi den er uden videnskabeligt belæg, tværtimod, og fordi den åbenbart ikke dur særlig godt, hvis du skal på den igen, og igen og igen.....
    Problemet er nok, at hvis man virkelig vil tabe sig og ikke mindst holde vægten, så er man nødt til at finde sin balance mellem indtag og forbrug. Og i processen er man nødt til at have et generelt lavere indtag af kalorier end det, man forbruger. Det vil for langt de fleste mennesker betyde et fravalg af ting, ganske enkelt fordi, det er dem man bliver tyk af! Og man er nødt til at tænke i mængder, da man sagtens kan æde sig tyk og fed i sund mad.
    Personligt orker jeg heller ikke at tælle kalorier m.v. man trådstarteren taber sig ikke, på trods af, at hun prøver og ikke synes, hun spiser ret meget. Derfor synes jeg, at det kunne være en god idé, at hun skrev op, hvad hun egentlig spiser i løbet af en dag, for det er altså de færreste, der bliver tyk af luften. Så et eller andet må der ryge ned ekstra for, og det kan være svært bare lige at udpege synderen.
  • Indstillinger
    Jeg er enig med Rejen men vil lige komme med en kommentar om nødder.

    Det har nemlig vist sig at fedtet i nødder alligevel ikke sætter sig som andet fedt, tværtimod er der noget der tyder på, at en stor del af fedtet bliver i tarmen hvor det binder andet fedt og det skulle også have en gavnlig effekt på insulin-følsomheden i vævene.

    http://www.motion-online.dk/kost_og_kos ... d_mandler/

    Jeg har også set det nævnt på videnskab.dk


    Derimod skal man netop passe på med især tørret frugt som fx rosiner, de er fyldt med sukker og kan spolere de gode intentioner om vægttab. Også frugt skal man tænke sig om med, særligt druer der også er fyldt med sukker.

    Det kan også være en god ide at skære ned på kartofler og pasta, da stivelse har vist sig at gøre det sværere at opnå vægttab. Lidt stivelse har du dog brug for da det er energi til musklerne, men så behøver du ikke frugt også.

    Jeg er enig i at en diætist vil være en god ide. En kur kan være en god ide til et hurtigt vægttab, men det er kostomlægning og livsstilsændringer der skal til for at vægttabet er varigt -det er ganske rigtigt usundt at have en elevator-vægt -så er det sundere at være overvægtig, som Rejen skriver.
Log in eller Registrér for at kommentere.